27 augusti 2007

Måndagen den 27 augusti 2007

Lönedagen


Fast det är inte så mycket att orda om...Bara lite extrajobb att kolla vad som blivit fel denna gång.

Nästa apropå hållplatsen som just nu saknas mellan Karkashult och Axelfors Hed och där det ändå står skolbarn och försöker stoppa bussen med sina bara händer - livsfarligt.

Hej!
Det är på gång en hållplats vid Hylte. Vi ska från Västtrafiks sida träffa kommunen och Vägverket. Planerare Västtrafik Sjuhärad.


Bra och snabbt svar..Hoppas att stolpe kommer lika snabbt innan det händer något riktigt otrevligt. Hade nog inte varit fel med någon vuxen som hade trafikvett hos barnen någon vecka eller så.

Apropå trafikvett: Undrar hur många som läste om 20-åringen som körde bil i 120 km/tim utan ratt. Hur många oskyldiga liv ska riskeras för att dessa galningar skall få en riktig kick?

Nu skall jag nämna några ord om så kallade stela tidtabeller. Idén är otroligt simpel och likaledes korkad och går ut på att det alltid tar lika lång tid att köra en viss sträcka oavsett årstid, tid på dygnet eller väderförhållanden. Resultatet brukar bli en katastrof eftersom trafikplanerarna vägrar lägga in bufferttid för att kompensera dumheterna. Stela tidtabeller leder till de mest märkliga fenomen. Tänk Dig samtrafik i högtrafik och stel tidtabell (till saken hör att en stel tidtabell utgår ifrån belastningen i lågtrafik en vacker och solig samt torr sommardag) och att den maximala väntetiden är 5 (fem) minuter. Den samtrafiken blir mest en chansning...om nu inte förarna inte kör som f---n och struntar i 5 minuters regeln. Ibland går det och ibland inte alls. Lägger man sedan samtrafik i högtrafik där den ena bussen konstant är sen blir den andres avgångstid i praktiken flyttad 5-10 minuter och det gör att nästa samtrafikpunkt blir påverkad eller kollapsar och så vandrar effekten vidare ut i systemet. Här spelar Västtrafiks resegaranti ingen roll eftersom beloppsgränserna enbart är anpassade till korta sträckor i en stad och saknar verklighetsförankring på landsbygden. Dessutom kan det vara flera timmar till nästa avgång.
Likafullt kräver kommunerna att man skall tillämpa stela tidtabeller och lika envist vill dom inte betala för merkostnaden. Visst är världen underbar?
Kan inte låta bli att dra en jämförelse med trapetsartister på en cirkus - om fångaren kommer för sent kollapsar hela föreställningen.
I min värld är stela tidtabeller detsamma som slöseri med resurser.

Noterar att den som gjort vår tjänstgöringsnyckel envisas med att byta dygn mitt i en vecka - rent och skärt vansinne. Speciellt när man byter från kväll till dag....Detta med 11 timmar tummas det också på...
För övrigt är en busschaufför en som buset kör....

I övrigt vill jag bara hänvisa till Söndagen den 26/8:s Utgåva av Svemickes Blogg som på ett träffande sätt beskriver livet på landet. Han har fått till det på ett helt underbart sätt och mycket bättre än vad jag hade fått - kanske för att man blir hemmablind. STORT GRATTIS!

För de som inte hängde med på Söndagens Blogg om Västtrafik och Pendeltåg kommer en kort sammanfattning: Om man inte kontrollerar alla delar i kedjan ska man akta sig för att lova mer än man kan hålla själv. Det är inte säkert att de andra aktörerna är med på noterna.

---Bra gjort idag---


Klippt gräsmattan....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Att lämna det egna jobbet till någon annan har länge varit poppis. Det senaste är att Manpower Hälsopartner tar över jobb från försäkringskassan och deras personal också som det verkar.

---LÄNKAR---


Svemicke
Det blev ju lite fel i Veckobrevet....
Farbror Sid
Alltid läsvärd

4 kommentarer:

Axel sa...

Stela tabeller är bra, för dom är lätta att komma ihåg. Det enda som är bättre för resenärerna är tät turtäthet, för om det bara är femsex minuter till nästa avgång, behöver man inte planera sin resa så noga.

Men jag är kluven, för en tidtabell som håller är bättre än en glädjetabell.

Anonym sa...

Kan bara hålla med Axel

Anonym sa...

Jag fattar inte varför dom måste göra så långa linjer.
En lång linje har många möjligheter att bli försenad. Som Röd Express när den gick från Uddevalla till Rävlanda: Först skull den passa med andra bussar i Stenungsund, sedan i Göteborg, sedan i Landvetter och slutligen med någon lokalbuss i Härryda.
Man kunde aldrig vara säker på att hinna till bytena.
Tänk om man delade linjen:
Uddevalla-Henån
Henån-Stenungsund
Stenungsund-Göteborg
Göteborg-Landvetter
Landvetter-Rävlanda
Då skulle en försening inte sinka alla andra bussar tiotals mil bort.
Visst är det bra att slippa byta buss, men ärligt talat: hur många åker hela vägen från Uddevalla till Rävlanda?

Svemicke sa...

Härrydabo:

Röd Express är organiserad på ett onödigt sätt. En expresslinje ska vara minst 6-7 mil lång. Den ska gå snabbt för att transportera människor långt på ett snabbt sätt. Stenungsund C<->Landvetter C är alldeles lagom, men lokalkörningarna (Önneröd/Tahult) i Landvetter kan läggas över på lokalbussar i Härryda kommun. Likaså Grön Express körningar
inne i Mölnlycke (Skogen, Säteriet).