05 juni 2007

Onsdagen den 06 juni 2007 - Nationaldagen

Nationaldagen


Kan undra när den verkligen tränger ner och blir det "på riktigt" som i Norge t ex.....
Kommer nog att dröja - att vi fått en nationaldag är rätt så nytt....Svenska Flaggans Dag hette det ju innan.
Men GRATTIS lilla Sverige på dagen.

På förekommen anledning


Det kan vara värt att påpeka några saker:
  • Som listombud har jag inte haft ett dugg att skaffa med sommartjänsterna.

  • Det torde vara korkat att börja jobba när man har rast, så man kör inte fram innan rasten är slut.

  • Det är ju viktigt att spara bränsle varför man naturligtvis kör lugnt och försiktigt.

  • Till Tranemo är det utlåningstillägg och bilersättning.

  • Vi skall givetvis KRÄVA WC på platser med rast - allt enligt avtal.


Fritidskorten


Från den 1/6 till den 31/8 gäller dom dygnet runt.

Inget nytt under solen


Har under veckan varit på studiebesök. Det är märkligt vad saker och ting går igen. Bussförare som inte har en aning om hur lång en buss är eller hur smidigt det är med styrboggie. Att man får samma lön oavsett hur lite eller mycket intresse man visar på arbetsplatsen, vilket självklart ledde till att ingen hade intresse - att bjuda till gav liksom ingen utdelning. Att knäcka bussbakdelar och hörn på fordon var vardagsmat och reparationskostnader som skenade var liksom inget onormalt - det var snarare någon typ av normalläge.
Som sagt -- man får alltid precis det man betalar för.
Större delen av trafiken drivs med timanställda och om någon tackar nej så ramlar denne automatiskt nedåt på ringlistan (känns välbekant på något sätt - har hört de tongångarna förr). Givetvis kör man med delade tjänster och enbart betalt för det man kör och inte för den tid man är 'bunden'. Lite skillnad mot bristsituationen i Norge med andra ord. Där får man cirka 50% högre lön.
Snacket om att lönerna är högre i Norge skall dock vägas mot att det är dyrare att leva i oljelandet Norge. Det finns i princip inte något som är billigare i Norge än i Sverige. Tvärtom - Det mesta är ganska mycket dyrare. Vill man däremot ha lite bättre levnadsstandard bör man pendla. Det vill säga bo i Sverige och jobba i Norge. Något som ganska många gör. Inom byggnads-, sjukvård och restaurang är det massor av svenskar. Det finns massor av lediga chaufförsjobb. Både inom buss-, lastbil- och droska. Många trafikbolag lägger också till rätta för pendling. Till exempel genom att göra scheman som tillåter längre sammanhängande ledigheter. Typ köra två veckor och så ledig i två. Man har också ganska många som pendlar internt inom landet, det vill säga bor på en mindre ort och jobbar i större städer. Vilket gör att man är van att lägga till rätta för just pendling.

Nästa upphandling i närområdet:
Jönköping:
City 28 bussar
Lokal tätort 24 bussar
Förort 32 bussar
Juni 2008 8+1+1 år
Nått för BL tro?

Från ett forum


Jag blir så arg och besviken, när dem pressar tidtabellerna så mycket....Om man hinner gå på toa, är det verkligen bra kört. (Hade Ni en toa att gå på?) Allt kostar pengar har jag hört talas om ...vi killar har kanska lätt med snorkel bakom busken, men hur är det med damerna?? Jag orkar inte bry mig om resenären, vill fuska...vem bryr sig...jag är ingen kontrollant.. Betalningen av kunden...ok...alla tar olika priser...det som kunden kan välja är hur mycket han vill ge idag...har nån ett bra förslag till framtida betalsystemet???
Fler som börjar tröttna på dagens prispressarsystem - fast jag kan ju å andra sidan inget om kollektivtrafik (se nedan).

"Att avlösa på en buss där det ser värre ut inne i förarbåset än bak i bussen är inte trevligt... påpekade detta en gång... tja en mindre som hälsar på linjen!"

"Vi som arbetar som bussförare är väl mest oroliga att det ska komma ett visst bussbolag och vinna något anbud."
Appropå kommande upphandlingar. Swebuss och Veolia verkar inte populära....i östra Småland.

Något som irriterar
  • Fuskåkare, insmitning genom bakdörr (55,3%)

  • Passagerare som säger god morgon kl 09:00 när du varit uppe sedan 04... (2.6%)

  • Passagerare som gapa & skriker för minsta lilla (21.1%)

  • Livliga, bussiga skolbarn (2.6%)

  • Mobilpratande kollegor under avlösningar samt under körning (7.9%)

  • Mobiler med musik, mp3's m.m... (10.5%)

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
KOMMENTARER
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
"Du kan inte mycket om kollektivtrafik du" - fick jag en synpunkt på....om vilken del jag inte begrep framgår som synes inte, men det var väl inte så noga. Det har jag aldrig påstått - jag bara kör buss och lever i den värdens grodperspektiv...det är allt. Jag har åsikter och synpunkter ur detta grodperspektiv och den som inte förstått det är det mest synd om. Den som inte frågat förblir okunnig

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
UTANFÖR ÄMNET
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
MTO = Människa - Teknik - Organisation

Glesbygdsfaktorn innebär att Du nu tar Din bärbara dator och din mobiltelefon och via gprs eller 3G kopplar upp dig på Internet och gör din anmälan till polisen. När systemet är fullt utbyggt behövs bara ett callcenter i Jokkasjärvi så klarar vi av den biten av den så kallade ordningsmakten. MTO faktorn hos den myndigheten är hög.

Glesbygdsfaktorn (GBF) tar sig också andra uttryck. Den nyvarande regeringen vill snabbavveckla svenskt jordbruk genom att ensidigt slopa jordbruksstödet. Förvisso söker man stöd inom EU för sin uppfattning, men det lär inte bli så enkelt.
Det går snabbare och snabbare att avveckla glesbygden och radera den från kartan.

ICKE PRODUKTIVA


Som alla känner till går man ur produktionen i och med att man blir pensionär. Med nuvarande administration gäller ju arbetslinjen och det förefaller av olika handlingar att döma utesluta pensionärer (en grupp som långsamt håller på att bli besvärande stor). Dagligen läser man om pensionärer som på olika sätt behandlas illa. Pensionärer är för övrigt en grupp individer som inte längre är förmögna att fatta egna beslut utan måste ställas under förmyndare. För politiker är dessa ickeproduktiva personer enbart en tärande del av samhällsekonomin - dom bidrar ju inte till systemet längre (en del är ju till och med så fräcka att dom kräver valuta för under 55 år insatta medel - fy faaan).
På vissa håll har man nu kommit på den fyndiga lösningen att ge dom gammal mat (i hopp om att dom avlider av matförgiftning?).

Då är det skillnad på de där tjejjerna och killarna som utan vidare sopar ihop mellan 3 och 20 miljoner i årslön och som klagar på att fritiden inte riktigt räcker till. Med den lönen skulle jag nog hålla käft. Vi som i bästa fall kommer upp i 200 tusen om året har möjligen rätt att undra vart fritiden blev av.

Såg en ny kurs: Hur håller vi arbetsglädjen vid liv? "Arbetsglädjen är något av det allra viktigaste i våra arbeten. Vilka är tecknen på att den avtar? Vad kan vi göra för att förbättra den? Målgrupp:Alla anställda." Sedan vaknade jag till verkligheten igen. "Personalfrågor för förtroendevalda" är väl knappast något att reflektera på heller förstår jag.
Det var ur ett häfte med kompetensutveckling fast inte på detta företaget så klart. Man hade 90 olika kurser för kompetensutveckling. Det kändes nästan som om man satsade på sin personal.....men det var på ett helt annat ställe.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

6 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår inte ditt gnäll om toaletter, ni har ju toalett på era bussar, men det är klart dom är ju alltid låsta, och det är väl för att ni inte vill göra skitjobbet att tömma den.
Vi är många i stan som inte har toa på våra bussar, men vi gnäller inte för det.
Det är altt en DJÄVLA tur att man inte jobbar ihop med dig

Anonym sa...

Behövs väl ingen toa i stan när det går så bra (enl Veckobrevet) att köra in på, och blockera Kvarngatan med passagerare som får sitta där och vänta när du går på toa.
Det är naturligtvis Bancoboy som har turen att slippa jobba med dig som aldrig fattat hur toan används utan hellre använder golvet. Som vanligt.
/Z

Anonym sa...

Det är precis den kommentaren (högst upp) som gör att bussförarna blivit ett lågstatus jobb. Sitt och kör och var nöjd, är det vad vi skall göra? Skita och pissa i skogen, om man har tur att inte ha med någon passagerare, just när det slår till.

Säg till dem på industrigolvet eller byggjobbarna att de får hålla sig till de kommer hem! Säg till de på kontoren på försäkringskassan, bussbolagen, västtrafik, skatteverket att Åhléns har en offentlig toalett som ni kan nyttja, visserligen för 5-kr men det är din skit.

Hade det varit lite sammanhållning bland bussförarna under lång tid bakåt så kanske vi hade sluppit att uppleva de villkor vi nu har. Jag tycker vi skall vara glada att vi har en förare som vill ta bladet från munnen och berätta hur det är. För vi som läser Bancoboy bloggen vet att det finns mycket sanning i vad som skrivs här. Jag jobbar inte på MrB's företag, men det är lika problem i de flesta bussföretag nu för tiden.

Så har det blivit för att vi inte orkat att kämpa för bättre villkor, en och en eller i grupp eller facket. Vi har två som man bollar ansvaret mellan bussbolagen och Västtrafik, de skyller ofta på varandra, med förarna mitt emellan.

Det är lätt att ha en positiv syn på det mesta i yrket under några år i början av yrkesvalet. Då det är lätt att orka med jobbet, det är skoj att köra man orkar mer vid yngre år. Men för de flesta blir man sittande bakom ratten kanske till pensionen. Under resten av de 30-40 åren bakom ratten då börjar man se saker och ting med andra mer klara ögon.

Kommentaren om byt jobb! Nästan inte värt att ödsla ord på. Det vet man hur lätt det är när man börjar komma upp över 40år.
Skall man bara smita och fly, är det inte bättre att kämpa för bättre villkor, för ändå gillar de flesta av oss bussföraryrket, då betyder det inte att vi skall stoppa huvudet i sanden och inte låtsas se problemen som finns.

Man ser och känner av försämringarna inom yrket. Tänk på det ni som tycker att allt är så bra, man bör ha ett perspektiv bakåt. Vilket jag tycker mig se hos MrB.

Till dig med kommentaren högst upp, kom ihåg vad du skrev, när du om något decennie börjar känna av försämringarna och kroppen börjar säga ifrån, då kanske du vill ha någon som Bancoboy som för din talan.

En med 30år i yrket.

Anonym sa...

Det finns mycke som behöver förbättras i bussbranchen,toalett vid uppehåll borde vara en sjävklarhet! Utbildning som bolagen känner sig absolut tvungna att hålla brukar bedrivas på lediga dagar, och har man tur så får man vanlig timmlön och inte övertid som man har rätt till. Alla försämringar kan man tacka de idioter som inte har något eget liv utanför jobbet utan hänger i lunchrummen hela dagarna och bara väntar på att rycka in och köra,eller så håller man hårt i telefonen på sin fridag fall det behövs.Övertid? vad är det...jag är ju ändå här...eller? Är styrningen ur funktion och bromsarna slut?´Men förmannen sa att det finns ingen annan buss så det blir du som får bestämma om vi ska ställa turen och få betala böter till VT (och det är enligt förmannen endast du som klagar på bussen).Då får jag visa hur duktig jag är som kan köra ändå. Stå på dig Mr Bancho, du är snart min idol!

Anonym sa...

Den första kommentaren måste ha författats av Kommunals fackföreningspamp eller huvudskyddsombudet.

Varje månad betalar vi från BL in ca 200 000:-kr för att slippa dessa vidriga arbetsförhållanden till en maffialiknande fackförening som i stället skrivit bort allt vad MBL, Arbetstidslag och Arbetsmiljölagar heter.

Den lokale fackbossens prestationer höjs till skyarna och tas i alla lägen i försvar av den diktatoriske VD:n som nu själv ersätter listombuden och ensam skapar tjänster som aldrig tidigare skådats.
Fackpampen låter sig mutas med arbetsbefrielse och några smörtjänster samt festande på krogen för sitt ihärdiga arbete med att förtrycka skyddsombud och fritänkare som Bancoboy.
Det är först den dag vi kan samarbeta utanför SKAF vi kan hoppas på några förbättringar och man kan önska en diskussion hur detta låter sig göras...
Vad tror du om en forumsida Bancoboy?

Anonym sa...

Till anonym strax ovan, om Forum. Börja med att leverera synpunkter på denna blogg eller på ex. resenären: http://farbror-sid.blogspot.com/ Både Sid och Banco vill ha mail och kommentarer. De tar nog gärna upp nya infallsvinklar på kollektivtrafiken.
Tack för ordet.