15 augusti 2007

Onsdagen den 15 Augusti 2007

Stor stad - liten ort


Det är rätt intressant att vår huvudstad, som av naturliga orsaker har störst volym kollektivtrafik, har en intresseförening för de som nyttjar denna nyttighet (lite göteborgsvitsig där). Kan man förresten kalla spårvagnstrafiken i Göteborg för rättesnöret. Det låter ju betydligt trevligare än socialsnöret i alla fall. Adressen till Stockholmarnas hemsida finns nedan.
Kollektivtrafikant Stockholm
Det bästa med Stockholm är väl annars tåget till Göteborg.

Med en bra kollektivtrafik minskar behovet av färdtjänst, skolskjuts och andra särlösningar. Det verkar som vi använder kollektivtrafiken mer nu än tidigare. Antalet kollektivresenärer i hela landet ökade med fem procent, enligt statistik från Statens institut för kommunikaitionsanalys. Själva idén med kollektivtrafik är att det på alla sätt är klokt att flera människor som ska resa längs samma sträcka vid samma tid åker tillsammans. Och idén om kollektivtrafik fungerar även när man har särskilda behov, som när man behöver färdtjänst eller sjukresor eller när man bor i ett område där lite färre personer reser.

Under 2005 hade Västmanlänningarna drygt 42 km kollektivtrafikerad väg per person, men under 2006 hade antalet kilometer sjunkit till 39. Anledningen till sänkningen är att Västmanlands lokaltrafik har tagit bort vissa linjer och hållplatser där antalet resande har varit för få. Man har tvingats göra val. Man kunde inte köra trettio minuter från järnvägsstation till järnvägsstation med för många stopp. Så man har sett över var man har ett frekvent resande och anpassat linjerna efter det. Under de kommande tre åren kommer kollektivtrafiken i länet att genomgå en förändring. Man kommer att satsa på att ge fler personer möjligheten att kunna ta bussen när de ska resa. Vinnarna blir de som till exempel jobbar skift och slutar sent eller de som vill ha kortare restider eller vill ha fler avgångar att välja mellan. Men förlorarna är de som bor på landsbygden. Det beror på att det är så få som åker därifrån att det helt enkelt inte blir lönsamt att låta linjerna stanna. Men trots att flera hållplatser på landsbygden redan har försvunnit och några till kommer att försvinna på vägen ska finnas möjligheter för dem som bor på landet att resa kollektivt. Det låter lite som att ha kakan och äta upp den. Trenden är dock tydlig vart man än vänder sig och tittar, landsbygden avvecklas till förmån för städerna.


Lånade denna lilla story från Svemicke. Den var bra ju....
Läste i ett veckobrev att ytterligare en förare öppnat bussens bakparti på samma plats i Svenljunga förra veckan. Det är rätt intressant eftersom att det skedde på en måndag och vad jag erfar så körs det bara till Svenljunga med oerfarna förare förare från Borås på söndagar, så den som gjorde det nu måste vara en, enligt trafikchefsassistentens utsago, erfaren förare. Jag var sålunda ej involverad i denna olycka på något sätt. Kanske assistenten ska fråga föraren varför han körde på "villovägar"? Han ska ju vara erfaren. Gör man sådana misstag då?


En av våra förare har observerat tre herrar på höstpromenad från Kjellgrens Buss till hållplats Industrigatan. Nu har dom tre ju gått in sig så att säga och då är det väl lika bra att dom tar hand om resten också.....Tranemo Depå får nu tre fräscha förare som är väl ingångna i det nya systemet och som samtliga tycker att det är bra och då är det bara UPP TILL BEVIS och kör själva när det nu är så bra. Den hittillsvarande depåansvarige i Tranemo har enligt pålitliga källor tackat NEJ till allt ansvar som kontaktperson.

---Gjort bra idag!---


Satt upp trådlöst Internet - ej hemma - finns redan.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Inga kommentarer: