27 juli 2007

Fredagen den 27 juli 2007

---Dagens luringar---


När jag började på Borås Lokaltrafik och flyttades över till Svenljunga Depå var vi ett gôtt gäng. Alla jobbade alla pass och vi hade fester ihop. Det har bland annat varit en del rätt så rejäla julfester. Nu är allt detta borta...vet inte hur många som saknar det...men borta är det och jag saknar det.
Arrangörerna tyckte inte att gensvaret från företaget fanns och ingen tog heller över stafettpinnen. Den där gamla fina kompisstämmningen har efterhand tynat bort.... Lite längre fram kommer EN förklaring till att det är så. Nåja när man blir äldre blir man väl lite nostalgisk.

Kom att tänka på en sak. Anonym på Borås Depå (med många kompisar på Svenljunga Depå) kan få börja köra våra nya tjänster till hösten. Anonyms positivism kommer att behövas.

På e-post kommer preliminära inplaceringar för Tranemo och Svenljunga. Dom är preliminära därför att det så kallade kontorstjänsterna inte finns med. Dessa tjänster är temporärt bemannade. Sedan är det är tveksamheter vem som skall vara kontaktperson. I vilket fall sänds listan ut så att Ni som absolut inte kommer att bli kontaktpersoner skall veta var Ni är placerade.....Visst är det skönt med klara besked. Ingen av de så kallade reservlagledarna kommer ifråga kunde jag notera....Ingen av förarna på respektive depå över huvudtaget faktiskt. Och två fd Tranemoförare förs över till Svenljunga. Gruppen har ingen talan i detta fallet. Hörde i en bisats att det list(iga) ombudet sökte nytt jobb. Lycka till får man nog säga.... jobbar själv i samma riktning. Återstår att lyckas också.

Sömnbrist är en underskattad riskfaktor i trafiken. Det vi som kör yrkesmässigt vetat länge kan nu forskarna visa. Upp till var tredje fordonsolycka kan kopplas till brist på sömn. Trötthet är en minst lika stor riskfaktor som alkohol i trafiken. Då och då får man blåsa i en alkometern, men att åtgärda sömnproblemen skulle kosta företagen en massa sköna slantar så den biten är det ingen som vill ta i. Forskare varnar bestämt för t ex nattkörningar då olycksriskerna är som störst dock inte beroende på trafiken utan på att hjärnan helt enkelt är inställd på att sova. Ändå talas det tyst om faran med att sätta sig bakom ratten utan att vara utsövd. Snacket kretsar kring trafiksäkerheten med fokus på alkohol, bilbälten och hastigheter. Sömnbrist är en försummad säkerhetsfråga. Cirka 16 000 svenskar per dag uppskattas köra omkring med alkohol i kroppen medan upp emot 100 000 kör med sömnproblem. En siffra som BL nu vill bättra på ytterligare.
Räfflade vägkanter, sensorer i fordonen, fler och bättre rastställen och fler mitträcken på vägarna. Det är de krav som Motormännens Riksförbunds nu går ut med till Vägverket för att minska risken för olyckor till följd av ouppmärksamma förare. Samtidigt uppmanas landets förare från att avstå från körning när de är trötta (medan bussföretagen går åt motsatt håll). Täta raster (hihi) med kaffe, gärna kombinerat med en tupplur, är effektivaste sättet att motverka sömnighet bakom ratten. Hallelulja! Snälla rara Motormännens Riksförbund, vakna upp och se på verklighetens utveckling. Den är på väg åt rakt motsatta hållet.

Alla förare på Linje 100 (som körs av Veolia) skall få bonus om dom kör som folk. En löneförhöjning med 3:-/tim är moroten och av detta tar dessvärre "hästsvansen" minst 1 krona. Hur mycket Veolia tjänar på varje vunnen liter står dock inte. Men tanken är läcker och lockande... Heder åt Veolia.

Det har varit en massa snack i radion de senaste dagarna om bussförare och mobiltelefoner. Ibland har det varit jättefarligt och ibland inte ett dyft farligt. Någon påpekade med rätta att en förare med småbarn i bilen kan vara sju resor farligare som håller på att leta efter nappar och kör samtidigt. Två som sitter och argumenterar i en bil torde inte heller vara speciellt trafiksäkra. Spännande idrottsreferat på bilradion kan inte heller skapa skärpta förare.

Som bussframförare har man alltid en massa experter bakom ryggen som alla vet bättre än en själv hur en buss skall köras. Många av dessa experter har inte ens körkort, men mycket bestämda åsikter.

I sommar har det varit förfärligt blött att gå på WC måste jag säga och dessvärre blir man aldrig i behov mellan skurarna....lite märkligt faktiskt.

Apropå hösten ja...den har ju redan börjat vädermässigt...allt regnandet gör asfalten såphal på sina ställen..måttligt kul
...men jag tänkte närmast på jobbet nu. I det nya systemet med delade tjänster behåller man ju inte bussen och hur kul är det att sova på ett kontor. I Tranemo kan man väl inte ens ligga ner på kontoret? Ovanpå kassaskåpet kanske? Det går väl an för de som bor i Tranemo respektive Svenljunga som kan gå hem. Vi är väl för närvarande 3 stycken som får en massa extra mil att pendla varje dag. Om jag räknat halvrätt så blir det ungefär 50 mil extra per månad som de boende i Svenljunga slipper samt att man skall sitta i bilen 1 timma extra varje gång. Ingen har väl ens funderat på var de förare som inte bor runt hörnet ska ta vägen...
Jag ser i veckans veckobrev att man förutsett den utvecklingen och förbereder Boråsförare på att pendla till Svenljunga och Tranemo nästa säsong. "Vi kommer att utbilda några till ute på depåerna så fort det är personalmässigt möjligt." "Lite kärvt på depåerna med folk."
Jag såg för övrigt ett skrivfel i veckan veckobrev. "NN försöker få ihop ett 'depåpaket' som vi skall ge den Boråsförare som skall köra på depå..." Det skulle nog stått ett antal depåpaket (inklusive behörighetskod i Tranemo).

"Inplaceringarna är preliminärt klara på depåerna (dvs Tranemo & Svenljunga -- Skene berörs INTE av detta), dock kvarstår frågan om vilka som är kontaktmän...." och som framgått innan är alla förare på de berörda depåerna uteslutna och eftersom vi fått HAN som en extra kostnad kanske HAN skall jobba lite för lönen också....?
För det kan väl inte vara så att dessa hysteriska besparingar syftar till att betala HANS lön...hemska tanke.

Apropå arbetstider - vilotider etc så skulle det vara intressant att undersöka hur det ser ut på lastbilssidan med alla dessa EU-åkare som trafikerar Sverige. Det är nog ingen som har tid att kolla dessa. Arbetsmiljöverket hade ju fullt upp redan med att göra....det framgick aldrig av samtalet med generaldirren av vad(??)...bara att man inte hade tid.

Vilken fräck Swebuss Express jag såg och kameran var inte med. Den hade svart botten som en gammal griffeltavla och sedan var den full av reklam för Linköpings Universitet. Superfräckt och mycket snyggt.

Hisingebuss har tydligen börjat köra linje 303 och Nilsbuss går till Skene. Nilsbuss förare var tydligen någon man lånat från Göteborgs Lokaltrafik.

Nu är dieselavgaser betydligt skadligare än man tidigare anat. Och i dessa dieselavgaser sitter vi mer än 200 dagar om året.

Det har varit tjat om dopade cyklister de sista dagarna och om dopade idrottsmän överlag ett bra tag nu. Mitt förslag är att dopade tävlar för sig och de andra för sig.

Hörde att jag nog skall glömma att gå i pension vid 67. Pensionsåldern måste flyttas för Alliansen har inte råd att låta 40-talisterna gå i pension vid 65 - 67 års ålder. Samtidigt har man kommit på ytterligare ett sätt att tjäna pengar på de pensionärer som inte har vett att dö knall och fall. Den nya intäkten uppstår genom att man höjer de äldres matkostnade till lite över 100 kronor om dagen och sedan skicka djupfryst käk á 3:--/dagen. Kreativt tänkande på hög nivå.

Vill man ut på arbetsmarknaden skall man absolut inte blogga -- det är en rutten idé! Man blir ökänd snarare än okänd!
Om någon har en jäkla bra konstruktiv idé så hör av Dig! Ärliga förslag mottages tacksamt -- skit spolas direkt...

---Gjort bra idag!---


Tvättat uniformen....hängt den i garderoben.... för gott återstår att se....??

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

1 kommentar:

Svemicke sa...

Jag tror nog att du ska vara rätt nöjd med din blogg. Uppenbart har den blivit ett viktigt organ mellan er i Svenljunga och företagsledningen i Borås. Kenth Wasserman himself läser din blogg (vilket han inte gör med min) och det borde ju vara en enorm fördel för er. Dina åsikter och tankar går rakt in i "huvudet" på Borås Lokaltrafik HQ vilket borde vara en enorm fördel.

Enligt lagen får inte en praktikant eller en person placerad i åtgärd utföra en anställds arbete. Man ska ha arbete till sina egna innan man tar in andra. Detta är något som kanske borde appliceras på Svenljunga och Tranemo. När ni sitter på kontoren och sover i era delade tjänster så kör BussIVäst era linjer. Detta är nog något som BL borde ta och kika på. Fast det kan vara svårt eftersom ett avtal är skrivet och ett sådant bör man inte bryta.