03 juni 2007

Söndagen den 03 juni 2007

Fakta


För Er som har tillgång till veckbrevet för vecka 22 kan ni ju själva se att vi nu är överkörda av BL centralt och att vi skall få oss tilldelade våra tjänster i början på veckan. (Detta är dessutom ett brott mot gällande kollektivavtal). Sedan kan man läsa något om ett individuellt schema för sommaren och vad det innebär är det nog få som vet. Vi får väl tacka HAN för detta antar jag. Fast med allt tjafs som en annan depå ägnat sig åt får vi väl skylla oss själva - kollektivt.

Protokoll


Reflexvästar till depåerna är inköpta. De förvaras i förbandslådan. Och sedan då???? Men det kom aldrig någon förklaring. Att vi alla har problem med vissa ungdomar på bussarna torde knappast vara någon överraskning och att vi inte får göra något åt det torde inte heller det komma som någon överraskning. Jag menar att stökiga ungdomar som förstör en buss är ju inget arbetsmiljöproblem - eller hur Västtrafik, fast Ni sitter ju i egen bil så det berör nog inte Er.
Något som däremot stör mig är att förartoaletterna på Sjöbo och Svensgärde är strax klara....men vi då, jag börjar få magknip efter att behöva hålla mig ett helt arbetspass utan en enda toa i sikte. Fast vi räknas nog inte.
Manuellt arbete med att avlägna skräp utförs cirka en gång i månaden......det måste vara tryckfel. Våran garagegård är skräpigare än någonsin och det blir mindre och mindre plats för bussarna. Vi är bokstavligt talat inringade av läckande skrotbilar.
Att det skall bli en brandstege utanför konferansrummet är väl okey, men med en rutschkana hade det gått snabbare. Jag har testat. Konferanser kan ju bli sååå trista.

Kokande bussar (endast förmän får fylla på vatten). Det kommer givetvis att följas till punkt och pricka - fast det kommer nog att ta lite tid och bli en del inställda turer, men det är väl i sin ordning. Mig veterligen har ingen depå någon förman, så detta kan bli riktigt intressant faktiskt.

Från och med den första maj kommer tio busslinjer i Täby att gå nya vägar. Det är de omdiskuterade vägbulorna som kan skada ryggen på bussförarna som fått Arbetsmiljöverket att besluta om skyddstopp. I Täby har ett antal vägbulor vållat busschauförerna problem med ryggen.
Trots att kommunen vidtagit åtgärder för att dämpa vägbulorna har arbetsmiljöverket beslutat att införa ett skyddstopp för busstrafik. Från första maj leds busstrafiken om. Varje gång du kör över ett gupp så stöter bussen till och trycker ihop din ryggrad så när du kommer hem känns det som du är tio centimeter kortare, säger en busschaufför. Kommunen och vägverket erbjöd sig att ta bort fyra gupp vid rondellerna, men Busslinks skyddsombud tyckte inte att det räckte, så Arbetsmiljöverkets trafikförbud ligger kvar. Därmed kommer busstrafiken ledas om som planerat.
Det är lätt att förstå att chaufförerna som kör stadstrafiken i Borås finner detta oerhört intressant. Ett litet tips bara....kör mycket lååångsamt över varje gupp, stäng av komradion och kasta ut tidtabellen (för den har ändå inte med guppen i tidåtgången) och Ni kommer att må betydligt bättre. En förändring kommer snart att ske - som det skulle stått i ett horoskop. Vi testade denna metod i Göteborg i mitten på 80-talet och det tog bara några dagar så var problemet löst. I detta läge fanns plötsligt hur många andra lösningar som helst som passade kollektivtrafiken bättre. Vad var det nu det stod i fackets årsberättelse: ENIGA ÄR VI STARKA. Utan lite anpassad körning efter trafikförhållandena - som ju lagen föreskriver blir det ingen ändring.

Den mest intressanta punkten är nog ända att VD informerade om det nya fridagssystemet som gäller från hösten 2007 och förarnas reaktioner på detta. Snacka om att vara före sin tid. Vi vet inte ens vad saken gäller men VD vet redan förarnas reaktion, det är minsann inte illa, jag vet inte ens min egen..

Hoppsan - kamror i bussarna är försenade...ovanligt...kanske till hösten....notera det lilla ordet kanske. De skall monteras i TVÅ bussar av varje modell. Det gäller garanterat INTE bussar på depåerna.

Har någon ens hört talas om en ny förarstol från Be-Ge? Inte jag i vart fall, men jag har å andra sidan inte dörrpass på HK och verkstaden. Stolen skall då testas av vissa förare. Vet inte hur det skall tolkas?

Haré så kul...

En klok förare sa till mig att under rådande omständigheter skall man hålla en mycket låg profil och göra minsta möjliga och absolut inget onödigt och under inga omständigheter ta egna initiativ så kommer allt att lösa sig. Följ bara regelboken till bokstaven och lätta på gasen för guds skull.

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
UTANFÖR ÄMNET
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::

Elaka chefens goda råd


Chefshumor är en ny bok som ger chefen 350 konkreta tips om hur man plattar till personalen och har roligt på jobbet. Tycks ligga i tiden att stampa på sin personal. Pris 296:--



Agenten


Den avgående presidenten benådar, efter påtryckningar från CIA, den ökände agenten Joel Backman, som tillbringat de senaste sex åren i fängelse. Det verkar som om Backman lyckats få tillgång till hemliga fakta som äventyrar världens mest sofistikerade system för satellitövervakning. Backman smugglas i tysthet ut ur landet i ett militärt transportplan, förses med ett nytt namn, en ny identitet och ett nytt hem i Italien. När han väl är på plats kommer CIA att läcka information om var han befinner sig till israelerna, ryssarna, kineserna och saudierna. Sedan är det bara för CIA att vänta. Någon möjlighet att Backman kommer att överleva finns inte. Frågan är bara: vem kommer att döda honom?
Förvisso en roman - en påhittad berättelse - men också en strålande illustration på Amerikansk människosyn (eller snarare frånvaron av den).Inte undra på att det är en av västvärldens mest lästa böcker. Har Du inte läst den och gillar thrillers är det Din nästa bok.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
HAN är på Kreta till den 10:onde.. puuuuuhhh

1 kommentar:

Anonym sa...

Busschaufförerna i Täby kan tacka sin Gud för att de har ett fungerande skyddsombud och vi ser nu hur det kuvade Arbetsmiljöverket får döma ut endast tio av tiotusentals gupp i landet.
Skyddsombuden i BL existerar endast på papper och såväl fack som företag vägrar ge dem den utbildning som behövs för att kunna agera självständigt vilket skulle dra enorma kostnader om någon fick för sig att förbättra vår arbetsmiljö.

ENIGA ÄR VI STARKA. -Detta ska endast tolkas som fackbossens enighet med VD (belönas med krogsväng).