29 juni 2007

Fredagen den 29 juni 2007

Jag värnar om en god kollektivtrafik och speciellt på landsbygden.
När jag så granskar 'våra' tidtabeller kan jag notera att kvällsturerna efter 18:30 blivit rätt så knäppa. Bussar från och till Svenljunga och Tranemo har ingen samtrafik vissa turer så resenärerna måste noga välja rätt buss om dom vill vara säkra på att komma hem. Vill man t ex åka till Tranemo via Lockryd skall man tänka sig för noga och dessa nya tidtabeller tillhör avgjort inte de mest lättlästa eller ens lättolkade. Det krävs både tid och energi att uttolka vad som egentligen står där.

Som alla andra år så kan resenärer från Tranemo inte ta 18:09 till sommarTorsdagarna eftersom den inte går medan de som bor söder om Svenljunga åker med buss 302 från Älvsered 17:20 och som sedan fortsätter som 360 från Svenljunga 18:20 med byte till 303 i Lockryd 18:39...
Vill man åka hem 19:20 med linje 350 måste man vara medveten om att man INTE kommer till Svenljunga. Samma sak gäller linje 301 20:30 som endast trafikerar Tranemo. Linje 302 21:50 däremot trafikerar ENDAST Svenljunga, medan Linje 301 klockan 23:35 trafikerar BÅDE Tranemo & Svenljunga. Linje 350 som vänder i Lockryd hänger lite i tomma luften sommartid eftersom Linje 360 från Borås 13:15 INTE går, liksom då 302 från Svenljunga mot Älvsered 13:58.

Avsluta tankeresa


"För att lyckas nå målet med ett ökat kollektivt resande anser Västtrafik att personalen måste vara motiverad, engagerad och delaktig i verksamheten. Det är därför viktigt att personalens villkor leder till yrkesstolthet samt lust att stanna kvar och medverka till att utveckla kollektivtrafiken. Speciellt förarpersonalen är en personalkategori som måste beaktas. Operatören skall därför arbeta aktivt med personalfrågor."

I 'Det nya Borås Lokaltrafik' kunde man läsa: " ...är BL ett företag där vi anställda trivs på jobbet och har hög närvaro." "Trivsel är, som på alla arbetsplatser, en viktig fråga på BL. Är det kul att gå till arbetet gör vi ett bättre jobb och fler vill arbeta hos oss. Trivseln är också viktig för servicen till våra resenärer." Det var BL år 2004.
På den tiden kunde man till och med se skrivningar som 'minskning av delade pass'.

I Trafikavtalet 2005-02-01 - 2008-05-31 hittar jag bara "centrala parter ska under avtalsperioden stödja företagen i arbetet med rekryteringsmodeller, utveckling av personalfrämjande åtgärder och kompetensutveckling."

Sanningen är ju den att personalfrämjande åtgärder är lagda på is av ekonomiska skäl och detsamma gäller kompetensutveckling. Medarbetarsamtal är för tillfället rätt meningslösa eftersom dom knappast kan leda till en konkret åtgärd.

I dagarna läser man sedan följande: Kommunal och ledningen (ej BL) är överens om att antalet timanställda måste minska. Trots detta ökar antalet timanställda ständigt.
Den andra utvecklingslinjen är att bemanningsföretagen blir fler och att man skapar personalpooler.

Den tydliga trenden är att man endast vill ha personal när bussen rullar och inte annars. Av samma skäl ökar antalet delade tjänster och tiden emellan är givetvis obetald.

Att sedan kombinera superflexibel personal med servicetänk och kvalitet är inte det lättaste. Det kommer ett antal tekniska lösningar som skall lösa en del av dessa problem. Exempel på dessa är automatiserade hållplatsutrop, självbetjäning av färdbevis, körspec och navigator i en dator så att den som håller i ratten bara följer anvisningarna. Realtidsinformation direkt i bussen från central kundservice, eventuell förare bara ägnar sig åt att styra.

Snart är en bussförare eller spårvagnsförare lika ovanligt som en typograf. Göteborgs Spårvägar har ett antal gånger skissat på förarlösa spårvagnar, var så säker -- dom kommer.
Det har gjorts omfattande försök med förarlösa bussar och taxibilar också. En gång hade vi segelfartyg --- nu för tiden har vi motordrivna fartyg med nästan ingen besättning. Anställda håller på att bli en överflödig lyx. Praktiskt taget alla brancher söker efter lösningar som innebär automatisering och absolut ingen personal. Ett lysande exempel är frånvaron av växeltelefonister och halvsmarta telefonväxlar som man snabbt blir förbannad på.
Antalet bankkontor minskar - Du skall som kund klara av det mesta via en dator - automatiserad kundservice utan kostsam personal. Listan kan göras längre - automatiserade telefonläkare är nog ett av de mera tveksamma än så länge.

Hållplatser i dåligt skick


Klotter, krossade rutor och allmänt snusk måste åtgärdas om fler ska åka kollektivt. Nu vill man sätta en blåslampa i baken på Västtrafik för hållplatser ska snyggas till. Bänkarna är nedklottrade och på marken trängs fimpar med snus och annat skräp. Ljusskyltarna med hållplatsens namn är också vandaliserade. Vill vi skapa en attraktiv kollektivtrafik måste den givetvis vara punktlig och ha god turtäthet. Men den måste också vara ren och snygg. Vem vill gå in i en väntkur som ser ut som en svinstia, vad skapar det för status? Man vill få till stånd en 24- timmarsgaranti som innebär att nedklottrade och vandaliserade hållplatser åtgärdas inom ett dygn. Håller vi det rent, prydligt och vackert signalerar vi att vi bryr oss om våra resenärer. Jag saknade några rader om snöröjningen, men det kanske kommer ett annat år.

Empatibrist


De tre Parkinson-drabbade pappersarbetarna i Vargön kan förlora den livränta de nyss blivit beviljade. Statens allmänna ombud i försäkringskassefrågor överklagar kammarrättens beslut. I åtta år har de tre kämpat för att få rätt. I maj i år kom kammarrättens dom som fastslog ett samband mellan arbetskamraternas utveckling av Parkinson och kontakten med difenylgiftet i arbetet. Sådan skiter givetvis försäringskassan i, det är inte empati man sysslar med på den institutionen.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

3 kommentarer:

Axel sa...

Sist BL prövade förarlös buss hamnade den i vattnet vid Stora torg, var det inte så?

Jöran Spångberg sa...

Båda gångerna det testats faktiskt. Kanske inte är så bra idé just på BL :-)

Axel sa...

Förresten såg jag konsekvensen av dålig kollektivtrafik: http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=119&a=355448

Eftersom det inte går så många bussar, kör folk bil istället.