10 juli 2007

Tisdagen den 10 juli 2007

---Tankar för dagen!---


Hej igen bästa dagbok.....
Först ut idag är en liten fundering på formuleringskonst. På en lapp jag hittade om sommartorsdagarna i Borås har vårt kära Västtrafik skrivit "Vi kör extra sent varje torsdag från 28 juni till 9 augusti, så att Du tryggt och säkert kommer hem efter festligheterna." Jättebussigt och jättetrevligt men för vår del LÖGN! Angiven avgångstid på lappen är vår ORDINARIE sista buss även före och efter ovan angivna datum, men visst är det jättesnällt att vi kör hem våra kunder efter festen.

Vi har idag upptäckt att det förekommit eller rent av förekommer tidsskillnader mellan den körspec jag kör tjänsten efter och de tider som finns i lönedatabasen. Man kan ju undra om någon kommit på en ny besparingsmetod? Dax att konstruera ett lönekontrollprogram måhända?! Får väl ta mig en funderare. Det lönar sig att inte lita på arbetsgivaren.

På blanketten "Drogtest för arbetslivet" finns en ruta där jag samtycker till att....... osv, men det är ju inte sant...SANT är att man tvingas samtycka till att.... och det är skillnad.

I bland förarna i Borås Stadstrafik finns det många trasiga ryggar och alltför många som stressar och jagar efter tiderna i en tidtabell gjord på ett skrivbord. Bästa dagbok -- jag skulle så gärna vilja få dessa arma förare att sluta stressa och framför allt sluta att jaga efter tiderna i en tidtabell. Körningen kommer att bli betydligt mer harmonisk och lugn och olycksriskerna kommer att sjunka. Förarna kommer att må betydligt bättre och vägbulor och andra ojämnheter skall passeras i en hastighet som varken skadar förare, passagerare eller fordon och det får banne mig ta den tid som krävs. Bästa kollega om Du inte kommer från punkt A till punkt B på den tid som står i tidtabellen så kan DU vara säker på en sak! TIDTABELLEN HAR FEL. Överhuvudtaget skall Du glömma tidtabellen under körning - då slutar Du stressa.

Min blå buss läckte vatten stod det en lapp i bussen som sa. Jag fyllde på sisådär en 15 - 20 liter och körde iväg. När jag kommit till Resecentrum tyckte jag att det var dags att kolla vart den läckte vatten? Det verkade vara runt Eldivärmaren som vattnet läcker och visst...när man öppnade luckan så flöt hela utrymmet. Jag ringde och beställde lite uppmärksamhet från verkstaden och cirka 8:30 hjälpte mig en synnerligen emabel verkstadsperson och vi behövde inte riskera torrkok på den motorn denna gången.

Sedan hörde jag ett synnerligen märkligt uttalande idag. Någon sa att gardinerna i bussarna borde tvättas en gång per år. Vi har väl haft våra bussar i mer än ett år och mig veterligen har bolaget ALDRIG ombesörjt gardintvätt. Det sker tydligen med samma intervall som AC-filtren.

Vagn 244 stoppad av polis som påstod att skatten inte var betald. Vid kontroll visade det sig att skatten var betald och att vägverket har eftersläpning i sitt datasystem. Fast bolaget var nog inte helt utan skuld det heller visade det sig vid närmare kontroll.

I Tyskland vill man avrätta misstänkta terrorister genom så kallade riktade mord... Det där klingar obehagligt välbekant.

Intressant med att få vintips i mobilen via SMS och i lokalradion kan man lyssna på vintips lagom till helgen supfest och TV brukar också hänga på, inte minst reklamkanalen TV4. Att sedan svenskspråkiga utländska kanaler gör reklam för betydligt starkare doningar är en annan sak. Det är väl bara det att kära SVT skall nog inte snacka öl och vin ena dagen och folknykterhet andra. Det känns som dubbla budskap.

---Gjort bra idag!---


Sett till att tveksamma resenärer kommit till önskad destination.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

1 kommentar:

Axel sa...

Kan det vara så att lönereglerna är för svåra? Eller är förmän och andra lönerapporterare inkompetenta?

Innan jag blev fast anställd, räknade jag ut lönen själv och under över ett år fick jag det bara en gång till samma belopp som det jag fått in på mitt konto. Alla andra gångerna fick jag "det som fattades" på en extra utbetalning en vecka senare.

Allt som kan bli fel,fick jag fel. Övertid, timlön, mertid, OB-tid, helg-OB, semestertillägg, fridagstillägg, tidsförskjutningstillägg, traktamente (trodde dom inte att vikarier skulle ha!! Som om vikarier inte behöver äta??).
Jo, dom fixade till det när jag ringde, och en gång när jag fått för mycket, ringde jag om det också, men då var det antagligen för svårt att rätta till, så jag fick behålla några kronor.
Det blev lite bättre när jag blev fast anställd, för då kom månadslönen automatiskt och jag behövde bara kolla tilläggen. Men då och då, ganska ofta, fattades det ändå.

Visst är det irriterande att man själv måste hålla kollen så man inte blir lurad på sina pengar.
Särskilt när man vet at det finns personer som är anställda för att räkna ut lönen rätt.

Förresten: Vänsterrattstillägg. Härligt ord. Någon mer än jag som kommit i åtnjutande av det?