29 juli 2007

Söndagen den 29 juli 2007

---Dagens funderingar---


Dagen började bra....Våfflor och thé/kaffe. Hustrun kör kaffesvängen och jag théblasket och till detta våfflor. Vi köper inte något paket på affären utan gör smeten själva. Det är busenkelt.
RECEPT: 3dl Mjölk, 3dl Vatten 1 rågad tesked Bakpulver, 110 gr Smör & 4,5 dl Vetemjöl. Blanda väl och grädda...Smaklig spis.

Läser att den vanligaste färgen på taxibilar fortfarande är svart och att priset på taxiresor stigit kraftigt sedan sekelskiftet. Kan undra om priset på 'vår' kollektivtrafik stigit på motsvarande sätt. Har inga siffror att jämföra med just nu, men jag tror inte att våra resor gått upp med 29% på sju år.

Att allt fler kör miljövänligt (om det nu verkligen är det) är positivt. Det blir i vart fall fler och fler bilar som går på E85 och det är glädjande. Kan man styra plånboken åt det miljövänliga hållet är det bra. Bussarna i Borås har gått på etanol i flera år nu och en del av vagnparken håller på att lära sig hantera biogas - där förekommer ett antal barnsjukdommar ännu, men jag tror att det blir kanon om några år när alla i kedjan lärt sig att hantera den tekniken
Det skall vara lönsamt att jobba kunde man läsa i BT för en tid sedan och debattören raljerade med a-kassa och andra förändringar som skett på senare tid. Men jag tänker därvidlag i lite skevare banor måhända eftersom jag gör en annan jämförelse.
Om en person jobbar 8 timmar om dagen [9 timmar med rasten inräknad] och får 100 kr/tim blir det med rast och allt 800:-- per dag (88.88:--/tim rasten inkluderad). Om jag får lika mycket betalt för mina 13 tim/dag så blir min timlön endast 61.50 - så begreppet att det skall löna sig att jobba kan tolkas på många sätt. På mina 61.50 skall dessutom dras extra resor om jag väljer att åka hem emellan.

Nya insändare om att Borås Stadstrafiks förare inte kan köra buss. Passagerare trillar med jämna mellanrum i bussarna pga förarnas körsätt. Jag är väl medveten om att det bara är en ytterst liten klick förare som ännu inte fattat konceptet med levande last, men dessvärre smetar detta av sig på alla förare. Noterar att veckobrevet observerat samma sak - fast där är det start från hållplats och mina observationer gällde stanna vid hållplats. Illa är det i vilket fall och onödigt.

För mig som passerat 20-års strecket är noteringar om pensionssystemet intressanta och i många fall oroande. Våra pensionsfonder är att likna vid jättelika sockerbitar som drar till sig all sköns ohyra. Det var inte så längesedan något försäkringsbolag från Australien bokstavligen boxades för att komma åt ett stort svensk pensionsförsäkringsbolag och en sak är tvärsäker - det var inte av godhet. Nu redovisar Alecta vinst för första halvåret. Det är inga fickpengar det rör sig om och en promille här blir en rejäl lön....

Då och då dyker det upp artiklar om mitt favoritämne: Att man medvetet håller på att tömma landsbygen och ta in folket till städerna och dess omedelbara omland. Detta bekräftas ytterligare av fakta som säger att mer än 50% av de västsvenska kommunerna tappar befolkning och arbetstillfällen medan Göteborgsområdet bara växer så det knakar. Någon lite klokare ekonom säger visserligen att det inte ligger något egenvärde i att landsbygden avfolkas - medan jag nog tror att det är just de det gör. Kollektivtrafiken till exempel skulle tjäna grova pengar på att slippa köra all denna underskottstrafik på landsbygden och bara köra inne i städerna på tider då mer är 60% av bussens kapacitet användes. Så nog är det lönsamt om alla bodde i städerna.
Västtrafiks tankar kring stomlinjerna inne i Göteborg är ännu ett bevis på att det ligger till på det viset.

---Gjort bra idag!---


Den "nya" trappan växer fram.....
Läst ut Camilla Läckbergs Olycksfågeln (och Tyskungen är klar sedan tidigare).

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

3 kommentarer:

Axel sa...

Svarttaxi - det har man ju hört talas om...

Jöran Spångberg sa...

Jag också - men inte i denna meningen :-)

Anonym sa...

"Passagerare trillar..."

Jodå. Och det blir fler och fler som trillar nu när alla de som åker gratis färdtjänst börjar tränga ut de mera vana passagerarna.

Den insändare du refererar till är väl värd en bättre granskning och där framgår att passageraren ställt sig upp och ropat till föraren att stanna!
Fundera lite på detta och fråga gärna om passageraren kunnat visa läkarintyg på skadorna eller hänvisa till vittnen...
Föraren uppger att stoppsignalen ej var tänd eller möjligen inte fungerat och att han blev skrämd av kvinnans höga rop då han trodde att hon ville påkalla någon slags fara och därför bromsat hårdare.

Du dömer ut honom till de odugligas "lilla klick" utan att ta reda på fakta och då brister du själv som god arbetskamrat och medmänniska.