30 augusti 2007

Onsdagen den 29 augusti 2007

Pålitlighet


Styva (stela) tidtabeller som mer bygger på önsketänkande än fakta och verklighet har tillsammans med en rent usel planering av tjänster gjort att ordet pålitlighet - som är ett nyckelord i kollektivtrafiksammanhang - plötsligt har förlorat sin innebörd. Nu uppstår de mest märkliga situationer som innebär att man rubbar hela tidtabellssystemet och plötsligt är ingen buss i tid inom det undersystemet.

Men PÅLITLIGHET & stabilitet kan också ta sig andra uttryck...till exempel en proffsig styrning från ett regionalt trafikföretag där politiker är bannlysta och där en fungerande kollektivtrafik - baserad på korrekt underlag och med hänsyn tagen till de förutsättningar som existerar och vad man avtalat med andra aktörer för att kunna kontrollera trafikmiljön godtagbart och utifrån detta skapa en kollektivtrafik som fungerar till 98% med tidpassning med mera. Men då duger inga skrivbordsprodukter - då är det verkligheten som skall styra - inte styras.
I gårdagens rubriker flaggar man för att årets budget kommer att spricka och det kommer man på efter 8 månader. Det tyder på en dålig ekonomisk kontroll eller ett politiskt rävspel på hög nivå. Oavsett vilket som är sant är det våra skattepengar man leker med. Märkligt nog finns inget nämnt om hur mycket förluster själva Hajen-projektet genererat.

Västra götalandsregionen och de 49 kommunerna i regionen kan därför komma att behöva skjuta till ytterligare 165 miljoner kronor, en rejäl slant med andra ord. De lägre intänkterna beror enligt Västtrafik på att resenärer är smartare än Västtrafik (det stod så!). Jag tror inte en minut på den typen av bortförklaringar som innebär att resenärerna skulle köpa fel kort. Jag tror mer på en politisk glädjebudget som sprack. Sedan har man, på grund av lokal politik i Göteborg, beslutat sänka priser i Göteborg.
Borås Stads politiker säger sig länge ha kritiserat det som man anser, den slappa kontrollen över ekonomin. Man menar också att det "misch masch" av olika biljettsystem som finns inte har gjort det hela bättre och att resanderäknadet inte fungerar. Resandet har under det första halvåret ökat med totalt 1,7 procent, men den ökningen är mindre än vad man hoppats på, vilket då pekar på önskebudget istället för en realistiskt budget. Det är bättre att göra en "sämre" budget och bli glatt överraskad om den överträffas än tvärt om i den här branschen.
I Sjuhärad ligger resandeökningen på sex procent och där är det Borås som är orsaken. Det nya biljettsystemet (Hajen) kom inte igång så tidigt som man önskade och det var svårt att se att förutse i budgeten. I klartext är det nya biljettsystemet en katastrof både i funktion och dess prisplan.

Det är de regionala resorna, inte de lokala, som dras med största underskottet. Att fler ska åka kollektivt är en tydligen en dröm som omhuldas av regionens politiker. En annan knäpp detalj är att Västtrafik är som en enda stor sandlåda för potenta politiker (ta bort dom) medan de två andra regionbolagen båda har en enda ägare.

Som grädde på moset har både Borås och Göteborg flaggat för att avbryta samarbetet med Västtrafik och återgå till egen regi. Det tror jag vore att ta ett steg tillbaka till medeltiden och jag förordar lösningen ovan där ett proffsigt ägarbolag med personer som vet vad kollektivtrafik handlar om driver hela regionen. Inga upphandlingar och annan skit. Allt under en hatt - stabilt och pålitligt. Trafiken flyter utan störningar år efter år med smärre justeringar när behov i ett område förändras på grund av yttre omständigheter.
Linjesträckningar skall anpassas till regionens behov och inte enbart till en enskild kommun och de kan mycket väl vara genomgående för att minska på antalet byten.
I Göteborgsregionen finns det linjer som t ex börjar i Snipen (gränsen till Halland) och sedan rullar rakt igenom Göteborg för att ha sin andra ändpunkt i Partille. Det är att helhjärtat gå från söder till norr.
Man kanske kan tänka sig någon typ av Västtrafik Express, något som delvis finns runt Göteborg. Det finns all anledning att tänka ett par varv till på hur trafiken skall vara organiserad och vem som styr över yttre omständigheter som Västtrafik inte kan påverka annat än på medellång till lång sikt. Banverk och Vägverk är tröga kolosser som går över en statlig budget.

Det finns även en annan icke särskilt uppskattad pålitlighet - något som tas för självklart rent av. Alla dessa depåförare som kommer till sina depåer - tar ut sina bussar och kör sina pass - och åker hem. Man gör inte mycket väsen av sig och allt bara fungerar och ingen behöver bry sig.... Detta pågår år efter år, men ingen uppskattar dessa strävsamma och kunniga yrkesmän, som verkligen kan sitt jobb. Bussar rullar utan skador och år läggs till år. Inte ett ord till tack.. Ni gör inte så mycket väsen av er så vi plockar väl bort julklappar och julfest och andra personalfrämjande åtgärder... Ni gör ändå inget väsen av er. Så mycket i tack för den pålitligheten.

Det är ju besparingstider orsakade av det bejublade anbudssystemet och då måste alla offra sig - fast inte riktigt alla. För mitt i röran med avskedade lagledare (som sedan återkom som kontaktombud, med oklar ekonomisk konsekvens) så fick vi en administrativ chef (vi hade då klarat oss i 6 1/2 utan) som inte kör en meter så nu måste svångremmen dras åt ytterligare för nu skall vi föda honom också.

---NYHET---


Om ingen har lurat mig så kommer både Tranemo och Svenljunga att få andra och vettigare tjänster från och med måndag. Det är bara att lyckönska den envise kontaktpersonen (och hans hustru) i Svenljunga. Underteckand skall icke ha någon ära av denna bedrift - har endast bidragit med tidberäkningar och tjänstenycklar och i övrigt duckat för att inte störa processen. Fick i och för sig en fråga från Tranemos nya kontaktombud varför jag inte gjort årets tjänster och han har fått ett svar som han lät sig nöjas med. Hur han agerar efter det är hans sak och inget jag kommer att lägga mig i. Så nu sitter jag här och skall förvandla dessa nya tjänster till läsbara nycklar...Hur hamnade jag där????

*** Fan Fiction ***


Fan fiction är i princip den grupp läsare som så till den milda grad gillar t ex Harry Potter att dom spinner vidare på en historia...lite "hur gick det sedan"-linjen. Man använder filmen, bokens eller TV-seriens figurer och bygger på där en historia slutar. Denna länk kan nog ge en liten inblick i denna märkliga värld som ingalunda är ny. Rowling FanClub

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

---LÄNKAR---


Svemicke
Det blev ju lite fel i Veckobrevet....
Farbror Sid
Alltid läsvärd

=================================
Ibland får jag en känsla av att varje gång man gör upp med arbetsgivaren så knaprar han till sig en bit av MIN kaka samtidigt som han ger sken av att jag vunnit en seger. Genom att justera definitioner och andra språkliga åtgärder som innebär en ekonomisk besparing för företaget och i praktiken gratisarbete för den anställde rullar verkligheten vidare. Kan just undra vad som händer den dag kakan är slut?

1 kommentar:

Svemicke sa...

När jag läser detta blogginlägget är det nästan som om jag skrivit det själv. Jag har länge sagt att trafiken idag är en enda röra. Tyvärr säger ju lagen att varje län ska ha en länstrafik. Eftersom den tillhör den offentligas sektorn så säger lagen om offentlig upphandling att trafiken måste - just upphandlas.

Jag är nog en av de första som jublar om vi återgår gtill kommunal trafik och SJ. Det försvårar förvisso resandet i form av olika taxor, men avtal kan tecknas. Kan jag åka till Varberg på Västtrafikbiljetter, måste jag kunna åka med SJ-Buss med BL-biljetter. Nu äfr detta bara en dröm som nog aldrig går i uppfyllelse.

"Hur hamnade jag där???", skriver Du. Om Du visste hur många gånger jag ställt mig själv den frågan. Svaret jag funnit är att det antingen är ett sådant skitgöra att ingen vill befatta sig med det, eller så anser omgivningen att man är den som är mest kompetent till att göra. Det förstnämnda får man dessvärre alltid reda på försent. Då man tackat ja.