15 juni 2007

Fredagen den 15 juni 2007

Storebror ser Dig


Inte nog med att Dina telefoner avlyssnas, att all Din datatrafik loggas, att Dina fax sparas, att allt Du kör med bussen loggas, att allt Du gör i Hajen och ScandPointen blir ihågkommet, att allt Du handlar i din livsmedelsaffär och på Apoteket kartläggs -- nu kommer Du själv att bli chipmärkt i framtiden genom i grunden samma teknik som vi idag idmärker våra husdjur. Radio Frequency Identification (RFID) heter tekniken som för övervakningssamhället ett steg till framåt. Nu väntar vi bara på att sammanföra RFID med GPS och övervakarnas lycka är total. Alla är chip-pade och kan följas via GPS och markstationer. Idag måste man ju gå omvägen över Din mobiltelefon och tänk om Du råkar gå ifrån den.
Västtrafik loggar allt Du gör i BÅDA biljettsystemen med klockslag och allt. Där finns inga hemliga skrymslen. All radiotrafik via bussens komradiosystem bandas. Inget privatliv där heller. Här väntar nu övervakningskameror på förarplatsen och den röda boxen som bandar allt föraren säger. Samma som flyget redan har. Ditt så kallade privatliv är rätt så inskränkt skall Du ha klart för Dig.

Hajen


Västtrafik har gått ut med detta direktiv att från och med vecka 25 gäller följande vid redovisning av förarkort. "Redovisning skall ske minst en gång per vecka. Du skall vara utloggad ur biljettmaskinen före redovisning." Min simpla fråga blir då hur mycket tid som vi får för att göra detta varje vecka? Fast det är kanske inte en fråga för Västtrafik - fast det nog borde vara det. Deras i och för sig justa direktiv stjäl av min fritid. Min fritid har reducerats och därför är jag mycket rädd om det lilla som återstår.

Datan


Stackars BL - deras datasystem har visst legat nere. HAN sa det - för igår fick vi något som kallades för arbetsschema och som för min del låg på en veckoarbetstid på 40,48 timmar. Tjänsterna spände från 6:20 till 12:01. Det är nog skäl att var och en kollar hur det ser ut. En finess med detta är att ingen ser någon annans schema, så ingen vet hur kollegorna jobbar eller vilket hopkok av tjänster dom kör (det finns ingen rullande nyckel i bakgrunden). Av mina 27 dagar går 30% till 4704 och 33% till 4701 samt 15% på vardera 4702 & 4703.
Att HAN sedan lät, vår tydligen återanställde, lagledare ta hand om kopiering och fördelning är väl en annan sida av slanten. Jag ställde några frågor till facket i samband med detta, men från det hållet har inget hörts.
Noteras kan att ALLA köranvisningar är gjorda av det list(iga) ombudet och märkta Tranemo Depå och får väl ses som någon form av inofficiell officiell bekräftelse på att Svenljunga Depå har upphört som självständig enhet. Det list(iga) ombudet gör allas tjänster och dom distribueras från Tranemo.

Det kommer att bli en spännande sommar för vissa förare (inte alla) skall byta buss med varandra i Lockryd på cirka 120 sekunder och samtidigt hålla koll på passagerare som byter buss (fast båda bussförarna är utloggade ur sina båda maskiner - tjusigt).

Att Svenljungaförare har rast i Tranemo är väl ett tankefel eftersom dom inte har tillgång till några lokaliteter över huvudtaget. De Svenljungaförare som börjar och slutar sin tjänst i Tranemo slipper i alla fall städning och tvättning eftersom ingen av oss har tillgång till dom lokalerna - och vill inte heller ha det. Man riskerar bara att bli anklagad för stöld säger de flesta.

Litet citat


"Tjänstgöringslista för fasta tjänster ska så långt möljligt vara anslagen på arbetsplatsen eller delges arbetstagarna på annat lämpligt sätt, minst 14 kalenderdagar före tillämpning av tjänstgöringslistan. Då tjänstgöringslistan anslås eller delges mindre än fem (5) dagar före tillämpningen av listan ska ett tillägg, motsvarande 115% av lönen per timma, utges för arbetstid, som enligt den nya listan under de första fem (5) kalenderdygnen fullgörs på dag, som enligt näst föregående lista skulle vara arbetstagarens fridag."
Som den uppmärksamme läsaren kommit fram till saknar texten ovan all praktisk betydelse eftersom det inte finns någon tidigare lista att hänvisa till. Vi fick "nåt" 2 dagar innan trafikstart.

En arbetsgivare som anlitar arbetstagare till arbete annat än tillfälligtvis skall informera arbetstagarna om ändringar i den ordinarie arbetstidens förläggning minst två veckor i förväg. Sådan information får dock lämnas kortare tid i förväg, om verksamhetens art eller händelser som inte hade kunnat förutses ger anledning till det. Bristen på planering är väl liktydigt med händelse som inte kunnat förutses? EU:s regler i vart fall.

Körtid


Körtiden får vara längst 9 timmar per dag. Högst två gånger i veckan får körtiden utsträckas till 10 timmar. Så står det i Vägverkets Kör och vilotider samt arbetstidslagen, så varför skall vi köra 10 timmar per dag (och mer än så för övrigt)? Gäller från 11 april 2007!

Tidtabell och tjänstgöringslista


För bussar i linjetrafik, där linjens längd överstiger 50 kilometer, medger reglerna inom EU att man fram till den 31 december 2007 får köra bussen med stöd av en tidtabell och tjänstgöringslista. Detta gäller under förutsättning att fordonet saknar en inmonterad färdskrivare. Transportföretaget ska i dessa fall upprätta en tidtabell och en tjänstgöringslista för varje enskild förare. Listan ska vara undertecknad av transportföretagets chef eller chefens företrädare. Föraren ska alltid ha tidtabell och tjänstgöringslista med sig och de ska innehålla förarens namn och tjänstgöringsort. De ska också alltid innehålla uppgifter om vad föraren arbetat med under de närmast föregående 28 dagarna. Jag noterar en stor brist i våra instuktioner.
För övrigt har det inte kommit några tidtabeller ännu - bara i reklamen -- inte i verkligheten.

Tjôtigt


Att skriva om alla dessa underligheter som upprepar sig lika säkert som att minutvisaren knatar runt på urtavlan börjar änna bli tjôtigt och någon bättring synes icke komma heller. Får väl hitta på annat att skriva om...

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: