24 juni 2007

Söndagen den 24 juni

Svar på tal


"Självklart borde fackklubben ge ut ett medlemsblad. På anslagstavlan (på SöT) finns en lapp som säger att de inte har resurser till detta. Det handlar inte om bristande ekonomiska resurser utan snarare på oförmågan till motkraft som du (och alla vi andra) efterlyser. Resursbristen beror på att det finns helt enkelt inget att skriva om. De har inte en enda textrad att lägga ut som kan visa att de, och SKAF i övrigt, åstadkommit någon som helst förbättring för sina medlemmar - och det går ju inte an längre att komma dragandes med snömos om att gupp borde tas bort eller att kontanthantering ska bort och liknande. Dvs svammel."

Finns det en vilja så finns det ett sätt. Torra protokoll i all ära, men det är knappast de som skapar engemang. Det vill till ett annat språkbruk. Däremot är jag inte beredd att skriva under på att man inte gör något - men man är förbannat dåliga på att berätta om det. Och det är just den biten jag vill åt - man skall synas och höras lite mer. Tyst diplomati i all ära, men ibland skadar det inte att skryta lite också. Och jag är inte så säker på att det fackliga arbetet på företaget skall vara en mans jobb - det finns en styrelse och den borde i vart fall ha ett så kallat arbetsutskott som för minst minnesanteckningar. Men allt jag önskar är facklig information på ett sätt som flertalet kan ta till sig.

"Här tillbringar jag mest tid"


För mig som har som jobb att köra buss, huvudsakligen i blandad stads- och landsvägsmiljö, är naturligtvis gator och vägar min naturliga hemvist. Dessvärre är det rätt många mer eller mindre tillfälliga besökare i denna miljö och det blir ibland rätt så trångt när alla ska dela på samma yta samtidigt. En buss är av nödvändighet ett trögt och klumpigt fordon medan MC, EU-moppar och Bilar är rätt så kvicka och smidiga. Med detta skrivet är det lätt att inse att de lätta och kvicka gärna vill komma före de tröga och klumpiga, så för att 'överleva' i min djungel måste jag tänka både för egen del och för hur de där snabba och kvicka kommer att bete sig.
Visserligen har det skapats regler för hur man umgås i trafikmiljön, regler som skall underlätta umgänget med andra trafikanter i samma miljö, men ibland verkar regler till för att brytas.
Trafikolyckor händer inte av sig självt. De skapas av oss själva när vi bryter mot reglerna eller gör en felbedömning. Orsaken är inte allt för sällan bristande kunskaper.
När man ibland samtalar med kollegor eller andra bilister så visar det sig att deras kunskaper om vissa typer av vägmärken är minst sagt bristfällig och då kommer man ju automatiskt att bryta mot märkets påbud.
Det finns ju en jättegammal § som alla borde kunna som ett rinnande vatten:
Vägtrafikant SKALL iaktaga den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka betingas av omständigheterna. Han skall uppträda så att han ej onödigtvis hindrar eller stör tarfiken. Vägtrafikant skall även i övrigt visa hänsyn mot andra vägtrafikanter och dem som uppehåller sig vid vägen.
Någon känner nog igen denna portalparagraf.
Eftersom jag tillbringar större delen av min vakna tid i denna trafikdjungel så är jag naturligtvis intresserad av att alla som jag möter kan reglerna. Omvänt kan man uttrycka sig som att jag är intresserad av att kunna så mycket som möjligt om den miljö jag vistas i för att kunna överleva.

För övrigt var min Midsommar lugn och trevlig utan fylla och slagsmål. Förvisso togs det en och annan snaps och visst gick det åt en och annan burk öl, men allt i måttfulla mängder. Nu är Sveriges 'inofficiella nationaldag' över och vi återgår till vardagen. Somliga har semester andra får den senare.

Enligt senaste Veckobrevet (25) är Svenljunga + Tranemos tjänster är nu klara och förhoppningsvis kommer de sista schemana ut på onsdag. Enligt förra veckans Veckobrev (24) så var Svenljunga + Tranemos tjänster är nu klara och enligt JM så är de nu OK. Enligt Veckobrevet förr förra veckan (23) så var Svenljunga + Tranemos tjänster är inte bra och JM får jobba vidare med detta på måndag!!!!! I Veckobrev 22 kunde man läsa att Svenljunga + Tranemos tjänster för sommaren kommer i början av veckan. Summan av denna kryptiska information är att från vecka 21 till vecka 26 (än så länge) har det pågått en tyst depåsåpa som de som läser enbart veckobrev inte har en aning om - och det illustrerar lite nivån på den informationen. "Det segar i besluten och JM har fått i uppgift att göra ett bättre beräkningsunderlag inför nästa förhandling."

För att då återgå till det jag började med, nämligen ett fackligt medlemsblad, så hade ett sådant kunnat fylla i de blanka fläckarna i den informationen på ett ypperligt sätt och måhända dessutom hindrat den värsta ryktesfloran.

En annan jätteintressant sanning inom samma tema är detta: Den 27/3 2007 gav KW ut ett papper med rubriken Organisationsförändringar avseende depåerna samt färdtjänst.
Det bärande budskapet var att JM blev lagledare och depåchef 1/4 2007 och att nuvarande lagledare avvecklas 1/6 2007. Det märkliga är att denna information inte har följts upp samt att den delvis visat sig vara osann. Lagledarna är ännu så länge kvar och ingen har informerat om varför - alltså varesig ett fackligt Medlemsblad eller info från KW eller ett kryptiskt veckobrev. Jag tror verkligen på att en facklig liten medlemstidning skulle göra skillnad.





Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

3 kommentarer:

Anonym sa...

ibland skadar det inte att skryta lite också

Lysande Bancoboy. Ironi när den är som allra bäst!
Vad i helvete skulle de skryta om???

Axel sa...

Jag har just upptäckt hur enkelt det är att blogga. Och gratis är det också, åtminstone här. Kanske kan man få ihop 3 öre per besökare om man gör en Metroblogg.

Alltså är inte ekonomin något hinder. Tror du någon från facket läser din blogg, så får dom här ett alldeles gratis förslag

Glad midsommar önskar jag dig, och förstår att du redan haft det.

Jöran Spångberg sa...

Bästa Axel....
Betänk att det finns en möjlighet att lämna förslag till styrelsen. I en strid ström till och med.