06 augusti 2007

Måndagen den 06 augusti 2007

---Idag är en annan dag---


Man har lovat semesterväder flera dagar i rad nu -- stackars bussförare i kokheta bussar.

Talade, tro det eller ej, med en kollega i telefon och när det gick upp för denne och sambon hur höstens & vinterns tjänster såg ut.... tjaa det lämpar sig inte riktigt för att nedteckna. Semestern hade varit något fuktig men hyggligt bra och nu var det tillbaka till verkligheten som gällde.

En annan kollega tillbringar nog det mesta av fritiden på vattenytan numera och är överlycklig för detta och det tycker jag han skall vara. Tur med vädret har han haft också, bara att gratulera.

Nu börjar effekterna av dålig lokalkännedom göra sig gällande. SOSAlarm 112 har svårt att hitta på landsbygden eftersom där inte finns gator och vägar som i städerna. Idag är det koordinater som är nyckelordet. Samma fenomen finns hos riksfärdtjänsten och det börjar så lugnt smyga sig in hos polisen. Helgens bråk i en förort till Göteborg visar vad frånvaron av poliser resulterar i. Jag har rätt svårt att tro att man kan dra runt och "tutta på" ostört någon längre stund om det hade funnits poliser med lokalkännedom i området. Det verkar rätt troligt att det inte fanns någon ordningsmakt på plats. För all del - orsaken var inte frånvaron av poliser.

Hur var det nu med sport - det skall vara förbrödrande. Fast de ordval som beskriver fotboll är knappast speciellt förbrödrande. Vad sägs om ord som: KROSSADE - KLAPPA IN - SLOG - UPPLOPP - TOPPMÖTE - SEGER. Jag får fler associationer till våld än till fredliga tankar när jag hör dessa och liknande ord.

Så ånyo en onykter busschafför. Denne låste dom in. Sant är att det bara blir i två veckor, men jag tvivlar på att han i fortsättningen får arbeta som bussförare.

Fasta fartkameror har onekligen sina brister. Dom som kör samma rutt varje dag vet exakt vart dom är och dom med GPS-utrustning får samma info via programering i utrustningen. Men jag har hört att man håller på att planera metoder för övervakning mellan kamerorna också. Så snart kan vi inte stanna och pissa vid vägkanten utan att bli fotade. Kära trafikpoliser...ni lär nog bli lika överflödiga som typograferna blev när tekniken gjorde sitt intåg i tryckeribranschen.
Jag tror personligen att dolda plåtpoliser och andra fåniga påfund aldrig kan ersätta en människa...

Artikeln om ljussignalerna som inte lagas på stuts i Borås fick mig att undra om vi har börjat lita på dessa tekniska system så till den milda grad att vi glömt bort att se oss för själva...Man kan ju bli lite betänksam om alla i trafiken blint litade på alla tekniska system utefter vägen och i fordonet och inte tog minsta ansvar själva. Huuuu... skrämmande. Vart tog trafikens grundregel vägen: "Vägtrafikant skall iaktaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Han skall uppträda, så att han ej onödigtvis hindrar eller stör trafiken. Vägtrafikant skall även i övrigt visa hänsyn mot andra vägtrafikanter och dem som bor eller uppehåller sig vid vägen."

Det blev en angenäm tripp till Göteborg.......och resan hem igen tog en evighet. Det är ett otroligt vackert land vi lever i, speciellt om man lämnar de stora breda vägarna och använder det mindre och smalare vägnätet. Måste komma ihåg att tvätta av bilen i morgon, den blev rätt så dammig:-) Det blir en provtur på fredag och sedan får vi se....Kanske blir MC till Göteborg den morgonen.

Nu ska TV4 Sport bli en ny betalkanal...hurra för då hoppas jag att den vanliga TV4-kanalen blir sportfri....
När kommer SVT Sport som gör att TV1 och Kanal2 blir sportfria?
Vad kan vara bättre än att sportälskarna får sina egna kanaler att titta på. Det måste vara den ulimata lösningen när utvecklingen kommit så långt att fotbollsälskarna har sin kanal och golfarna sin och så vidare.....

---Gjort bra idag!---


F-n vet, men min fru säger att jag är en rattälskare som gillar att upptäcka nytt...hon har hängt med i en jäkla massa år nu så hon borde veta vad jag talar om. Hon antyder att jag är född bakom en ratt, men det vete katten....Jag skulle i alla fall inte passa bakom en affärsdisk sa hon....:-(
Det har gått lite trögt med golvet i övre hallen när man samtidigt ska flänga på vägarna...men vad gör man inte för att få en ny chans...

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Inga kommentarer: