27 juni 2007

Onsdagen den 27 juni 2007

Så var det onsdag igen....
Västtrafik bestämmer vid varje tidpunkt biljettpriser. Vi skall försälja Västtrafiks färdbevis på bussarna. Alla intäkter från biljettförsäljningen tillfaller Västtrafik. Västtrafik ansvarar för och bekostar alla externa försäljningsställen.
Om reseefterfrågan är så stor att resenär får stå i fordonet eller nekas att resa med skall operatören (vi) ombesörja förstärkningstrafik.

Operatören skall utföra tidtabellsplanering och lämna förslag till Västtrafik som skall godkänna förslaget till tidtabell innan den tas i drift.
Denna här är speciellt 'go': "Operatören skall ansvara för trafiksäkerheten och den personliga tryggheten för kunderna under tiden i fordonet och på väg i och ur fordonet.." -- lustigt att förarens säkerhet inte nämns.

Fast nästa - kära Farbror Sid - går inte heller av för hackor: "Operatören ansvarar för att personalen inför varje trafikuppdrag är utbildad och kunnig så att kundens förväntningar uppfylls. ALLA förare skall vara förarcertifierade. Förarpersonal skall bära enhetlig klädsel." Sug på den......

"När trafikåtagandet avvecklas skall operatören medverka till att en eventuell ny operatör för trafiken kan genomföra en problemfri trafikstart."

Farbror Sid den pigga pensionären:
"...tror Bancoboy att jag har... ja kanske det är så, men snarare resignation eller desillusion...Resignerad, för det får inte kosta att reparera bussar, inte kosta att städa ordentligt, inte kosta att utbilda. Certifieringen skulle säkerställa en viss standard... vilken? Kollektivtrafik är bra och det skall vi ha, men...Personalen är eller var säkert motiverad en gång... men varför skall de hålla en högre standard än kollektivtrafiken i övrigt...Desillusionerad för att det känns som allt vevas runt runt och om och om igen. Inget nytt händer, jo någon liten tid ändring i en tidtabell eller en ny eller en indragen linje... men inga stora förbättringar, inga stora förändringar...De 3 citat du (Bancoboy) tar upp från min blogg är lika aktuella vilken dag du vill... jag kan kopiera texten och lägga in imorgon igen...En effekt av upphandlingarna som vi nu ser verkningarna av, och ingen bromsar och styr in i rätt fil igen..."

För att plussa på Fabror Sids trauma kan jag berätta att citaten ovan är hämtade från ett upphandlingsunderlag. Skillnaden mellan ord och handling är som bekant stort.
För att nu "strö salt i såren" kan vi roa oss med att titta på kvalitetsbegreppet. Västtrafiks mål är att tillsammans med våra samarbetspartners erbjuda resor av högsta klass, där resenärens individuella krav och önskemål är utgångspunkten.
Detta mål kan uppnås om alla parter och medarbetare arbetar med gemensamma övergripande mål för verksamheten. Relationen mellan Västtrafik och operatören skall därför vara en ständigt utvecklande process där allas engagemang, erfarenheter och kunskaper tillvaratas. Den viktigaste resursen i detta arbete är de som dagligen möter våra resenärer. En bra kundservice bidrar till att de återkommer som resenärer hos Västtrafik.

Det är dock viktigt att definiera begreppet kvalitet. Det sönderfaller i två huvuddelar.
1. Funktionell kvalitet
  • Pålitlighet
  • Beredskap
  • Villighet
  • Inlevelse
  • Säkerhet


2. Teknisk kvalitet
  • Fysisk miljö
  • Infrastruktur
  • Fordon
  • Teknisk utrustning


Av detta följer att det inte är tillräckligt att bara köra från A till B utan hur Du plockade upp resenären, hur Du körde från A till B och hur Du behandlade resenären under själva körningen och hur Du sedan släppte av resenären. Vi skall med andra ord behandla det hela som (vid full buss) 52 händelsekedjor av aktiviteter som löper parallellt. Som utgångspunkt skall man ha något som heter Svensk Kvalitet som bygger på ett antal frågeställningar av typen: * Hur gör du för att...? * I vilken omfattning gör du det? * Vilka resultat leder det till? * Hur gör du för att utvärdera och förbättra det du gör?

Det största problemet i allt detta är att förarkåren INTE är involverad överhuvudtaget. När man talar med representanter för det lokala facket verkar det inte heller vara inblandat. Hur skall en kollektiv resa kunna bli individuell? När får VI reda på vad Svensk Kvalitet egentligen är och hur VI skall förhålla oss till detta? När skall förarkåren börja bära hyfsat enhetlig klädsel? NÄR skall förarkåren överhuvudtaget bli SEDD? Just nu är den enbart en kostnadsmassa som jobbar för lite. Kvalitet för operatören är när bussen rullar och föraren kör - slut! Alla andra tjusiga begrepp är rent snömos!
Rent allmänt skall trafikutbudet vara anpassat till kundernas reseefterfrågan. (Vilket automatisk innebär att utbudet ständigt sjunker eftersom efterfrågan sjunker när utbudet sjunker).
Kunderna skall bli trevligt bemötta (och det påstår jag nog att dom blir), samt att trafiken följer tidtabellen (nja trafiken följer nog mer trafikrytmen, men i 90 % av fallen stämmer brukar det stämma med tidtabellen). Informationen skall vara tillräcklig och korrekt (det brukar för vår del aldrig vara något problem) samt att fordonen är hela och rena (då hamnar vi i en definitionsfråga igen. Det jag som förare menar är helt och rent avviker rätt kraftigt från vad operatören tycker är helt och rent - och i sista ändan är det företaget som leder och fördelar arbetet, vilket givetvis leder till passivitet).

Vid detta laget borde Farbror Sid, som den observante resenär han är, vara golvad och utslagen. Jag menar att om man jämför ambitionsnivån med verkligheten är det som att komma med ett flygplan till en rejält djup luftgrop. Man hoppas att vingarna inte lossnar.

Det är faktiskt rätt så skrämmande att läsa om alla dessa privata ålderspensioner som erbjuds. Efter att i cirka 43 år betalat in pengar till vad man trodde var en ålderspension visar det sig att vår (S)-regering 'blåst' oss rejält. Så nu - bara med några få år kvar - måste man alltså reparera skadan genom att skaffa privat ålderspension och man ska inte ge sig f-n på att inte dom blåser en också. Jag har sedan tidigare ett litet pensionssparande där årskostnaden äter upp eventuella räntor etc så att årsbeloppet varje år är lägre än den faktiska insättningen. Snacka om att parasiterna skor sig.....

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Borås lokaltrafik BL valde Scania för nästa generation stadsbussar. Till årsskiftet levereras 10 biogasdrivna bussar och sedan ska ytterligare tio levereras fram till år 2009. Både Volvo och MAN Volvo fanns med men föll på priset. Ordern är värd dryga 50 miljoner kronor och gäller under förutsättning att Västtrafik tecknar avtal med BL om stadstrafiken.

Inga kommentarer: