10 juni 2007

Söndagen den 10 juni 2007

Veckobrevet


Vilken tur att lagledarmötet inte blev av så slapp de entledigade depålagledarna resa till Borås. Att Svenljungas och Tranemos så kallade tjänster i stort sett blev en katastrof kan man bara konstatera.
Vad som gör mig orolig är att den som orsakat röran skall städa......Brukar resultera i en ännu värre röra. Så om man var orolig innan så vete katten vad nästa uttryck blir utan att bli stämd för.....nåt.

Jag misstänker att alla vid detta laget noterat att veckobreven följer en mall.
  • Huvud med veckonummer och datum.

  • Info om personalsituationen som inte säger ett dyft.

  • Allmänt skvaller för de närmast sörjande.

  • Utdrag ur trafikhändelser - info till de inblandade. Lite hån mot felande förare.

  • Nonsens som oftast blir totalt intetsägande eftersom det inte informerar.


Protester mottages i kassan...




Nu skall reservkorten tas in för Borås Depå och den verkliga orsaken är givetvis att minska förlusterna och möjligheterna till "lån". I praktiken vore ett kontantlöst system med fasta försäljningsställen en smartare lösning. Borås är ju trots allt en småstad. Samtidigt är det ytterligare ett steg i förtroendeklyftan mellan företag och förare. Det är lite synd att alla lösningar går ut på att demonstrera att en förare inte är trovärdig. Man utgår ifrån att han/hon super, knarkar och stjäl och motsatsen behöver aldrig bevisas. Det är ett trist förhållningssätt överhuvudtaget.


:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Så om något seriöst bussföretag råkar läsa denna blogg
så finns det ett antal erfarna och rutinerade bussförare
till hands - det är bara att höra av sig....
:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::


Undrar om den där 5 minuters regeln inte ligger UTANFÖR betald arbetstid....Det känns så...men jag har ingen aning. Men eftersom förarklimatet blivit kärvare så minskar också intresset av att jobba utanför betald tid. Jag märker det mer och mer hos vissa på vår lilla enhet. Det är ingen som tackar en för att man offrar fritid på jobbet.

Det finns en o annan go chaffis i Borås tack o lov. En insändare för en tid sedan hyllade en sådan - mer av den sorten och färre med gnäll som att bussen blåste förbi. "Första regeln vid utbildning måste väl vara att stanna vid hållplats där det står folk." Bara om jag är vid ändhållplats före rast!

"Tror du att facket skulle vika sig mer eller mindre för arbetsgivaren om alla går ur facket? Ett fack med åtti medlemmar eller med två medlemmar; vilket tror du har störst chans att hålla mot? Men tyvärr har arbetsgivaren många trumf på handen."
Som svar på detta vill jag bara säga att det enbart är en principiell plånboksfråga. Varför lägga över 500:--/mån på något man inte har ett dugg nytta av. För dessa pengar kan man ha roligare. För övrigt vet jag hur fri arbetsmarknad vi har, men det står mig fritt att byta jobb än så länge -- så länge det finns något att byta till. Facket är helt skilt från dom man säger sig företräda och Byggnads har nog kommit längst i sin frigörelseprocess (arbetsgivarna betalar en avgift efter antal anställda oavsett medlemskap eller ej - omdöpt till mätningsavgift) men Kommunal tuffar på i deras bakvatten. Jag har varit med i olika fackliga styrelser eller suttit som arbetsgivare i ungefär 30 år och totalt tappat illusionen.
Jag har länge drivit en linje med större öppenhet och bättre information från den fackliga sidan men egentligen aldrig fått gehör för en sådan linje och det står väl var och en fritt att tolka den informationen.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
UTANFÖR ÄMNET
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Bredbandsleverantörer har ju en egen formulering för att slippa leverera det dom lovar med stora bokstäver. UPP TILL 10 Mb. Kanke borde andra brancher hänga på...Linje 360 går som längst till....... Man måste ju gardera sig... speciellt på torsdagskvällar... går kanske till Borås fast Ni kommer nog bara till Sexdrega.

Polisen i Kungälv skall flytta in till Göteborg. I Västra Götaland är det storstaden som tar resurserna så nu åderlåts Kungälv på poliser, tidigare har ju Borås tappat till Göteborg och dom tar i sin tur från orter som Tranemo, Svenljunga, Skene, Kinna med flera....högfrekvent avveckling i lågfrekventa områden eller vad det nu kallas.

Sextimmars arbetsdag är ett lyckat försök som leder till minskad sjukfrånvaro och större trivsel på jobbet...detta är alltså bevisat gång efter annan. Det anmärkningsvärda är att vår verkstad har en variant på Toyota-modellen men för chaufförerna gäller ramtid 13,5 timmar och 10 timmars arbetsdag och "det är inte meningen att Ni skall vara utsövda och trivas på jobbet, Ni skall vara jävligt glada om Ni får 9 timmars uppehåll mellan arbetspassen"
Det är bevisligen skillnad på folk och folk....en bussmekaniker är betydligt mer värd än en bussförare...läs avtalet om ni inte tror mig. En stadsbussförare i Borås är mer värd än en depåförare i Skene, Svenljunga eller Tranemo.... det är bara att jämföra. Högre lön i stan och mindre jobb...
Alltså -- det är skillnad på folk o folk.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

4 kommentarer:

Axel sa...

Polisen....
Jo, när polisen la ner i Tranås, skramlade affärsmännen och kommunen till en vaktbolagsvakt.

Men dom vill inte längre vakta, för när dom behöver polisingripande tar det flera timmar för polisen att komma.

Jöran Spångberg sa...

Jag kan då tillägga att köpmännen och Svenljunga kommunen köper vaktbolagstjänster till sådant som polisen i sitt tidigare liv gjorde. Avvecklingen av den lågintensiva landsbygden fortskrider i stabil takt.

Axel sa...

Det är ju nästan som på den tiden då kommunerna ansvarade för ordningsmakten.

Svemicke sa...

Reservkorten är en ganska intressant företeelse eftersom man återkallar det kort som har minst värde. Vi får alltså behålla kortet på 8'000 kronor. Borde man inte återkalla det andra kortet i så fall? Jämför man med Orusttrafiken så har de bara ett kort och detta är på 3'000 kronor.