28 augusti 2007

Tisdagen den 28 augusti 2007

Dagen efter


Nu menar jag inte någon orgie i festande med rusdrycker och sådant (jag nyttjar inte rusdrycker), utan dagen efter alla språkförbistringar och andra språkliga kommunikationsproblem och andra brister på kommunikation.
Ett har jag lärt mig och det är att om någon frågar efter Limmared med ett uttal så man efter 3-4 försök börjar ana vad han menar ska man omedelbart skaka på huvudet eftersom vederbörande inte är så kontaktbar som behövs och därför inte kan förstå att ett bussbyte ingår i resan. Det fick man lära sig den hårda vägen...vi kunde inte ens kommunicera under rasten i Svenljunga - tragiskt.
Sedan vore det kul att forska i hur många möjliga uttal det finns på Aplared och hur många av dom som är någorlunda ljudligt lika originalet så att det går att gissa vad det handlar om?
Jag fattar givetvis att det är svårt att komma till ett främmande land på andra sidan jordklotet och inte kunna varesig landets språk som något av "världsspråken". Dessvärre skapar bristen på kommunikation problem för chauffören också och är sedan kundens kroppsspråk dessutom blockerat är det nästan omöjligt att gissa.

Idag är jag lite smålycklig. Till skillnad mot en tjänst i förra veckan med 5 minuters förberedelsetid, fick jag på gårdagens tjänst 10 minuter på mig att backa ut bussen och göra all nödvändig kontroll. I skenet av de 5 minuterna kändes de 10 nästan lyxigt. Undrar vad som kommer att hända om man råkar få hela 15 minuter? Man grips väl av beslutsångest och vet inte riktigt vart man ska börja.
Idag var det meningen att jag skulle fått motion - jag skulle i lugn promenadtakt jaga en buss vid Moga Hpl. Nu blev det inte så. Jag liftade till Svenljunga Station istället. Cirka 18 minuter EFTER avgångstiden dyker bussen upp och då hade skolbussarna som skall gå 15 minuter EFTER mig redan gått. Detta innebar att jag hade med mig en försening redan när jag började mitt pass. Att jag sedan i Borås fick ta extra passagerare för att någon förstärkningsbuss inte dök upp som den skulle och avgå c:a 25 minuter efter avgångstiden och låsa en massa bussar i Lockryd och samtidigt försöka köra in tiden i rusningstrafik tyder på en allvarlig brist på kunskap hos någon planerare...Det blev med andra ord en svettig dag på jobbet - men jag tror inte att Svemicke tyckte att jag stressade för att jaga klockan, för det gjorde jag inte.
Nu ösregnade det inte idag som det gjorde i går så jag fick vänta på min buss i solsken idag - nästa gång kanske det ösregnar. Så har jag inget inget tjänstekort att åka på heller - men vad skall jag med det till? Löjlig situation - hoppas att tramset tar slut snabbt!

Samtidigt är jag mycket konfunderad och var det redan när den nya tidtabellen började gälla. "Våra" kvällsturer är ett under av kundfientlighet. Samtrafiken mellan Tranemo/Svensjunga och Borås har helt upphört. Den var förr kärnan i vår trafik, men nu är den inte ens nödvändig längre. Nu går det en buss från Borås antingen till Tranemo eller Svenljunga (förr gick en buss Borås - Lockryd för att sedan mötas av en till Tranemo medan bussen från Borås fortsatte till Svenljunga - eller tvärt om. Nu har all sådan samtrafik försvunnit.)
Såg en dam som fick sitta på Borås RC från 21:45 till 23:35 bara för att få åka till Länghem - sjukt....

Om Västtrafiks dåliga ekonomi är väl inte så mycket att säga .... vad var det vi sa låter så kaxigt så det är lika bra att avstå. Hela Hajen-projektet med zonsystem etc har från början verkat rätt skumt och med dagens siffror så blir det inte mindre skumt. Att flerkommunskortet är för generöst har alla insett...Låt om leka med skattepengarna ett tag till så får vi se sedan.

---Reklambluff?---


Jag fick mailreklam för mobilt bredband för endast 69:-/mån....Strålande .... eller var det verkligen det? Nja ..Inträdesavgift 295:--; 3G-modem USB 1195:--; Bindningstid 12 månader; Fakturaavgift 24:--/st; Frakt 89:--; Fri surf alla tider på dygnet 99:-/mån år ett och 199:-/mån år två. Priset 69:- gällde endast kvällar och helger vilket innebar 19-07. Förutom alla avgifter ovan tillkommer 10:-/Mb dagtid....
Så nu sitter jag och undrar hur långt gränsen för falsk marknadsföring flyttats.

---Bra gjort idag---


Håller på att radera ett nytt virus:
Fick en virusvarning idag....
>>>>> VIRUSVARNING !!>>>>>>
Ett nytt virus sprider sig, kallat "arbete". Om du får "arbete" från dina kollegor, din chef, via e-post eller på annat sätt, rör inte "arbetet" på något sätt.
Detta virus raderar ditt privatliv. Om du får viruset, följ dessa instruktioner:
1. Ta på dig jackan och ta två goda vänner med dig.
2. Gå till närmaste pub.
3. Beställ tre drinkar.
4. När du upprepat punkt tre 14 gånger,
märker du att "arbetet" totalt har raderats
från din hjärna. Skicka denna virusvarning
omgående till minst fem av dina vänner.
Om du inte har fem vänner, har viruset redan
påverkat dig och arbetet har tagit kontrollen
över ditt liv!
Lev idag... imorgon kan det vara försent!

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

---LÄNKAR---


Svemicke
Det blev ju lite fel i Veckobrevet....
Farbror Sid
Alltid läsvärd

1 kommentar:

Svemicke sa...

Busschaufförsjobbet ska vara en avkoppling. Jag har, i dagens besök i Kind, sett att pengahungriga tjänstemän förstört avkopplingen. Tänker skriva om det i mitt nästa blogginlägg.

Avkopplingen innebär att man inte ska jagha tider som inte går att jaga. Den försening som uppstod med 18 minuter går ej att ta igen. Hur gärna man än vill. Tidtabellen håller inte. Vem får skäll? Jo, vi.