02 augusti 2007

Torsdagen den 02 augusti 2007

---Idag är en annan dag---


"Operatören ansvarar för och bekostar alla depåer och uppställningsplatser för fordonen och för alla personallokaler (???) och övriga lokaler som behövs för driften av trafikåtagandet. Kunde dessvärre inte hitta Västtrafiks definition på personallokaler och det hade nog varit intressant.

Vid leveranskontroll av fordon är det fyra kontrollpunkter som gäller:
  • 1. Information, som handlar om linjenummer/destination och dess belysning, invändigt utrop, stoppsignal, att aktuella tidtabeller finns tillgängliga samt att det finns aktuella taxehandböcker (där har det för vår del varit lite si och så en period - nu är det dock åtgärdat).

  • 2. Biljettmaskiner som fungerar och skriver ut det dom förväntas göra... Ja Ja det blir la väl...

  • 3. Städning och tvätt (in- och utvändigt). Vi snackar fönster med fönsterlister, golv, väggar, ledstänger, tak & belysning, säten, element, löst skräp efter avgång från ändhållplats och klotter. (Undrar när det är tänkt att något av detta skall göras - den tiden finns då inte under betald tid. Speciellt beundrar jag meningen om löst skräp efter avgång från ändhållplats. Ordet spetsvändning var måhända inte uppfunnet när kraven formulerades.) Listan fortsätter dock fönster och lack utvändigt.

  • 4. Underhåll tar upp fönster utan repor och mjölkighet samt stenskott, hela och rena säten, slitna golv, väggarnas skick, att ledstänger är hela och sitter fast samt att belysningen invändigt är intakt. Sedan fortsätter det utvändigt med plåtskador och lackskador samt inte minst fordonsbelysningen allmänna skick. Sedan får det givetvis inte saknas lock till exempelvis spolarvätskan och så vidare.

När man ser vad Västtrafik och BL kommit överens om för att BL skall få köra trafiken och när man sedan läser i veckobrev nr 29 i år blir i vart fall jag lite undrande hur bokstavligt överenskommelsen skall tolkas och hur mycket som enbart är fagra ord utan betydelse. I veckobrevet står uttryckligen "vi får bara betalt när vi kör passagerare och inte för att vi städar buss........." och i höstens tjänster följs detta upp av att vi INTE skall städa buss. Så vad som skrevs i veckobrevet följs upp i tjänsterna och det går definitivt inte hand i hand med avtalstexten. Fast det är väl inget som förarna ska lägga sig i. Tiden för funktionskontroll har ju också strukits.

På tjänstemannasidan byter man jobb I HOPP OM ATT FÅ BÄTTRE ARBETSTIDER. Det är ju tur för dessa att dom inte är involverade i transportsektorn för då måste dom 'låta hoppet fara'. Som önskemål nummer två kommer faktiskt utbildningsmöjligheter följt av fler semesterdagar. Dom tar upp sådant som vi andra enbart kan ha vaga drömmar om.

---Gjort bra idag!---


Varit på en mycket trevlig släktmiddag och mottagit ett mycket angenämt samtal....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar. Jag undviker att kommentera kommentarer eftersom bloggen i sig inte skall bli en dialog mellan mig och de som kommenterar dess innehåll. Skriver någon ett mail så kan det vara en annan sak.

1 kommentar:

Axel sa...

Har du tänkt på att vissa fordon gått utan destinationsskylt länge nu, flera år. Ägaren till fordonen verkar inte vilja byta ännu, för fordonen ska ju in på renovering och ommålning inom några år.
Därför kan dom få rulla omkring fast destinationsrullen gått av eller fastnat på Borås eller Floda. Oftast är den nödtorftigt övertejpad med gaffatejp, men vad säger Västtrafik om detta??
Står det i resegarantin att ALLA fordon ska vara schysst schyltade?


"vi får bara betalt när vi kör passagerare och inte för att vi städar buss........."

Men BL har ju i upphandlingen gett anbud. Alltså talat om hur mycket man vill ha betalt för att få trafikera linjen, enligt de regler som Västtrafik angivit. Om pengarna inte räcker till att städa bussarna, så har BL tagit i för lite.






Ägaren till ovannämnda X11or är självaste Västtrafik, som alltså går före med gott exempel.