13 juni 2007

Torsdagen den 14 juni 2007

"De som åker kollektivt rör sig mer och har bättre kondition" Om det ändå vore sant! Jag åker kollektivt varje dag året runt, men jag är lite tveksam till både rör sig mer och bättre kondition...måste vara nån detalj jag missat :-)

Empati är förmågan att leva sig in i en annan människas situation - och i kollektivtrafikbetydelse är detta en envägskomminikation. För vilken idiot orkar ha empati för snubben bakom ratten - medan hon/han bakom ratten ska ha empati för var och en som stiger på. Det finns med andra ord en skillnad här - en rätt så stor sådan.
VD för Västtrafik åker ju aldrig kollektivt och då är det naturligtvis lätt att komma med goda råd.
Han har också sagt att föraren är den viktigaste personen utan att i handling förverkliga detta påstående. Snarare är verkligheten den rakt motsatta - föraren är den minst viktiga personen. Det är ju bara att titta på anställningsvillkor, arbetsmiljö och hur tjänster är utformade för att inse att hans verklighet och den verkliga verkligheten inte befinner sig i samma verklighet.

Kollektivtrafik skall betyda tillgänglighet - bra. Kollektivtrafik skall skapa tillgänglighet - bra! Ju kortare restid ju större tillgänglighet - bra! Varför i hela friden minskar vi då hela tiden tillgängligheten?
VägVerket säger att en ökad investering i kollektivtrafik är en investering i säkerhet - bra! Varför gör vi då tvärt om i vissa områden? Olika trafikforskare påstår att om ett antal år kommer bilisterna att stå i kö ständigt. Bilisterna tar upp rätt så rejäla ytor på gator och vägar. Ändå tvingas vissa befolkningsgrupper till att börja åka bil -- låter bakåtsträvande.

Rutiner vid redovisning av ERG

Från och med vecka 25 gäller följande vid redovisning av förarkort. Redovisning skall ske minst en gång per vecka. Du skall vara utloggad ur biljettmaskinen före redovisning. Redovisning skall ske med det saldo som är sålt på kortet, redovisning kan ske med jämna 100-lappar, högsta skuld som får finnas på kortet efter redovisning är 99 kr.
Löjligt för så har vi gjort hela tiden - nästan. Vi har inte accepterat någon skuld på kortet. Nu kommer Västtrafik på att det är bra - bara att gratulera.
HAN får det lite svettigt i fortsättningen som måste åka runt och fixa redovisningar på de olika depåerna eller har det skett några 'hemliga' överenskommelser igen.....?
Det är mycket bakomryggengrejor just nu.....
Jag har inte hört något om tjänster på måndag......om det nu räknas.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

1 kommentar:

Axel sa...

Västtrafik eller vilket annat företag som helst må ha höga ambitioner, men om man inte gör arbetet själv, finns alltid risken att entreprenören "gör så lite som möjligt" för att förbättra marginalen.

Titta på alla klädfirmor som säger att de är humana, men sedan lägger de ut syjobben till låglöneländer med mindre pretenstioner.

Är inte alla likadana??

Vägverket också förresten. Dom säger att alla ska köra säkert, dom gör lite grann själva genom att asfaltera, sätta upp staket och trycka broschyrer, men säkerheten är det alla som kör som påverkar, inte Vägverket enbart...