05 juni 2007

Tisdagen den 05 juni 2007 - dagen innan...

FEED BACK


Igår kunde man läsa om ägarråd och regionala ägarråd (och ägarna är ju 49 kommuner och en region). Förvisso representerar dessa då i någon mening de resande, men notera samtidigt att det ICKE finns något forum inom systemet som efterfrågar eller tar tillvara förarnas synpunkter. Det som kanske kommer fram filtreras via de företag som förarna arbetar för. Det indikerar hur man ser på betydelsen av det ena vägt mot det andra. I den vägningen väger förarkåren lätt.

Utvärdering av ägarrådet görs av politiker och tjänstemän. Två grupper som båda vaktar egna intressen.

Trafikförsörjningsplan 2007-2008


Svenljunga kommer undan med 4 miljoner medan Tranemo får hosta upp 5,2 miljoner.
Följande står att läsa. Styv tidtabell med linje 350 och 360 hela trafikdygnet måndag - fredag alternativt måndag - söndag. Trafok mellan Svenljunga och Ullared samt förlängd morgontur till och från Mjöbäck.
På detta svarar Västtrafik: Ett bra förslag som bör genomföras i takt med att de ekonomiska förutsättningarna finns (så vitt jag kan se är detta en underskottsfinansierad verksamhet så det handlar väl i botten om kommunala tillskott). Idag finns förbindelse mellan Svenljunga och Ullared med byte i Älvsered (ett byte med mycket dålig tidspassning och absolut ingenstans att ta vägen). Resandeunderlag finns inte för ytterligare trafik (men det kan uppstå om det finns trafik - allt är ju inte statiskt). Hallands Länstrafik är inte intresserade av mer trafik (även HLT skiter i sin glesbygd med andra ord). Däremot förs en dialog med HTL om bättre bytesmöjligheter i Älvsered. För att genomföra önskemålet krävs ytterligare en buss vilket inte är rimligt (nej det är inte ens rimligt att köra kollektivtrafik i glesbyggd, det är betydligt roligare att satsa på Göteborgsregionen, Trestadsregionen och lite på Borås och Skövde. Resten är bara olönsamt och besvärligt).

Verksamhetsplan 2007-2009


Här är resenärsperspektivet i befolkningstäta områden det centrala. Man utlovar bättre tidtabeller i meningen mer lättolkade. Resenärerna skall IT-anpassas. Förarna skall certifieras för att få en bättre kunskap om kollektivtrafikens villkor och servicekrav. (Notera det lilla ordet krav). Det skall bli fordonsvärdar ombord på nattrafiken i befolkningstäta områden (så vi kan glömma sådana åtgärder). Ökad trygghet och säkerhet för passagerarna. Ökad trafiksäkerhet är ett av kollektivtrafikens starka samhällsekonomiska plusvärden och trafiksäkerheten utvecklas successivt av fordonstillverkare, trafikentreprenörer och Västtrafik (någon som märkte om det fanns någon förare med i bilden?). Nyare bussar som inte går i stadstrafik skall ha trepunktsbälten. Sedan skall dom ha alkolås (men inga förare). Trafikföretagen skall sedan ha en drogpolicy för förarna (men alltså inga förare - det är ju policyn som kör bussarna).
Man skall öka tillgängligheten för funktionshindrade - samtidigt som man givetvis kraftigt förlänger omloppstiderna så att de funktionshindrade hinner kliva ombord och av fordonen. Fast sedan kommer en motsägelse när man talar om konkurrenskraftiga restider. Man ser att kollektivtrafiken kommer att få framkomlighetsproblem i den närmsta framtiden om man inte kan lösa detta med busskörfält. Främst då i Göteborgsområdet - självklart.

För Västtrafik Sjuhärad har man nu en kollektivtrafik som prioriterar snabba resor mellan angränsande kommuncentra med focus mot Borås och Göteborg där de största resandepotentialerna finns. (Det kan väl knappast missförstås. Det är pendeln Borås - Göteborg som gäller och allt annat är ointressant eftersom det har så låg resandepotential. Här är det främst pengar som styr och icke behovet.)
Det är linjerna 300 och 900 samt 500 som är av intresse. I övrigt är det upp till varje kommun att ordna resten och linjer med låg kostnadstäckning läggs om till Närtrafik. (Vilket innebär att arbetspendling, biobesök och fritidsaktiviteter fär lösas via egen bil eller så får man flytta till ort med större utbud av kollektivtrafik typ Göteborg. Målsättningen är ju rätt klart uttalad att tömma landsbygden på folk - landbygden är olönsam och har låg kostnadstäckning. Man kunde också säga att landsbygden är tärande och staden närande.)



Ett av Västtrafiks huvudprocesser är att "säkerställa reskvalitén". Man måste hålla vad man lovar med andra ord. Punktligheten måste förbättras (in med fler Kenny Bräck).
Man måste utveckla informationsteknologin och fixa lite samkörning på IT-sidan. Man tror stenhårt på webbaserade tjänster (som sällan eller aldrig funkar i glesbygd) och på möjligheterna att utveckla mobila tjänster (vi som bor utanför städerna vet ju hur bra mobiltelefontäckningen är.)

Plötsligt kom man på att det behövdes förare - efter 42 sidor kom man på det. Fast det var nu inte så seriöst för det handlade enbart om attitydundersökningar.
Västtrafik skall upprätta handlingsplaner för att öka Västrafiks anställda att trivas, för man kan ju inte lägga sig i entreprenörernas personalpolitik eftersom det är en av anbudsgivarnas största kostnad som måste hållas tillbaka maximalt.
När man ser verksamhetsplanen inser man att det på Västtrafik man ska jobba och inte hos en trafikentreprenör.

Nu har man fått för sig att man ska utveckla dialogen med entreprenörer och förare (via filtrering hos entreprenören, precis som det är nu.) Man skall fortsätta den löjliga förarcertifieringen som ändå kommer att vara värdelös hösten 2008, samt i ökad omfattning lyssna och ta tillvara på entreprenörernas och förarnas kunskaper och i dialog med dessa utveckla trafiken. (Mycket dumt skall man läsa om konkurrensutsatta upphandlingar med prisdumpning och uppköp av mindre näst intill utslagna mindre och lokala bussföretag. Jag minns inte siffran, men det försvinner ett försvarligt antal småföretag varje år som om några är är det rätt få som har möjlighet att lägga anbud och vi är framme vid samma typ av kartellbildning som inom bygg- och anläggningsbranschen. Buss i Väst är ju ett lagligt och juste exempel på små bussföretag som samarbetar - och det innebär också det färre anbudsgivare.

Västtrafiks ägare har bland annat sagt att kollektivtrafiken ska utformas så att den är könsneutral - det innebär för små glesbygdskommuner att man inte har någon trafik och mer jämnställt än så får man leta efter.

Porche och Spårvagn fick grönt samtidigt och Porchen förlorade. Jag vet att det hände i Oslo...vad är det med det då.

För att bli bussförare i Göteborg krävs minst magisterexamen i ekonomi, att man är drogfri, rökfri och inte nyttjar alkohol samt gillar att bli misstrodd av fack och arbetsgivare som kommer att kräva att Du blåser i alcolåset var 30 minut samt drogtestas en gång i veckan även mot smygrökning. Land efter land i Europa förbjuder nu rökning, eftersom det inte odlas någon tobak i Europa. När det gäller alkohol kommer det att bli lite knivigare för det finns många stora alkoholproducenter - både av vin och starksprit i Europa och ett alkoholförbud liknade rökförbudet skulle ju äventyra deras verksamhet och statens intäkter - därför gäller alkoholförbudet enbart trafikpersonal i aktiv tjänst.

För att bygga färdigt Riksväg 40 krävs privata pengar trots att vi har världens högsta skatter. Inget förvånar längre.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
UTANFÖR ÄMNET
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Prylen


Nu är den här. Inga mer licenser och ändå kan Du se på TV. En liten USB-pinne att sätta i datorn är allt som krävs. 1100:-- kostar det. Ännu har ingen kommit på att lägga license på datorer och mobiltelefoner.

Land efter land förbjuder rökning och svartjobben ökar trots ny regering...

Ny psalmtext


Skolavslutningen närmar sig och "Den blomstertid nu kommer" kommer nog att sjungas av några i vart fall. För att nu bli lite mer profan och urban lanseras nu en annan text:

Den baddräktstid nu kommer när magen är för stor
då valkar bara sväller och celluliten gror
Generande behåring lyfts fram i solens ljus
Nej stranden verkar boring vi stannar innomhus
De krav som sommar'n ställer, förstör vår ledighet
Vi sitter där å gnäller, fy fan vad jag är fet.
Fast vem vill motionera, när man kan sitta still
Nej låt oss revoltera - vi tar en kaka till!

Provsjung gärna - det funkar! Fast det verkar vara jättejobbigt att vara tjej - så det blir inget könsbyte i år heller.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
HAN är på Kreta till den 10:onde.. puuuuuhhh

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du kan inte mycket om kollektivtrafik du

Jöran Spångberg sa...

Har jag aldrig påstått heller.....så det är ju tur att 'anonym' är expert eller hur?

Svemicke sa...

Intressant aspekt du ligger inne med. Om jag tolkat din text rätt (vilket jag kanske inte har) så anser du att det är bättre att satsa pengar på trafiken mellan Svenljunga och Älvsered där det bor lite folk, och de flesta som bor där åker bil, än i Göteborgsregionen, Borås och Trestäderna där det bor fler och var frekvensen av bussåkandet är större. Stämmer detta? Vi jämför linje 1 i Borås med linje 302 mellan Svenljunga och Älvsered. Hur många dagpendlare finns det mellan Ullared och Svenljunga? Tycker du att sjuminuterstrafik på linje 302 behövs?