05 juli 2007

Onsdagen den 04 juli 2007

Grunnar


Jag sitter här och grunnar på en sak! Jag undrar vilka motiv som driver en person som fått i uppdrag att omorganisara depåerna? Och vad är det för krafter som gör att några få samarbetar med HONOM? Vilka fördelar förväntar sig dessa att få? Någon typ av plats i solen -- men i så fall vems sol?

Jag finner det märkligt att man väljer att omorganisera utan att samarbeta med personalen. Men hur var det nu: Om kartan och terrängen inte stämmer överens, gäller kartan.

Hade personal varit en bristvara så hade tillvägagångssättet varit helt annorlunda, vilket ger en tydlig signal på personens synsätt. Men det som sakta håller på att hända är att erfarna förare håller på att i rådande högkonjunktur söka sig nya jobb i andra branscher. Jag har faktiskt fått sådana signaler från rätt många håll - även från sådana som är anställda på Borås depå.
För bristen på empati och att det är levande varelser man jobbar med tycks vara frånvarande. Jag har svårt att finna andra förklaringsmodeller som stämmer med agerandet.
Men å andra sidan är det ju så att var och en styr över sitt eget öde och kan inte skylla på någon annan och tycker man att utvecklingen inte tar den riktning man anser vara rätt är det ens personliga ansvar att vrida den rätt -- ingen annan kommer att göra det åt en.
Kanske man i detta fallet kan välja att ordna en gruppsamverkan för att komma till rätt riktning?!


Tjänstgöringslista


För bussar i linjetrafik, där linjens längd överstiger 50 kilometer, medger reglerna inom EU att man fram till den 1 december 2007 får köra bussen med stöd av en tidtabell och tjänstgöringslista. Detta gäller under förutsättning att fordonet saknar en inmonterad färdskrivare. Transportföretaget ska i dessa fall upprätta en tidtabell och en tjänstgöringslista för varje enskild förare.
Listan ska vara undertecknad av transportföretagets chef eller chefens företrädare. Föraren ska alltid ha tidtabell och tjänstgöringslista med sig och de ska innehålla förarens namn och tjänstgöringsort. De ska också alltid innehålla uppgifter om vad föraren arbetat med under de närmast föregående 28 dagarna. Det måste tydligt framgå var föraren börjat och slutat sin arbetsdag och om föraren utfört annat arbete. Dessutom måste förarens olika perioder av körning, annat arbete, raster och tillgänglighet redovisas.

Tjänstgöringslistan måste sparas i minst ett år av företaget. Om beställningsuppdrag utförts under den tid då
man åberopar en tjänstgöringslista ska färdskrivare användas för dessa uppdrag. Uppdragen måste då vara noterade i tjänstgöringslistan. Om färdskrivaren används utan att körningen på förhand förts in i tjänstgöringslistan, faller möjligheten att åberopa specialregeln om att ersätta bruk av färdskrivaren med tidtabell och tjänstgöringslista. Färdskrivare måste då användas för hela perioden.

Direkt ur EU:s regelverk 561/2006 artikel 16



Transportföretaget skall upprätta en tidtabell och en tjänstgöringslista för varje enskild förare med namn, tjänstgöringsort och i förväg fastställt schema för olika perioder av körning, annat arbete samt raster och tillgänglighet. Varje förare av sådan trafik skall medföra ett utdrag ur tjänstgöringslistan och en kopia av tidtabellen.
Tjänstgöringslistan skall:
  • a) innehålla samtliga uppgifter för en period som minst omfattar de närmast 28 föregående dagarna; dessa uppgifter skall uppdateras regelbundet, dock minst en gång i månaden,

  • b) vara undertecknad av transportföretagets chef eller dennes företrädare,

  • c) bevaras av transportföretaget i ett år efter utgången av den period som den omfattar; företaget skall, om en förare begär det, lämna ett utdrag ur hans tjänstgöringslista, och

  • d) på begäran uppvisas för och överlämnas till behörig kontrolltjänsteman.


Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: