19 augusti 2007

Söndagen den 19 Augusti 2007

Trafikdöden


"....förstår jag att olja är mer värt än blod och att vatten också är mer värt än blod."
"....chauffören var en vit man, vilket är relativt ovanligt bland bussförare nu för tiden."
Citat ur några böcker

Hot och våld mot busschaufförer verkar ha en tendens att öka. I vissa fall ställer kunderna löjliga krav och blir förbannade när föraren säger NEJ! Ibland vill kunden bli hemkörd (trodde det var taxi som ägnade sig åt sådant). Skydd med larm och kameror verkar inte vara nått skydd och på sikt kommer det att leda till att ingen vill köra under dygnets mörkare timmar. Respekten för förarna minskar hela tiden och tillmälena tycks florera på sina ställen. Att komma med ett ogiltigt färdbevis och då givetvis bli nekad resa kan resultera i uttalanden som "djävla invandrare" och "Jag tycker du skall åka hem, skulle vara skönt med en mindre här." Främlingsfientligheten är av allt att dömma djävligt djup rotad och en så simpel sak som ett försök att resa med ogiltigt färdbevis och bli avvisad räckte för att den skulle bubbla upp.

Trakikdöden ökar igen och stor ökning av dödsolyckor i tätort är två rubriker under den gångna veckan som oroat. Att antalet dödade i trafiken har ökat visar dessvärre okänslig statistik så det går inte att prata bort, Det som däremot kan göra en lite förvånad är alla ursäkter och bortförklaringar för att inte tala om rena spekulationer. Det beror på unga män (inte på unga kvinnor) har fått körkort fast kanske det mer beror på att fler super och kör bil eller kan det eventuellt bero på att vägstandarden har sjunkit och att samhället anamat en övertro på teknisk övervakning och alkolås är en het potatis för tillfället. Det märkliga är att det inte står ett ord om att förarna inte längre har förmågan att självständigt fatta egna beteendebeslut i trafiken. Förarna har under så läng tid fått allt serverat på silverfat. Här kör Du så fort och där får Du köra lite fortare och nu kommer det en skarp kurva och här får Du inte köra om och nu har vi fixat till vägen så att Du slipper och tänka och nu har vi satt upp skyltar som varnar för halka (hoppas att Du förstår vad det innebär). Vi har ju för f-n blivit totalt avtrubbade och vi har ett helt samhällsmaskineri med experter som hela tiden tänker åt oss. Tror f-n att det går illa då.
Sedan ökar dödsolyckorna i tätorterna i form av singelolyckor. Även här män i åldern 18 - 24 år. Det står ju fortkörning skrivet i pannan på dom. Här kan man fundera på vad som inte fungerade i utbildningen?

Veckans Veckobrev dök upp och innehöll för 'vår' del inget nytt. Det hade visst blivit lite slantar på incitament-grejen, men dom skulle stanna i Borås och berörde inte depåerna överhuvudtaget.
Så stod det något om kladdiga och sketna bussrattar, men det är väl i sin ordning = vi får inte betalt för att städa bussar utan för att köra dom.

Att först kalla på Polis för att sedan lugnt köra vidare verkar minst sagt måttligt smart - påminner mig om historen om "Vargen kommer".

Nu på måndag skall Vintertjänsterna rulla igång och vi kan lugnt räkna med en rejäl röra....Själv skall jag vara mycket ordentlig och inte använda mobil i bussen. Det har varit mycket negativ kritik mot detta. Måste nog ta med mig en hängmatta på måndag...skolan börjar tisdagen den 21/8 i denna kommunen så det blir lite ryckigt första dagen med en superdelad tjänst och ingen skolkörning = djävligt rörigt.
Av veckobrevet för vecka 33 framgår att man förväntar sig en salig soppa i minst två veckor framöver när det gäller trafiken för Svenljunga & Tranemo. Själv har jag ännu inte fått något arbetsschema så jag har inte en aning om vad jag gör på måndag och framöver, men så har det ju alltid varit i någon mening - fast inte så rörigt som nu. Tur att man inte är listombud längre!!!!! Sådant har kontaktombudet fått eller tatt på sin lott.

Verkar förresten som om Tranemo skall byta kontaktombud, men jag vet inte så noga. Klok person som drog i så fall... Nuvarande ordning kan inte klassas som någon höjdare. Den som lever får väl se vad som händer eftersom de senaste mailen från den kanten var lite förvirrande.

Det finns ett par detaljer som är värda att notera i och med trafikstart vintertrafiken. Den ena är att trafikföretaget behöver INTE sörja för att förarna skall ha någon ställe att vara på vid delade pass. Du kan alltså utan vidare tvingas vistas utomhus i full snöstorm i 4 timmar för att sedan gå in och köra andra halvan av Ditt körpass. Hur smart är det på en skala? Däremot är det viktigt att Du endast kör 2,5 timmar och sedan tar ett kort avbrott innan Du kör vidare. Vårt fackliga avtal lämnar som sagt en del i övrigt att önska.

I morgon ska jag vara på jobbet i 9 timmar och 38 minuter, men jag kör bara i 3 timmar och 47 minuter....intelligensbefriat.

Med tanke på utvecklingen av tjänsterna inom kollektivtrafiken i allmännhet så kan följande sammanfattning vara till viss glädje. Det handlar om vikten av att ha bra nätverk när man skall byta jobb. Annonser och sådant i all ära men ryggdunkning är än så länge en väl fungerande metod. Man kan alltså urskiljs 4 huvudtyper.

  • Minglaren som lätt får ytliga kontakter med många personer men som inte förmår underhålla dessa kontakter och inte heller klarar av att skapa närmare relationer.

  • Relationsvårdaren är bra på att skapa nära och varaktiga kontakter med en mindre grupp medmänniskor. Denne har ett djupt kontaktnät.

  • Strategen beter sig som namnet avslöjar utstuderat. Han odlar kontakter för givna ändamål och släpper dom ibland när dom är förbrukade. Som regel är hans kontakter knutna till samma bransch som han själv är inom.

  • Nätverkaren jobbar med mejlinglistor och communities på Internet. Hans kontaktnät är virituellt och han har kanske aldrig träffat en enda av sina relationer, men han är duktig på att underhålla sitt kontaktnät.


Huruvida kontaktnät är lika med ryggdunk och svågerpolitik beror väl på var och ens egen inställning, men om man vill komma någon vart får man gilla läget. Kontakterna kan många gånger vara mer betydelsefulla än utbildningen. En bra CV är med andra ord inte allt....

Är jag kompis med advokater och läkare så har jag chans till bättre jobb och högre lön än om min polare är pizzabagare eller förskollärare. Orättvist eller inte - det avgör inte jag men det är bäst att omgående börja bygga en egen relationsportfölj, se ovan
Utbildning och erfarenheter må vara viktigt. Men för att få ett bra jobb är det minst lika betydelsefullt med rätt kontakter. Det konstaterar en forskare vid Tema etnicitet, Linköpings universitet. Han har tagit reda sambanden mellan personers sociala nätverk och deras position i arbetslivet. Han har undersökt sambanden mellan kontaktnät, lön och anställningsförhållanden och resultatet var entydligt: De som känner många med högstatusjobb har själva högre lön och stabilare arbetsförhållanden. Det visade sig också att flertalet fått tips genom kontakter. När många jobb förmedlas genom kontakter gynnas de som redan har en bra plats i hierarkin. Det gör att samhällets hierarkier hela tiden återskapas. Forskaren tror därför att en enskild person har små chanser att göra karriär genom att lära känna rätt folk. Strukturerna är sega och för den som står utanför är det svårt att hitta kanalerna in i maktsfärerna. Karriärcoachen är dock av en annan åsikt. Hon menar att det visst går att förbättra sitt nätverk. Det första steget är att tänka ut vilka kontakter man är i behov av. Sedan gäller det att sätta igång med kontaktknytandet. Rent konkret kan det till exempel innebära att gå på mingelkvällar och föreläsningar, ringa upp gamla bekanta för att fråga om läget. Man måste ändå skilja mellan att nyttja och utnyttja. Ett vanligt misstag är att bara tänka på sitt nätverk när man behöver det. Men att ringa runt i panik till avlägset bekanta när man behöver jobb är ingen bra strategi. Relationer måste vara mer långsiktiga för att ge utdelning. Det är i goda tider man bygger relationer. Effekterna av nätverkande kommer på flera års sikt.

Vissa mobiltelonoperatörer gör i stort sett vad som helst för att få en bit av kakan. Man skyr inga medel och barn får plötsligt nytt abonemang utan att ens bett om det. Skrämmande utveckling...
Kan vi börja skicka ut någon typ av månadskortsliknande pryl som vi sedan tar jävligt bra betalt för bakvägen så kommer vi att få en massa ofrivilla resenärer under en beränsad period. Det är ungefär samma sak, fast vi skulle kunna lägga till lite finstilta regler som gör att man måste köpa månadskort i minst 24 månader. Att det fortfarande får finnas hästhandlare på marknaden.
Tips till den som vill kolla mobilsamtalskostnader: Telepriskollen

---Bra gjort idag---


Gått igenom de flesta uniformsplaggen inför måndagen.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Inga kommentarer: