05 augusti 2007

Söndagen den 05 augusti 2007

---Idag är en annan dag---


Just nu har vi tre varianter på tjänstgöringsnyckel inför trafikstarten i augusti... Så nu är det lite svårt att i förväg veta vad man skall göra i höst....
Undrar just hur lång tid Kommunal behöver på sig för att svara på några enkla frågor....

Det har sina risker att vara kritisk bortsett från att man blir betraktad som gnällspik och tråkmåns och liknande. Ibland blir man gravt missförstådd, men att skriva så att alla förstår vad man menar är oerhört svårt. Som igår exempelvis. Jag funderade på det jag läst om idéer om kommande snabbutbildningar inför en förväntad brist på såväl lokförare som bussförare och spårvagnsförare. (Det förekom något liknande i norra Sverige för en herrans massa år sedan.) Jag intresserade mig för bussförardelen och citerade (utan namn) vissa ledande personers tankar hur man ville lösa en förväntad förarbrist. Det var ett rejält misstag från min sida. I sådana frågor måste man vara tydligare, speciellt som jag är emot allt som sänker statusen på yrket. Tyvärr så upplever, i vart fall jag, att statusen fallit från det jag började tills nu.
Turligt nog drog jag inga paralleller med vad som händer i städbranschen just nu och det är jag glad för.

Den som till äventyrs tror, att jag tror mig vara universums absolut bästa bussförare, tar sorgligt miste. Jag är pinsamt medveten om mina tillkortakommanden och jag vet att jag har duktigare kollegor runt om. Vi gamlingar kommer alltid att bli bortknuffade av yngre kollegor med en bättre och modernare utbildning. Det är liksom livets gång. Ibland räknas erfarenhet, ibland inte.
Däremot ser jag kommande tjänster som ett problem, med 12,5 - 13 timmars arbetsdagar. Jag saknar ju den där nutida och anpassade utbildningen som skall klara den typen av arbetstider. Det erkänner jag utan omsvep. Vidare erkänner jag att bristen på att kunna påverka det egna arbetet känns besvärande. Jag har alltid haft problem med arbetsplatser där individen inte har minsta möjlighet att påverka innehållet i arbetet. Jag beundrar dom som klarar av att utan besvär vara en levande robot på jobbet.


Sedan har jag gjort något jätteroligt -- Jag råkade titta i FRAMTIDEN 1 2004 (och framåt) där det bland annat redogjordes för grundläggande delar av det nya trafikavtalet med Västtrafik och på den tiden var vagnvård ännu en självklarhet. Till och med plåtskador och liknande (typ klotter) skulle åtgärdas omgående. 374Ola skrev en mycket välformulerad redogörelse den gången....? Undrar om det som skrevs och sades då håller idag?

En sak framgår tydligt redan i FRAMTIDEN 5 2004 och det är intressant att konstatera att det alltså tog cirka 3 år att komma till skott. Vår nuvarande eminente Trafikchef såg redan då att Skene, som inte hade sammankopplad trafik, var tillräckligt bra för att klara sina uppgifter på egen hand -- medan Svenljunga & Tranemo var rejäla sorgebarn. Redan 2004 förutsåg han att Svenljunga borde knytas till Borås. Idag börjar det bli verklighet.
En annan intressant observation från denna tiden är hur många det var som hungrigt tog tag i möjligheten till lite utveckling utöver förarjobbet. Där kom vår depå lite vid sidan om... och sedan körde man ju i diket med en Yesp-ning. Fast satsningen på lagledarna var imponerande massiv.... för att sedan rinna ut i sanden....men dom som fick förmånen har något värdefullt med i bagaget under den fortsatta karriären.

Vid pass FRAMTIDEN 9 2004 konstaterar nuvarande Trafikchefen att...."företaget inte har en chans att gå med vinst, varken i år eller framledes, om vi inte gör något åt organisationen." Däremot förefaller det som om man har kraftigt reviderat kostnaderna för nyanskaffning av förare.
Då, 2004, kostade en ny förare cirka 82.200:-. Då, 2004, var tongångarna...."men kanske framförallt - hur tar vi hand om våra medarbetare." ***** "Naturligtvis måste vi måna om våra gamla trotjänare som ju kostar minst lika mycket att ersätta." Som sagt...det var då det. "Vi kommer att genomföra avgångssamtal med alla som lämnar oss." Hur det ser ut idag vet jag inte...från min utsiktspunkt så ser det ut som om man utbildar chaufförer på Borås Depå som sedan skall kunna köra såväl 'våra' linjer som andra linjer utöver stadstrafiken och som jag förstår det är det en rätt vettig satsning, som också fått till resultat att det är ytterst få förare som de facto slutar i stan.

Sedan kom jag till ett avsnitt om "SÄKERHETSKONTROLL" och blev lite fundersam. Hur sker säkerhetskontrollen vid förarbyte på SöT? -- och hur kommer detta att fungera vid förarbyten i Lockryd inom ramen på 120 sekunder??? Dessutom skall man också hinna att göra personliga inställningar av stol, speglar etc. Det får vi väl snart svar på kan jag tro.

I början av 2005 försvann FRAMTIDEN för gott....och det sista som vår trevliga Trafikchef kunde konstatera var att för depåerna gällde SISU = Skit In Skit Ut.

I FRAMTIDEN 13 2004 spåddes det att FRAMTIDEN skulle komma ut var tredje vecka och att den skulle bli företagets 'nyhetstidning' samt att gamla BL-INFO skulle bli BL-Magasinet. Med facit i hand så rann dessa planer ut i ökensanden och undertecknad som sökte en av platserna i redaktionen fick lååång näsa. Säkert till glädje för några.

Bullerräfflor håller tydligen på att bli på modet och det är bra. Jag minns att man tidigare gjorde lite tvärt om och målade med tjock färg, som dessvärre rätt snabbt slets ner. Dessa utfräsningar i asfalten verkar vara lite längre. Dessa nya räfflor skall tydligen dessutom skapa mer buller i fordonet än kanträfflorna ger.

En passagerare på en buss hade klappat till föraren - knytnäve i ansiktet. Det intressanta med just detta fall är att man i polisanmälan bifogar en cd-skiva med bilder från övervakningskamran. Tydligen har kameran inte förhindrat själva våldshandlingen så nu återstår att se om kameran i vart fall kan fälla förövaren.

En lite udda insändare fick jag syn på här om dagen. Någon klagade på en badbuss tider. Med tanke på hur badsommaren varit så här långt tyckte jag det var rätt tufft.



---Gjort bra idag!---


Varit ute i skogen och plockat matsvampar - många olika sorter....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar. Jag undviker att kommentera kommentarer eftersom bloggen i sig inte skall bli en dialog mellan mig och de som kommenterar dess innehåll. Skriver någon ett mail så kan det vara en annan sak.

Just nu har jag cirka 0,9 Mbit bandbredd på en 8,0 Mbit lina.....

4 kommentarer:

Anonym sa...

Säkerhetskontrollen på SöT fungerar mycket effektivt.
Föraren som ska lösa av konstaterar att bussen kan styras, bromsas in och stannas framför näsan och då anses den fullt ut trafikvärdig.

Fö gäller att ALDRIG skriva under och godkänna polisens förelägganden om fordonets brister.
Blåneka till allt ansvar och kräv åtal och rättslig prövning!
Polisen letar då fram en specialblankett för fordon i linjetrafik som snarast (efter att turen är körd) ska lämnas till överordnad. NO problems.

Anonym sa...

Det är bra Anonym.
Ge den besserwissern svar på tilltal.
Han tror han vet allt, men vilken drömvärd han måste leva i.
Sådana problem han fått bara för att han inte får ha samma buss hela dagen längre, man kan väl för fasen ha hur många bussar som helst på en depå bara för att föraren ska "sin" buss hela dagen, och desutom ofta ha den med hem som vissa förare har under sina delade pass.
Jag har alltid under mina år fått byta buss ibland flera gånger om dagen, och det får vi fortfarande göra i borås.
Bancoboy skulle behöva jobba hos oss ett tag, så skulle vi nog plocka ner honom på jorden.
MEN DET FICK HAN INTE SOM TUR VAR:-)

Anonym sa...

Anonym #2

Mr Banco har kanske rätt ändå?
Det vore väl bra för oss alla med en egen ägandes buss på egen upphandlad linje... Vem skulle i så fall inte åka hem på de frivilligt delade passen?

Nu har Mr Banco kört buss ett helt arbetsliv och detta är ogörligt utan en viss förmåga till ödmjukhet och anpassning och hans okuvliga vilja till bättre arbetsmiljö och villkor hedrar honom.

I bland tänker vi alla fel och behöver tas i örat men för oss vore en torftig bloggvärld utan Mr Banco.

Anonym #1

Anonym sa...

Som förare i Sjuhäradsbygden och omnejd, under några decennier, så måste jag hålla med MrBanco på de flesta punkter i de flesta bloggar han skrivit.
Jag kan givetvis inte uttala mig om interna BL problem.
Men känner igen problemen, som är ganska lika i vilket företag du än väljer. Man får kämpa för bättre dagliga villkor. Vad är det för fel att belysa problem, några håller med andra inte.

Det är fint att läsa om er som är nöjda med ert yrke än så länge. Försök fortsätt så!

Men det är också fint med en person som ser klarsynt på problemen och tar upp det i en blogg.

Jag vet att vi är många som instämmer helt med MrBanco.