08 juni 2007

Fredagen den 08 juni 2007


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Om något seriöst bussföretag råkar läsa denna blogg
så finns det ett antal erfarna och rutinerade bussförare
till hands - det är bara att höra av sig....
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Veckans slut


Skolorna är slut på torsdag i nästa vecka. I Borås tar skolan slut idag för många. Ett låångt härligt sommarlov väntar skoleleverna och nio veckors bastubad väntar oss förare. För ännu år 2007 har man inte lyckats placera AC-aggregaten så att även föraren har nytta av dom. Då skall vi inte glömma alla bussar som inte ens har AC. Här har tiden verkligen stått still.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Sommar och Sol
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kollade igenom sommarens så kallade tjänster. Veckoarbetstiden är för min del 39,12 (i hundradelar) och 8 gånger under 6 veckor överskrider vi den maximala avtalade arbetstiden om 10 timmar per dag. Dessutom är dag före semester icke Fridag. Det finns 11 vardagstjänster att välja på, men jag kör inte alla. Dom två första veckorna kör jag tjänst 1 omväxlande i Tranemo & Svenljunga sedan gästspelar jag på några andra tjänster. Jag kan som listombud givetvis inte acceptera denna ordning men vår klubbordförande har inte rådgjort med oss och eftersom man skickat ut denna skit så antar jag att han sagt ja. Dags att spara pengar om det skulle visa sig vara sant.
De med mest brun tunga slipper köra helger och nattpass. Det har lönat sig att smöra tydligen. Omvänt måste det betyda att ju fler helger desso mer illa omtyckt. Här har vi värdemätaren på vilka som borde ge sig av snarast.
Det mest snälla jag kan komma på att säga om sommarens tjänster att det är ett mycket orginellt sätt att meddela förarna att Ni inte längre är önskvärda. Sök annat jobb.

En medarbetare i Tranemo tyckte att jag skyllde allt på dom för att i nästa utandning vara överraskad över att Tranemo inte fick ta över Svenljunga. Allt var ju klart! Det list(iga) ombudet hade ju gjort finfina tjänster till dom och låtit fd Svenljunga ta resten. Buss i Väst i Tranemo undrar fortfarande när vi flyttar över....Svenljunga är dödförklarat och så förväntar sig någon idiot på BL att Svenljungas förare under dessa omständigheter skall köra linjer med utgångspunkt från Tranemo. Jag kommer icke att gå i närheten av Tranemo Depå. Jag ska hämta och lämna buss på grusplanen och det är allt. Har ingen anledning att ge mig i lag med den mobbingkulturen. Vi har redan fått gliringar så det räcker.

Sommartorsdagar i Borås har ingen nattrafik och istället körs en särskild tidtabell för 301 & 302 under sommartorsdagarna - en tidtabell som vi inte sett en skymt av så det kan inte finnas inlagt i våra så kallade tjänster. Vilket skämt.

Till de kära passagerarna ett varningens ord - rastslut och avgångstid (raststart och ankomsttid) sammanfaller så det är rätt så troligt att tiden som bussen verkligen avgår kommer att variera en hel del.

Sen och fundersam reaktion


Reagerar på en sak så här i efterhand, en rätt så märklig sak, eller skall ordet vara anmärkningsvärd sak. Jag läser i ett protokoll från Kommunal, Sektion 18, Klubb 3 om utbildning av listombud i depåer.
Det som jag finner märkligt är att företagets VD skötte utbildningen av listombuden. Listombud är ju arbetstagarnas representant vid schemaläggningsarbetet och därmed en angelägenhet för facket. På vissa håll i vårt avlånga land har man faktiskt partsammansatta möten, där man arbetar med listombud och sedan låter förarna bestämma sina pass.
Har vi en så svag fackklubb eller en så liten kommunalfacklig organisation i Borås så att man inte klarar detta utan inblandning av arbetsgivare? Det finns ju inslag som aldrig kommer fram när ett företag skall utbilda sin motpart.

Den förekomna anledningen är att företaget denna gång valt att hoppa över allt larv med listombud och sådant skit och från den fackliga ledningen har icke hörts ett ljud. Redan 2005 skrevs i ett protokoll att tjänster och tjänstgöringsnycklar skall vara tillgängliga för förarna i god tid. Efterlevnaden tycks inte så god och påföljden av avtalsbrott ringa till ingen alls.

Fackligt


Rent praktiskt tycker jag att BL är en tillräckligt stor arbetsplats för att man skulle kunna ge ut någon typ av regelbunden facklig information (typ en gång i månaden) i en form som inte kan misstolkas men ändå är hyggligt lättläst. Den skall sedan på lämpligt sätt distribueras till samtliga förare. Nuvarande tystnad och torftiga protokoll engagerar ingen. Knappt ens styrelseledamöter.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Det är en trevlig och välskriven liten blogg du har som på ett exakt sätt beskriver en bussförares vardag. Jag är själv bussförare och kör lokaltrafik i en mellansstor stad. Min anställningsform kallas för "Vid behov av extra arbetskraft utan avtalad genomsnittlig veckoarbetstid". Det ska bli spännande att se om jag kan försörja mig på detta. Du ger exempel på många olika försämringar för bussförare. Men varför genomförs dessa försämringar gång på gång? Jag vill hävda det beror på att vi har ett tandlöst fackförbund "Kommunal" som enbart administrerar alla försämringar för bussförarna. "Kommunals" uppgift borde ju vara att ta ut bussförarna i srejk och återställa snäva körtider och arbetstider men det händer aldrig. Själv så har jag begärt uträde ur Kommunal och uppmamanr andra att göra sammma sak som protest. Det är fackförbundet och inte arbetsgivaren som är skuld till den dåliga arbetsmiljön. Arbetsgivaren vet att facket viker sig gång på gång, därför är det lätt att spara in på bussförarna hela tiden.

Axel sa...

Tobbe:

tror du att facket skulle vika sig mer eller mindre för arbetsgivaren om alla går ur facket?
Ett fack med åtti medlemmar eller med två medlemmar; vilket tror du har störst chans att hålla mot? Men tyvärr har arbetsgivaren många trumf på handen.

Anonym sa...

Helt rätt tobbe.

"Kommunal" liknar alltmer den enda tillåtna fackföreningen i Kina.
Den heter "Den STORA fackföreningen" och organiserar såväl arbetstagare som arbetgivare samt bestämmer löner, produktion och företagsvinster mm.

Juridiskt definieras här i Sverige en arbetsgivare som den som "leder och fördelar arbetet, eller de(n) han utser".
T ex sitter trafikledarna med i samma facklubb som bussförarna trots att de skriftligt utnämnts att till 100% representera arbetsgivaren utanför kontorstid.

Dvs, av trafikdygnets 20 tim är trafikledarna arbetgivare 12 tim, eller 60%, och kan därmed anses företräda arbetsgivaren mera än han själv.
I trafikledarnas uppgift ligger att pressa på och övertala bussförarna till hets, övertid, fortkörning och att pådyvla dem trafikfarliga bussar som någon annan felanmält.
Trafikledarna har fått sina jobb pga personliga egenskaper som övertalningsförmåga och starkt behov av att få bestämma över andra människor och de utmärker sig särskilt tydligt vid fackligt engagemang där varje bussförares intresse sablas ned, förringas och förkastas.

"Kommunal" låter alltså bussförarnas fack-klubbar styras av arbetsgivarrepresentanter och resultatet blir därefter.

Din uppmaning att lämna Kommunal är berättigad men löser inte heller problemet med den obefintliga sammanhållningen och vi kan väl bara hoppas att någon kommer på ett alternativ? Vem?

/Z

Anonym sa...

Det är alltid de som flyter runt på obestämbara poster i ett företag som är de jävligaste, ena stunden snackar och fikar med förarna som kompisar, nästa stund sitter de inne hos chefen med en kopp och lite tårta och delger av som avhandlades i fikarummet. Sådana människor gör man bäst i att ignorera. De får bestämma vilken sida de vill stå på. De skall inte vara med på förarnas fackmöten.
Men jag vet exakt hur det är. När bussförare sablas ned, förringas och förkastas. Det har varit så på andra bussföretag också. Chefen ser till att ha en bruntungad infiltratör i sin närhet så länge det gagnar chefen.