13 juni 2007

Onsdagen den 13 juni 2007

KLANTIGT


Efter att ha sett på GP-TV så inser man att dom filmade mobilpratande bussförarna var otroligt klantiga. Dom skulle definitivt inte köra buss. Det var väl positivt skrivet?
Lite märkligt att ingen reagerar på bussförare som sitter med en mic i handen och försöker undvika att sladden trasslar in sig i ratten. Samtidigt hojtande och tjoande i ett system som sällan fungerar. Sådant är alltså mer trafiksäkert?
Handsfree och mindre skitsnack....

Året är 2030


Du landar på Gothenburg Nobel Airport och tar snabbspårvagen till Centrum. Den åldrande befolkningen, den allt sämre luftkvalitén, det ökade trycket på offentlig service och de stora, framtida investeringsbehov som kollektivtrafik och bostäder kräver kommer att lösa sig. De kreativa personerna kommer som alltid att söka sig till Västra Götalandsregionen och automatiskt lösa alla problem. Västra Götalands stadsregioner kommer att få en stor befolkningsökningen de närmaste tio åren och då krävs bätte kollektivtrafik och en förtätad stadsmiljö. Troligen kommer de flesta att vara utrikesfödda och resten har flyttat in från landsbygden. Troligen är cirka 55% av befolkningen född utomlands. Hela Västra Götaland (den bebodda ytan är inte så stor längre) skall vara fossilbränslefritt 2050. Visst är visioner roliga.

ÅRET VAR 2004


Kommunal tar nu ut kollektivtrafiken i strejk. Onsdagen 4 juni klockan 12.00 stannar spårvagnar i Göteborg samt bussar i hela Västsverige. Då var det lite aktion - fast det gällde inte bussförarna den gången --- dom fick bara agera hävstång.
Kan Byggnads attityd smitta av sig på Kommunal?! För visst bör bussförarna få ett eget fack som verkligen tar tag i saker och ting? Nu är bussförarna endast någon % av hela Kommunal.
Men varför skall man prioritera just kollektivtrafik och bussförare? Jo - det måste faktiskt till en FÖRÄNDRING! Lite källsortering i all ära men hur långt räcker det? Miljöbilar är väl bra. Javisst, men när kommer dom? De som finns nu är inga miljöbilar ännu. Och vad spelar det för roll om folk köper lite utsläppsrätter till varann i present, när det bara i den svenska delen av handelssystemet finns 2,6 miljoner för många? Eller när vi har en politisk majoritet som lägger stora pengar på att bygga trafikleder som kommer att öka utsläppen, samtidigt som man höjer priset på Västtrafik-korten. För visst måste målet vara att andelen invånare som reser kollektivt ska öka? Och då behövs duktiga och motiverade yrkesförare. Åtminstone står det så i Västtrafiks målsättning där miljöapekten är kraftigt betonad.

NUTID


Då och då dyker dom upp - synpunkterna om att pensionärer skall ha rabatt för att dom är just pensionärer. Och visst är det sant att äldre på många håll har nedsatt avgift när dom åker kollektivt. Varför man i Västra Götalandsregionen valt att inte ge denna resandegrupp nedsatt avgift vet jag inte. Förr hade man det så, men det var före regiontiden.

Frågor och svar


Varför kör man sämre när man pratar i mobiltelefon?
När du pratar i telefon måste du dela din uppmärksamhet mellan bilkörningen och samtalet. Därför är du inte lika koncentrerad på bilkörningen och trafiken runt omkring.
Är det riskfritt att prata i mobiltelefon om man använder handsfree?
Nej. En förare som använder handsfree är i stort sett lika okoncentrerad, har samma förlängda reaktionstid och samma ojämna körning som en förare som håller mobiltelefonen i handen.
Finns det inga fördelar med att använda handsfree?
Jo, i en del situationer finns det vissa fördelar med att använda handsfree. Du kan använda båda händerna till att styra och växla, vilket är en fördel inte minst i stadstrafik. Med vissa typer av handsfreeutrustning är mobiltelefonen placerad inom räckhåll för föraren istället för att ligga nerpackad i en väska. Men handsfree innebär inte att du är mer koncentrerad på trafiken.
Många andra länder har lagar om mobilanvändning i trafiken, varför har inte Sverige det?
De allra flesta av dessa länder har bara förbjudit mobilsamtal om föraren håller mobiltelefonen i handen. Det är alltså fortfarande tillåtet att tala i mobiltelefonen om man använder handsfree. Men eftersom handsfree inte gör mobilsamtalet säkert så har Sverige valt att inte lagstifta om krav på detta.
Är det lika farligt att prata med en passagerare?
Nej, det är det inte. Ett mobilsamtal är betydligt mer krävande. Den du talar med ser inte trafiksituationen och anpassar då inte samtalet efter det. Dessutom handlar mobilsamtal ofta om "viktigare" saker än vanligt småprat mellan förare och passagerare.
När förare och passagerare pratat med varandra finns det också ett samspel mellan dem. I en svår trafiksituation ställer passageraren antagligen inte några frågor eller så kommer föraren inte att svara på en gång. Och varken föraren eller passageraren tycker att det är något konstigt med det.
Finns det inget positivt med mobiltelefoner i trafiken?
Självklart finns många fördelar med att ha en mobiltelefon med sig då man kör bil. Den kan hjälpa dig samordna dina ärenden så att resorna blir färre och kortare och stressen minskar genom att du kan meddela andra om du till exempel blir försenad samt att du snabbt kan larma om det sker en olycka.

Använd alltid mobiltelefonen med omdöme. Det bästa är att stanna bilen på en säker plats under den tid du pratar i mobilen. Det är just därför man i Sverige döpt den till mobil telefon.

Kan jag bli straffad om jag talar i mobiltelefon och blir inblandad i en olycka?
I Sverige finns det ingen specifik lag som förbjuder föraren att prata i mobiltelefon. Istället finns regler i trafikförordningen som säger att alla förare är skyldiga att köra trafiksäkert. Det innebär att du kan dömas för vårdslöshet i trafik om du kör på ett trafikfarligt sätt därför att du pratar i mobiltelefonen. Straffet är dagsböter eller fängelse i upp till två år. Du riskerar dessutom att bli av med körkortet eller få en varning.

Det enda som jag finner mycket märkligt i detta sammanhang är att Västtrafik hävdar att deras eget radiokommunikationssystem skulle vara trafiksäkrare än en mobiltelefon -- det tycker jag är verklig dubbelmoral.
För vår del är det egentligen inget problem, Västtrafiks komradiosystem funkar nästan aldrig och vi begränsar våra nödvändiga mobiltelefonsamtal till ett minimum. Det är ingen av mina närmsta kollegor som sitter och pratar i mobilen dagarna i ända, och när det sker någon gång rör det sig om viktig information som har med arbetet att göra. Allt från att hjälpa passagerare till att undvika en trafiksituation.
_____________________

Lite vid sidan av men ändå


Två killar sålde alkohol i helgen och pressen och polisen är upprörda. Dom skulle dessutom levererat till dörren (och det fixar ju inte Systembolaget). Det som bör uppröra och vara åtalbart är givetvis om sprit hamnar direkt i händerna på mindreåriga -- i övrigt är det ju bara en fråga om skatter. Vi har ju lite problem med begreppet fri rörlighet av varor och tjänster, speciellt när det gäller varor som vi i Sverige har belagt med skyhöga skatter som just sprit och cigaretter. Hade de två killarna betalat skatt för sin sprit så hade knappast någon tjafsat och spriten hade inte längre kallats illegal. Här är med andra ord en rejäl dos dubbelmoral. Bara synd att man måste slösa dyrbara polisresurser på sådant. (Jag varken dricker sprit eller röker så jag är den verkliga skattesmitaren. Jag uppmuntrar inte heller att någon ska börja supa eller röka - vad jag reagerar på är det dubbla budskapet).

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

1 kommentar:

Axel sa...

När jag flyttade till GL-området hade man inte pensionärsrabatt annat än på månadskorten. Däremot kunde alla som vill nyttja rabatten man fick mellan 0900 och 1500.

Om resan påbörjades denna tid, kunde man åka retur på samma biljett, dock måste man kliva på sista gången senast 1459.

Antagligen kan man kalla detta en form av pensionärsrabatt, inte många arbetare kan åka fram och tillbaka under sex timmar.

När magnetkorten kom var det istället några procent rabatt under detta tidsspann, men efter något år togs även detta bort.

Så jobbar GL. Därför har väl inte Västtrafik någon pensionärsrabatt.