31 augusti 2007

Torsdagen den 30 augusti 2007

Baksätesförare


Ett av en bussförares mardrömmar är en buss full med Trafikinspektörer och dessvärre finns det gott om experter som alla vet bättre än föraren hur en buss skall framföras, speciellt i lite udda situationer.
Därför är jag glad att föraren på linje 100 nu frias - detta utan att veta om han gjorde något olämpligt eller inte. Men jag misstror passagerare som tycker sig vara experter.

Den buss jag kör idag är väl inget under av funktionalitet. Det brister både här och där. Varningslampor i bussar kan dom lika gärna plocka bort eftersom man ändå inte skall bry sig om dom och defrosterreglage och defrosterfläkt är ur funktion i de flesta nyare Volvobussarna. Jag fattar inte varför man monterar in sådant trams som ändå inte fungerar. Vindrutetorkarblad kan tydligen se ut lite hur som helst och stora repor i vindrutan avslöjar att dom gjord det en längre tid. Munstycken till spolarvätskan kan sitta fastknutna och peka åt vilket håll som helst (om dom alls finns vill säga).

Idag fick jag en rullande soptunna...tid eller inte tid...jag var bara tvungen att grovstäda. Jag kan inte med att åka runt i en buss i det skicket.

Min röntgensyn har börjat sättas på prov igen..Nu skall man åter försöka se det som inte går att se. Människor i moderiktiga kolsvarta kläder utan missprydande reflexer, som av någon för min obegriplig anledning blir skitsura om man råkar köra förbi dom - dom såg ju bussen.


Sist men inte minst måste jag beundra BLs förhandlingsteknik gentemot depåerna. Först skittjänster som gör att hela systemet bokstavligt talat klappar ihop och sedan med en gnutta medgörlighet släppa fram tjänster gjorda av depåerna under hot. Jättesmart BL och det verkar ju ha fungerat också.

Jag blev uppringd i morse på min mobiltelefon av vår trafikledning som ville veta att jag var på plats. Då hade jag bråkat med kommunikationsradion och anropat ledningen ett antal gånger.
Om jag nu inte begrep denna annorlunda kommunikationsradio kunde jag väl komma in och få en bruksanvisning! tyckte TFM. Jag hade cirka 5-6 minuter på mig att komma iväg på denna tjänst - så att först åka 10 mil tur och retur Borås var inget alternativ. Att kommunikationerna söder ut från Svenljunga sällan fungerar har vi känt till i många år. Att offra tid på att springa och leta efter en fast telefon inom ramen 5 minuter är inget alternativ - det är lika slugt som en TFM som för några år sedan tyckte vi kunde använda röksignaler.
Det lite löjliga i sammanhanget är att TFM inte själv använde radion utan min nalle och hade han testat radion så visste han redan att systemet inte fungerade...??? Nästa gång ger jag f-n i att svara. Vi skall ju undvika att prata i mobilen när vi kör.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

---LÄNKAR---


Svemicke
Det blev ju lite fel i Veckobrevet....
Farbror Sid
Alltid läsvärd

Inga kommentarer: