02 juni 2007

Lördagen den 02 juni 2007

Marknadsföring


Vad är egentligen en tjänst och vad bestämmer dess värde på marknaden = priset? Är det kundernas efterfrågan eller deras behov som är viktigast? Det är något att ta sig en rejäl funderare kring. Har Du svaret så hör av Dig.

Jag beundrar de två damerna från Hemtjänsten i Svenljunga som trots ytterst livlig konversation med huvudena stundtals ihop och mycket armviftning höll sig mellan dikena. Jag tror att dom kom dit dom ämnade sig - visserligen gick det inte speciellt fort men det var nog rätt klokt att ta det lugnt eftersom konversationen verkade vara dessto livligare.

www.planka.nu har kommit upp på hållplatser i Borås. Intressant att den attityden spritt sig till en så pass liten stad som Borås.
Stationsvärdarna på Resecentrum tycks ha fått ändrade instuktioner för numera ser man aldrig till dom. Någon satt bakom en disk inne på Resecentrum.

Klädselkod


Ibland känner jag att jag är antik, men vissa chaufförers klädsel likar ingenting. Jag börjar nog tycka att en busschaufför skall se som en sådan och inget annat. Har de senaste dagarna sett förare som jag inte tycker ens liknar en chaufför - snart är det väl Okey att köra i badbyxor. Jag har svårt att tro att resenärerna alltid tycker att det är Okey. Jag beundrar vissa invandrarkollegor som stenhårt håller på klädkoden och ser hur prydliga ut som helst bakom ratten. Så skall det naturligtvis vara - stil.

Tider


Två olika aspekter på detta med tid.
Den första handlar om vådan att komma för tidigt till en ändhållplats/starthållplats, exempelvis Resecentrum. Om Du inte låser bussen och gör Dig osynlig snabbt får Du ingen rast och är Du kvar i bussen om det så är 45 minuter före avgång måste Du räkna med påstigande - man kan inte bara ställa en buss på en hållplats utan att låta folk gå på. Dom kräver det rent fysiskt. Undrar just hur mycket våld dörrutan tål?

Den andra handlar om betald arbetstid och att man absolut inte skall göra något på obetald arbetstid. Så att köra fram före avgångstid är en dödssynd. Börjar arbetstiden samtidigt som avgångstiden så är det då man kör fram, dessförinnan är det ju inte betalt. Att komma 5 minuter för tidigt till jobbet är en dödssynd och att inte rationallisera avslutningsprocessen så att den blir så kort som möjligt är en dygd. Begreppet obetald arbetstid är detsamma som att svära i kyrkan.

Med anledning av att det runt Resecentrum inte finns plats för rastande bussar och när de kommer för nära Resecentrum anfaller resenärerna. Jag minns någon undersökning från någon fackklubb i Stockholm som upplevde detta betydligt starkare och som ett rent stressmoment. Det var nästan så att vissa resenärer hängde med in på WC.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
HAN är på Kreta till den 10:onde.. puuuuuhhh

5 kommentarer:

Anonym sa...

Håller verkligen med MrBanco, bra att det tas upp. Man ser chaufförer gå omkring på terminaler och hållplatser med ett par knappar uppknäppt skjorta utan slips, shorts, sandaler utan strumpor, med tårna viftande fritt. Nej inte på kvinnor utan på män! Någon dresskod på uniformen måste det till. Man ser chaufförer från 1 maj i den här utstyrseln. Regn, snöglopp och 2 plus grader, spelar ingen roll nu är det fritidsklädseln som gäller.

Anonym sa...

När du "ser chaufförer gå omkring på terminaler och hållplatser" så gör de faktiskt det på sin fritid.
Busschauförer är anställda och har betalt endast när de sitter vid ratten.
Så vad är problemet?

Anonym sa...

Det är inget problem, om de har shorts och sandaler utan strumpor på fötterna och uppknäppt skjorta på fritiden. Det är bara det att de går in i bussen och kör iväg med passagerare utan att ta på uniformen.
Man undrar om det är en passagerare som tar bussen eller om det verkligen är föraren.

Anonym sa...

"Dresskoden" motsvaras här av ett beklädnadsreglemente som tillåter bl a shorts och t ex kortärmad skjorta/pikétröja utan slips sommartid.
Sandaler med hälrem är också tillåtet, men har du sett en busschaufför med "tårna viftande fritt utan strumpor" så är risken uppenbar att han kan förväxlas med en passagerare...

Som sagt, bra att detta viktiga ämne togs upp men tänk på att när du ser tårna vifta fritt så är det på chaufförens fritid - när han har loggat in och börjar sin tjänst stänger han hänsynsfullt förargrinden och de eländiga tårna syns inte längre.

Enkel regel:
Osynliga tår=förare i tjänst.
Synliga tår=förare ej i tjänst

Anonym sa...

Då var det en passagerare jag såg, ber om ursäkt. Men bussen med passagerarna som denne strumplöse passagerare körde iväg med, har kanske har återfunnits.
Har jag trampat på en strump och skolös viftande tå, så ber jag om ursäkt.
Beklädnadsreglementet är kanske representativ för alla bussbolag i Sverige. MrBancos bolag är inte det enda. :) från en skämtsam sida.