20 augusti 2007

Måndagen den 20 Augusti 2007

Trafikavtal


Man kan verkligen undra om herrarna och damerna som förhandlat fram gällande trafikavtal tycker att dom gjort ett bra jobb och man kan undra vems intressen man tycker sig ha tagit tillvara... knappast den förarkår de är valda att representera.
"Det är riktigt att avtalet föreskriver att för linjetrafik där linjens längd understiger 5 mil får körning pågå i högst 2,5 timmar utan avbrott för paus eller rast. Avtalet föreskriver även rast på minst 30 minuter skall läggas ut senast efter 5 timmars arbete. Observera att tiden (2,5 timmar) före paus är körtid och inte arbetstid, vilket innebär att den totala arbetstiden före paus kan överskrida 2,5 timmar. I avtalet finns möjlighet till lokala avvikelser från dessa regler."
Då infinner sig frågan vem som gynnas av dessa lokala avvikelser, som rimligen skall tolkas som en försämring? Troligen inte chaufförerna. Lokala avvikelser delas inte heller ut till dem det berör av någon anledning.

"Avtalet föreskriver att den maximalt tillåtna ordinarie arbetstiden per arbetsdag får uppgå till högst 10 timmar. Däremot kan den så kallade ramtiden uppgå till högst 13,5 eller enligt lokal överenskommelse. Mot detta finns inga spärrar i avtalet. I avtalet finns inga krav på vilorum vid delat pass. Däremot finns reglering vid uppehåll på annan ort och olika ersättningar om dagrum, manskapsrum eller övernattningsrum tillhandahålls eller inte."
Alltså för vems skull är avtalet tecknat. Det är alltså lagligt med ett pass på 13,5 timmar så länge man slängt in totalt 3,5 timmars icke arbetstid lite här och där. Knappast ett avtal för förare, snarare för arbetsgivare. Kan man sedan pytsa in mer än 3,5 timmar, typ 6 - 7 timmar så blir ju arbetsgivaren superglad och föraren supersur, för ramen är ju fortfarande 13,5 timmar. Den som påstår att ett sådant avtal är skrivet med förarnas bästa för ögonen måtte vara blind. Om jag går omkring i Tranemo i minus 5 grader och får 1,50 kronor mer i timman blir jag knappast lyckligare.

---Bra gjort idag---


Kört mitt första totalt hjärndöda delade pass. Enda fördelen är att motivationen får sig en rejäl kick.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Intressant att se hur lite den vanlige fackmedlemmen bryr sig om avtalet innan han själv blir utnyttjad.
Mr Banco som alltid hyllat samförståndlösningar mellan Kommunal och KFS kanske nu kan börja granska detta lite mera kritiskt?

På sid 85 i avtalet kan man läsa att parterna:
"VILL SÖKA ÅSTADKOMMA en positvare situation för arbetslivet i allmänhet och för arbetstagarna i synnerhet" och att en ANALYS av INTENTIONERNA ska ge underlag för avtalsmässiga åtgärder.

Nyckelorden ovan (skrivna med VERSALER) är naturligtvis bara snömos utan avsiktligt värde.
Men...
Skrivningen visar att parterna är mycket väl medvetna om en dålig arbetssituation för arbetstagarna och de menar här, att de genom denna skrivning visar tillräckligt "god vilja" och därmed kan hålla i från sig skyldigheten att skapa en god arbetsmiljö. År efter år.

Det är naturligtvis den korrumperade fackpampens fel att arbetsgivaren kan ta sig de friheter som här beskrivs i Mr Bancos bloggpost. Arbetsgivaren har hittat vår svagaste punkt och mutar fackpampen med arbetsbefrielse och krogbesök.
De skapar utan någon som helst insyn, avtal om lokala avvikelser som ingen betalande medlem har en aning om och hemlighåller sedan dessa.

Ryktesvis vill nu BL:s ägare att BL ska byta arbetsgivarorganisation och det vore väl i så fall ett bra läge för oss att även byta fackförening?

Jöran Spångberg sa...

Det är intressant att se hur Anonym agerar som en sann sosse genom att för alla berätta hur ANDRA tänker och agerar. Jag skall t ex hyllat samförståndslösningar mellan Kommunal och KFS tidigare - rent SKITSNACK på vanlig svenska.

Jag har för övrigt i tidigare bloggar kritiserat andra svepande formuleringar utan värde i Avtalet.

Anonym sa...

Bra att Mr Banco medger att "samförståndslösningar" är av ondo för arbetstagaren.
Ett kristallklart politiskt ställningstagande som genast förklarar orsak och verkan.