07 juni 2007

Torsdagen den 07 juni 2007

Kommentarer


För den som är ovan vill jag påpeka att det är klokt att bläddra tillbaka några bloggdagar för att se om det kommit in kommentarer på den eller den dagen. Dom kommer av nödvändighet efter det att bloggen publicerats.

Sommartjänster Depå


Idag börjar vi få någon slags nyckel till hur vi skall jobba kommande nio veckor i sommar. För egen del måste jag säga att fantasin inte har varit speciellt stor hos den som skapat nyckeln för på mitt schema ser jag bara två olika tjänster som jag skall köra växelvis och då undrar givetvis varför jag skall köra dessa två hela tiden? Fanns det inga andra över eller har alla olika typer av tjänster? Vissa kanske enbart kör små söta 3 timmars tjänster 5 dagar i veckan och inga helger. Det finns 18 helgdagar på nio veckor och trots det verkar det inte som om alla förare kommer att behöva köra helger. Det är med andra ord ingen logisk nyckel som går efter ett rättvisemönster.
Hur tjänsterna som ligger bakom denna nyckel ser ut har vi ingen aning om, men det lär nog bli BL:s i särklass dyraste 9 veckor depåkörning, med förare som skall pendla kors och tvärs mellan Svenljunga & Tranemo (det kostar utlåningstillägg för varje gång samt resor). Dessutom kommer per automatik en Svenljungaförare med uppehåll i Tranemo (och ingenstans att ta vägen) att dra hem till Svenljunga. Tomkörningar. Ett antal timmars uppehåll i Borås innebär att man åker hem. Mer tomkörning. Grattis till en kostsam sommar.
Att vi i vanlig ordning bryter mot gällande Trafikavtal är väl en sak för sig antar jag....

Lite om i går


För den som missat det var gårdagen en röd dag. För att vara en röd dag var det rätt lite trafik och husbilar, husvagnar och personbilar med olika släp (bl a hästtransporter) dominerade. Förvånansvärt lite MC.
Denna veckan är det Internationella Trafiksäkerhetsveckan och jag såg faktiskt något som i vart fall liknade poliser strax efter Strömsdal på väg in i Borås.
I Hillared badade den yngre generationen i ån och en del jobbade nog svart (det var en del arbetsfordon i rörelse). Mycket trädgårdsarbete var det och cirka 60% flaggstänger med Svenska Flaggor. Hörde på radion att Borås firade Nationaldagen i Ramnaparken och där kör vi inte förbi. Någon sprang runt i Sverigedräkt sas det och det lät trevligt. Synd att man inte hann kika dit bort.
Det var nog en och annan av våra resenärer som letade sig dit för jag har nog aldrig haft så välbesatt på 1:a morgonturen som igår.
Däremot var det lite olika uppfattning bland de förare jag stötte på om klädval en sådan dag. Personligen tyckte jag att vit skjorta och slips liksom tillhörde dagen, men det är ju min högst personliga uppfattning. Jag så i alla fall en som delade min syn och vi hejade glatt (hej Ali).

Så himla bra


Borås Lokaltrafik BL har lyckats bryta den negativa skadeutvecklingen. De senaste fem månaderna har utgifterna för skador på bussar och andra fordon minskat med 1.1 miljoner kronor vilket är helt underbart. Vår VD gläds över att skadorna har minskat. En stor del av detta beror på personalen (undrar just vad det beror på mer? Finns det ickepersonal som kör bussarna också?). Den är lojal, ställer upp och gör det bästa av situationen. Miljövänligare och mer bränslesnål körning har också minskat utgifterna. Den snöfattiga vintern har också inverkat något positivt. Inga snövallar betyder mer plats för bussarna på de trånga gatorna. Vår VD tror också att de minskade skadorna kan bero på att man nyanställt chaufförer som har stor körvana och som vet hur en buss uppträder. Och man utnyttjar personalen mer rationellt. 2005 tog det 390.000 timmar att producera trafiken. Nu gör vi det på 356.000 timmar med samma personalstyrka.
År 2009 ska förortstrafiken (det är vi det) som gett oss de största förlusterna handlas upp på nytt. Och då hoppas man att vinna den trafiken igen fast till ett bättre pris.
Personligen begrep jag inte kopplingen mellan vana förare, att man minskat timuttaget och de minskade skadorna -- inte på annat sätt än att man plockat bort 34.000 timmars risk att skada en buss och det är ju smart. Nu handlar kollektivtrafik inte enbart om siffror.

En annan aspekt


"Bussen hade lyckligtvis släppt av de sista passagerarna strax innan olyckan som inträffade strax före klockan åtta på morgonen. I höjd med XX på vägen mellan YY och ZZ körde bussen i diket och hamnade slutligen tvärs över vägen. Chauffören hade börjat bromsa in för att ta upp en passagerare då bussen släppte på alla hjulen och gled ner i diket. Busschauffören fick ont i bröstet eftersom han slog i ratten i samband med dikeskörningen. KW var själv ute på olycksplatsen och tog hand om busschauffören. Fortfarande efter olyckan var vägen inte saltad. et var fortfarande snorhalt när jag kom dit, säger KW. Även bärgaren berättade om halka på vägen. Nu tänker BL tala klarspråk med Vägverket och i fortsättningen tvekar man inte att ställa in bussturer om väglaget är oklart. Det kunde ha blivit en mardröm, en buss som går ner i en ravin eller välter på taket för de är ju inte byggda för att hålla för det. Enligt Vägverket halkbekämpar man i förebyggande syfte bara vägar med en trafiktäthet över 2.000 fordon per dygn. Men det resonemanget köper inte KW. Varför tar man inte hänsyn till att det går bussar med människor i på de här vägarna?
Jag har en känsla av att det är NU det är dax att lösa denna sortens frågor för när väl halkan är tillbaka är det för sent.

Men vad begriper väl en simpel busschaufför!

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Trafikavtalet 2005 - 2008
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
"För linjetrafik, där linjens längd understiger 50 kilometer, skall följande pausregel gälla:
  • Arbetstagaren ska ges möjlighet till paus. Körning får pågå i högst 2,5 timmar utan avbrott för paus eller rast. Varje paus ska vara minst 10 minuter.

  • Pauserna ska vara schemalagda och ska normalt förläggas till plats med tillgång till toalett."


Vissa av våra bussar har förvisso toalett och dessa är givetvis låsta eftersom vi INTE har någonstans att tömma dom. Jag tror det var en detalj som glömdes bort.
Det är dessutom både trevligt och avstressande att gå på bussens toalett med ett 10-tal passagerare väntande på att bussen skall köra vidare. Jag är rätt så säker på att de som en gång strejkade för att få tillstånd dessa rastregler tycker att vi skall vårda dom och inte av någon sorts egoism tycka att det är löjligt att tycka att dom skall efterleva.


::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Kommentarer
Jag brukar inte kommentera kommentarer så detta är undantag.
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Anonym 1 sa...
Jag förstår inte ditt gnäll om toaletter, ni har ju toalett på era bussar, men det är klart dom är ju alltid låsta, och det är väl för att ni inte vill göra skitjobbet att tömma den. Vi är många i stan som inte har toa på våra bussar, men vi gnäller inte för det. Det är allt en DJÄVLA tur att man inte jobbar ihop med dig.
Du borde nog gnälla lite mer, men å andra sidan är Du väl alltför självisk och upptagen av Dig själv för att tänka på andras behov.

Anonym 2 sa...
Behövs väl ingen toa i stan när det går så bra (enl Veckobrevet) att köra in på, och blockera Kvarngatan med passagerare som får sitta där och vänta när du går på toa. Det är naturligtvis Bancoboy som har turen att slippa jobba med dig som aldrig fattat hur toan används utan hellre använder golvet. Som vanligt./Z
Så trevligt med en som inte bara tänker på sig själv -- lite fler sådana så skulle mycket vara trevligare.

Anonym 3 sa....
Det är precis den kommentaren (högst upp) som gör att bussförarna blivit ett lågstatus jobb. Sitt och kör och var nöjd, är det vad vi skall göra? Skita och pissa i skogen, om man har tur att inte ha med någon passagerare, just när det slår till. Säg till dem på industrigolvet eller byggjobbarna att de får hålla sig till de kommer hem! Säg till de på kontoren på försäkringskassan, bussbolagen, västtrafik, skatteverket att Åhlens har en offentlig toalett som ni kan nyttja, visserligen för 5-kr men det är din skit. Hade det varit lite sammanhållning bland bussförarna under lång tid bakåt så kanske vi hade sluppit att uppleva de villkor vi nu har. Jag tycker vi skall vara glada att vi har en förare som vill ta bladet från munnen och berätta hur det är. För vi som läser Bancoboy bloggen vet att det finns mycket sanning i vad som skrivs här. Jag jobbar inte på MrB's företag, men det är lika problem i de flesta bussföretag nu för tiden. Så har det blivit för att vi inte orkat att kämpa för bättre villkor, en och en eller i grupp eller facket. Vi har två som man bollar ansvaret mellan bussbolagen och Västtrafik, de skyller ofta på varandra, med förarna mitt emellan. Det är lätt att ha en positiv syn på det mesta i yrket under några år i början av yrkesvalet. Då det är lätt att orka med jobbet, det är skoj att köra man orkar mer vid yngre år. Men för de flesta blir man sittande bakom ratten kanske till pensionen. Under resten av de 30-40 åren bakom ratten då börjar man se saker och ting med andra mer klara ögon. Kommentaren om byt jobb! Nästan inte värt att ödsla ord på. Det vet man hur lätt det är när man börjar komma upp över 40 år. Skall man bara smita och fly, är det inte bättre att kämpa för bättre villkor, för ändå gillar de flesta av oss bussföraryrket, då betyder det inte att vi skall stoppa huvudet i sanden och inte låtsas se problemen som finns. Man ser och känner av försämringarna inom yrket. Tänk på det ni som tycker att allt är så bra, man bör ha ett perspektiv bakåt. Vilket jag tycker mig se hos MrB. Till dig med kommentaren högst upp, kom ihåg vad du skrev, när du om något decennie börjar känna av försämringarna och kroppen börjar säga ifrån, då kanske du vill ha någon som Bancoboy som för din talan. En med 30år i yrket.
En annan kan ju bara buga djupt och tacka för stödet. Började 1969/70 så jag tror att jag har harvat lite längre men va f-n då!

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
UTANFÖR ÄMNET
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Vilket kön?


En språklärare försökte att förklara det här med tingens 'kön' för sina elever.
Till exempel, sa läraren, benämns båtar, flygplan och orkaner ofta som Hon.
En av eleverna undrade vilket kön i så fall en dator skulle vara?

Läraren förvandlade frågan till en gruppuppgift och delade upp klassen i en tjejgrupp och en killgrupp. Man skulle ge datorn ett 'kön' och motivera varför.

Tjejerna kom fram till att det var en HAN eftersom:
  1. Han kan en hel del, men vet sällan hur han skall använda sin talang utan att få instuktioner.

  2. Det är meningen att han skall hjälpa till att lösa problem, men hälften av tiden är han själv det största problemet.

  3. För att få hans uppmärksamhet måste du först sätta på honom.

  4. Så fort du skaffar dig en vet du att om du bara hade väntat lite längre skulle du kunnat hitta en bättre modell


Killarna kom fram till att det är en HON eftersom:
  1. Ingen, utom hennes skapare, kan förstå den inbyggda logiken.

  2. Det språk hon använder för att kommunicera med andra datorer är obegripligt för alla som inte är datorer.

  3. Minsta lilla misstag lagras i ett långtidsminne och kommer att ställa till problem långt efteråt.

  4. Så fort du har fastnat för en, kommer du att tvingas spendera halva lönen på mer eller mindre nödvändiga tillbehör.



Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
HAN är på Kreta till den 10:onde.. puuuuuhhh

2 kommentarer:

Anonym sa...

Himla bra att skadorna minskat och verkstaden kommit i kapp...
Knepet?
De slutade reparera bussarna efter årsskiftet. Silvertejp, buntband och popnit fixar allt!
Felrapporteringen via datorn var en given hit då felrapporterna nu kan makuleras av behörig och förpassas ut elekronikens nattsvarta mörker.

Jöran Spångberg sa...

Det låter rätt trovärdigt. Vi har en vagn nu som kallas för jojon - in och ut ur verksataden.