18 juni 2007

Måndagen den 18 juni 2007

Arbetsmiljö, arbetstider, löner


Det finns dom som påstår att trötthet och stress är ett stort problem för bussförare. Man påstår till och med att pressade tidsscheman och delade turer är bidragande orsaker. Kan detta verkligen stämma? Jag menar bara att det finns ju kvar och finns där varje dag. En annan är det hot och våld som kontanthanteringen för med sig, men det kan ju inte vara något hot för då hade det redan varit undanröjt. Sedan finns det personer som på fullt allvar menar att förarplatsen skulle vara ett problem som bl a kan leda till ryggbesvär och förslitningsskador i axlar och nacke hos förarna, men det kan ju inte stämma. Det finns väl ingen arbetsgivare som vill att deras förare skall få ryggbesvär och förslitningsskador och vara sjukskriven och kosta företaget pengar utan att vara i produktion?
Vägguppen och onaturliga hål i vägarna är också något som skadar förarna sägs det, men eftersom det inte redan är åtgärdat kan det absolut inte vara skadligt. Inte heller luftföroreningar kan vara farliga eftersom förarna medvetet utsätts för dessa varje dag. För Du vill väl ändå inte påstå att företagen försöker förgifta sina anställda. Jag menar bara att om man tittar på de regler som verkstadspersonalen måste iaktaga för att få byta filter på bussarna så borde slutsatsen vara att luftföroreningar är livsfarliga - fast endast i verkstaden.

En bra standard på förarplatsen är A och O för föraren och säkerheten för alla resenärer. Trots detta är inte förarplatsen ens klassad som arbetsplats och kan på så sätt undantas från dessa rätt hårda regler. Kan ju bara tolkas som att en förarplats inte är ett dyft farlig för föraren.

Delade turer en säkerhetsrisk - och arbetsschemat är ett problem för förarna, inte för arbetsgivarna. Trötta förare är en stor säkerhetsrisk i trafiken och orsakas av pressande tidsscheman samt av delade turer. Långa arbetsdagar, korta matraster och stressiga spetsbyten bidrar. Kort och dålig sömn är större riskfaktorer än långa körtider och arbetstider. Så ser dock inte arbetsgivarna på saken, här är det slantarna som bestämmer och man sliter ut en åldersgrupp i taget. Det är ju inte företagens kostnader när det kommer till rehabilitering och sådant och då spelar det ju ingen roll. Slutsats: Delade turer är nyttigt och håller förarna borta från att göra dumheter.

Mest förödande är en kombination av dålig sömn och delat arbetsschema. Att vakna klockan 03.00 och sedan köra buss i delat pass fram till klockan 20.00 skapar stress. Lika fullt har vi sådana arbetspass. Resultat pekar på att var fjärde olycka eller olyckstillbud orsakas av trötta förare. Tidtabellerna är ofta så snäva att bussförarna måste köra fortare än tillåtet. Detta utgör en stor säkerhetsrisk i trafiken. Busstrafiken skördar ca 20 till 25 dödsoffer om året. Forskare anser att sänkta hastigheter är ett snabbt, säkert och effektivt sätt att höja säkerheten.
Det intressanta med tidtabellerna är också att de helt bortser från lagstiftningen när det gäller wc-besök, körpassens längd, förläggning av raster med mera - tidtabellsskaparna samarbetar inte med trafiklagstiftning, kollektivavtal och andra liknande regler.
Slutsats: Sova får Du göra i graven.



Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så bra skrivit så. Inte mycket att tillägga i denna blogg. Summerar så väl det dagliga arbetet. Men vad skall vi göra åt det, det undrar jag och har gjort i minst 10 år nu, inget händer! Som jag läste hos Farbror Sid, Västtrafik skulle se till att de lägger in i anbudsunderlag en godtagbar minimi nivå för förarna likväl som de styr hur bussar skall vara och hur komforten för passagerarna skall vara. Kanske dags att de börjar tänka lite åt det hållet vid nästa upphandling, det måste väl vara trevligt att ha en hel förarkår på sin sida.

Anonym sa...

Att åka buss är ju det säkraste sättet att färdas på väg.

Detta faktum bevisar att förarutbildning, arbetsmiljö, arbetstider, löner och trivsel inte har ett dyft med enskilda förares upplevda problem att göra.

Detta bevisar även att fackförening och skyddsombud gör och har gjort tillräckligt och de har nu endast att bevaka att all ny lagstiftning får tillägget: "Gäller ej buss i linjetrafik".

/Z