07 augusti 2007

Tisdagen den 07 augusti 2007

Besserwisser.......


Att bli blind på ena ögat, gör att Du förlorar jobbet - speciellt om Du är bussförare. Det kan inte vara speciellt trevligt...

I och med industrins och byggnadsverksamhetens växande transportbehov har det snabbt uppstått en påtaglig brist på lastbilsförare. Inom flertalet övriga landtransportyrken är arbetsmarknaden fortfarande i stort sett balanserad. En viss brist på buss- och taxiförare kan emellertid förekomma ibland annat Stockholmsområdet, till följd av den höga personalomsättningen med anledning av arbetsvillkoren.
Jag kollade lite på AF och jäklar vilket drag det är efter grävmaskinister och lastbilschaufförer....jisses....det hade jag aldrig trott.

Kom att tänka på en sak. Som etablerad besserwisser (vad nu detta är) så kan man undra om en handling är rätt bara för att man har gjort den på ett visst sätt.... Ett exempel: Bara för att man byter buss och omlopp på SöT på Borås Depå så ska detta vara normbildande för all busstrafik. Rätt så lustig inställning egentligen. Om jag inte tar fel så har då föraren i Borås ett trevligt lunchrum att gå till. Trevlig miljö och någon som vissa tider på dagen serverar lagad mat...(företrädesvis frukost). Undrar om samme förare vill sitta ute på en bänk i Tranemo under sin rast och äta medhavda mackor i minus 5 grader och snöglopp. Misstänker att samme förare skulle ha synpunkter på det, men jag kan ju ha fel, så besserwisser jag är. Fast personligen trodde jag att jag är pessimistkonsult. Aldrig får man ha rätt.

Intressant är att polisen lär ha en specialblankett för fordon i linjetrafik som i praktiken gör att Du kan fortsätta att köra turen ut med ett defekt fordon. Mycket ska man höra...skall kolla med min granne någon lämplig dag.

En kommentar från Ventilen vill jag ge ett kort svar på. Under en period på ett bussföretag i Göteborg satt jag med i den fackliga klubben på företaget och förhandlade om såväl löner som arbetsvillkor (inklusive tjänster, tidtabeller mm). Det var tuffa samtal vi hade för att vi förare skulle få en lite trevligare tillvaro. En sådan skitsak som vanlig rundradio hos föraren tog nästan ett år att få fram likaså att få ändra på tjänstgöringsnyckeln så att man skiljde på förmiddagar och eftermiddagar. När jag började där startade måndagen klockan 04:00 och fredagen slutade 04:00, vilket i praktiken innebar att man vände dygn en till två gånger per vecka. Alla förare gillade att vi fick ordning på dygnsrytmen.... så nog har man fått kämpa för sin rätt till en dräglig tillvaro alltid. Till och med pappaledighet fick man kämpa för på den tiden. VAB vågar jag inte tänka på.
Jag är avundsjuk på de förare som ännu bara ser enbart det positiva i yrket och håller med Ventilen om att det må hålla i sig länge....

Vår kära regering har som mål att ingen skall dödas i trafiken, och det är i sig ett nobelt mål. För att uppnå det målet ska väghållaren och brukaren dela ansvaret lika. Dessvärre tycker jag som vistas i trafiken mer eller mindre dagligen privat eller i jobbet att inte alla brukare tar detta ansvar. Man ser dagligen hur användarna bryter mot reglerna i smått och stort. Med andra ord så har användarna ingen nollvision bara Vägverket och regeringen och då fattas en part -- den part som hela tiden fyller på statistiken över dödsoffer i trafiken.
Har man verkligen så bråttom till jobbet på morgonen och hem på kvällen att man ständigt måste riskera andras liv? Kanske skulle dessa förare tvingas ta bussen istället till allas fromma?

Allt fler betraktas som säkerhetsrisker då de ska borda ett flygplan. I 140 fall har stökiga passagerare avvisats. Det ska jämföras med 249 fall under hela förra året.Ofta är alkohol källan till problemen. Enligt utredare vid gränspolisen på Skavsta flygplats, berusar sig flera till den grad att de inte kan släppas ombord. Alkohol är det klart vanligaste skälet till att någon inte får följa med planet. Detta borde väl kunna tillämpas i kollektivtrafiken också för böveln.

Polisen bötfäller allt fler svenskar som urinerar på allmän plats. Förra årets rekord på 3 328 urinerare är redan på god väg att överträffas. Polisen i Västra Götaland är bäst på att bötfälla länsborna för detta lagbrott. Det blir lite chansartat att köra linjetrafik med buss och inte ha tillgång till WC i framtiden ser jag.

Nåväl, med stigande bensinpriser stryps friheten påstås det. Speciellt för lågavlönade och alla andra med taskig ekonomi. Bor man så i t ex Borås är det bara att ta bussen ut till naturen. Lite värre är det för dom som redan bor i naturen, dom har inga alternativ dessvärre. Men nu är det ju så att i den stora planen ska det inte bo någon i naturen. Som ett nytt inslag i kampen att få folk att flytta kommer man att höja elpriserna och självklart mest för dem som bor i glesbygd. Det är dyrare att leverera till dom. Villaägare med elvärme får räkna med minst 4000:-- mer per år...Nu är det inte produktionskostnaderna som stiger utan priset på utsläppsrätterna....och vi vet alla hur mycket ett kärn- eller vattenkraftverk släpper ut i form av koldioxid, för att inte tala om vindkraftverken. Så vad vi egentligen får betala för är att man på kontineneten använder kol- och oljekraftverk. Smart och affärsmässigt (främst affärsmässigt).

---Gjort bra idag!---


Använt mina "författartalanger" till att skriva en CV...
Om dom ringer till Trafikchefen hoppas jag han säger något snällt. Jag fick i alla fall använda honom som referens....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

-- Vet Du vad det är för likhet mellan 365 använda kondomer och ett bildäck?
-- A GoodYear.

Imorgon Filipstad...Värmland .... ack Värmeland Du sköna Du .....

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är inte länge Banco varit på varje arbetsplats, kan det bero på att han är en ??????

Bussförare
Borås Lokaltrafik AB
2001-
Depå Svenljunga

Provare
Ericsson Microwave System
1999-2001
Inhyrd från Manpower AB
Datalärare
Tranemo Gymnasium
1994-1995
Obehörig lärare
Utbildningskonsult
AMU-Gruppen
1994
Marknadsföringsutbildning med eget material

Projektledare
AMU-Gruppen
1994
Säljutbildning/Datautbildning eget material

Cirkelledare
ABF/Studiefrämjandet/Medborgarskolan/TBV
1982-2001
Eget utbildningsmaterial försäljning/data/ekonomi

Kamrer/administratör
Parallell Service KB
1989-2000
Administration & kamrer

Fastighetsskötare
Västblocket Fastighets AB
1989-1994
Lokal administratör

Maskinoperatör
Verkstads AB Claes Johansson
1988-1991
Facklig information

Administratör
Herb Cosmetique
1985-2001
Bokföring & administration

Bussförare/utbildare
Trafik AB Göteborg-Särö
1986-1988
Fackligt ombud - utbildningsledare

Egen företagare
Ceast AB
1983-1984
Entreprenadsföretag

Ställföreträdande chef & kamrer
Byggentreprenad Lars Källman AB
1981-1983
Ansvarig platschef

Procurist
Alfa Maskin
1980-1981
Ansvarig administratör

Ställföreträdande chef & kamrer
Lasses Gräv AB
1977-1981
Ansvarig chef & Verkstadschef

Föreståndare avd.kontor
Gräv & Traktorcentralen
1973-1974
Försäljning & offerter rörande entreprenader

Ordermottagare/Säljare
Gräv & Traktorcentralen
1974-1977
Försäljning & offerter rörande entreprenader

I min värd kallas sådana för hoppjärkor

Anonym sa...

Var lugn för det Mr Banco.

Chefen säger alltid något snällt om den han vill bli av med.
Den han vill behålla beskriver han som oduglig och besvärlig.

Imponerande CV... Ska bli intressant att se hur detta slutar. :-)))