20 juni 2007

Onsdagen den 20 juni 2007

Depå-såpan fortsätter och man gör självklart skillnad på folk och folk. Toleransen mot oliktänkande har minskat inte minst hos företagsledningen.
Ryktesspridningshastigheten är synnerligen god och igår blev jag först misstänkt för att vara inblandad i eller ha del av nuvarande Depå-såpa och det tar jag som en personlig förolämpning, sedan får jag veta att vår yttelilla del (vår trafik i andel i jämförelse med hela Västtrafiks totala trafik) är så liten och obetydlig att den nästan inte finns och att jag nog egentligen inte vet vad jag pratar om.
Nytt var också - fast det har ingen sagt något om - att man inte skall ringa BiV i Tranemo på morgonen längre, och han som svarade igår morse lät närmast irriterad när jag ringde
.....men som sagt ingen mer anmälan till BiV.
Sedan har jag tröttnat på passagerare som gnäller över andra chaufförer...säg det direkt till den det berör i stället. Jag sitter inte och pratar skit om kollegor med mina passagerare...det skulle inte falla mig in.
Sedan har en del kollegor sgat att man saknar en nyckel så man ser vart och när kollegor jobbar. Nuvarande ordning begränsar sig till att man nätt och jämt ser vad man själv skall göra (och det är ingen munter läsning).

Förarnytt Sjuhärad har utkommit med nr 2 2007, Strålkastaren 3 2007 har anlänt och nu har även Hjulet 2 2007 dimpt ner i brevlådan. En kul grej i Hjulet var att en BL förare fått med en fråga och där Västtrafik gått in med stora släggan i svaret. Ingen skall ifrågasätta.....

I övrigt läser man artiklar om att bra personalpolitik gett framgång, att förarna ska ha en trygg arbetsmiljö och att kontanterna skall bort från kollektivtrafiken. Men man kan också läsa om försålda kommunala bussbolag där standarden gick genom golvet och där Veolia drastiskt ökade antalet timanställda för att sänka kostnaderna. Alltså är timanställda, äldre bussar och billigt bränsle nyckeln till låga kostnader.

Men som en arbetsledare sa till mig här om dagen. Vår bit av kollektivtrafiken är så liten och helheten är så stor och komplex att jag nog inte skall bry min lilla hjärna med att fundera på sådana saker. Bara kör Dina 11 och en halv timma om dagen och håll käft.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: