30 juli 2007

Måndagen den 30 juli 2007

---Dagens funderingar---


Nu har jag beställt Stenhuggaren, Isprinsessan och Predikanten - alla av Camilla Läckberg.... När dom är lästa har jag plöjt igenom hela hennes deckarproduktion...Det skall bli intressant och se om dessa böcker innehåller en del udda beståndsdelar som jag observerat i de två lästa.

Nu har jag äntligen gett mig tid att fylla i ALLA uppgifter hos ams.se under fliken "Mitt CV". Det tog en stund, men det var det värt. Det är inte klokt vad man hunnit med. Nu gäller det att få napp också, men ett av många beten är agnade.
På Västtrafik skulle man i alla fall hålla ögonen öppna och det är ju inte ett blankt nej....

Så har jag varit ute på "stöldturné" också -- i den virituella världen.

Hos kollegan Farbror Sid så går debatten hög om Västtrafiks senaste reklamkampanj. Vill minnas att jag hade en notering om att den inte satt några som helst spår i 'vår' trafik. Inga som märktes i alla fall. I mina ögon är det en otroligt enfaldig reklam - men enfaldig reklam har faktiskt funkat tidigare, så man får vara lite försiktig med att döma ut den ännu. Jag minns ännu Pampersreklamen som höll på att driva folk till vansinne, men den fungerade. "Jag är inte bara busschaufför - jag är mamma också".

Däremot kan jag hålla med om att det finns en hel del att önska när det gäller HAJEN. Men har man tatt faan i båten gäller det tydligen att ro utav bara den. Man har grävt med mängder med skattepengar i projektet och ännu mer prestige är jag rädd så det är nog inte läge att backa just nu.

Nu har jag varit lite olydig och stulit på Internet, men jag tyckte att det platsade: Det känns aktuellt att fortsätta och skriva om busstrafikseländet.... Att kollektivtrafiken avreglerats har knappast missats av någon som bor i landet. Tanken med detta var att en konkurrensutsatt sektor skulle bli både bättre och dessutom billigare för kunderna, dvs. brukare, resenärer och i förlängningen skattebetalarna. För så har de marknads-liberala alltid resonerat..

Men det blev mycket sämre. Det som hände var att tidtabellerna förtätades och servicen på den rullande materielen försämrades drastiskt. Idag rullar ett stort antal bussar på våra gator och vägar som omedelbart skulle beläggas med körförbud om de utsattes för en flygande besiktning av polis och trafiksäkerhetsverk. Bussförarnas arbetsförhållanden försämrades även på andra sätt. Som bekant åker folk till arbetet på morgonen och hem på kvällen. Resultatet är givetvis att samtliga bussar behövs i trafik vid dessa tidpunkter vilket inneburit att ännu fler förare fått s.k. delade scheman. I praktiken betyder det att de börjar tidigt i ottan och får en ofrivillig paus i arbetet på flera timmar mitt på dagen.
Det kan betyda att de är lediga mellan 10.00 och 16.00 vilket i förlängningen gör det praktiskt taget omöjligt att ha ett socialt liv eller umgås med familj och barn. Pappa eller mamma är i princip borta mellan 06.00 och 20.00 men har ändå bara arbetat i åtta timmar, trots att de varit bundna till arbetet i fjorton timmar......
När bussbolagen i konkurrens ska lägga anbud på trafiken så vinner oftast den som lagt lägst anbud. Det ligger i sakens natur. Men för att klara av att driva verksamheten med de inkomster bussbolagen har så drivs de att spara på allt som de kan. Bussbolagen måste generera feta vinster till sina ägare och det betyder i första hand besparingar på service och underhåll och givetvis personal.

Vi har ännu inte drabbats av någon större olycka där en buss kört av vägen i 100 km/t men det kommer. För en effekt av de allt snålare tidtabellerna är att förarna måste köra så fort de kan. Särskilt de direktbussar som transporterar folk till och från staden i rusningstrafik.
Själv har jag blivit vittne till hur bussar inte lyckats stanna vid busshållplatsen för att de inte har fungerande bromsar. Dagligen tvingas förare ställa in turer på grund av att bussen inte är i trafikdugligt skick. Dessa förare riskerar att bli betraktade som besvärliga av sin arbetsgivare.
Det innebär att du inte kan vara helt säker på den buss du åker i. Föraren kanske inte orkar med att bli betraktad som besvärlig ständigt och jämt..

Författaren kallar sig Jinge, så jag är nog inte speciellt ensam om denna synvinkel på vår verksamhet alla belackare till trots. Frågan är väl snarare hur man ska kunna få förändringar till stånd - till gagn för alla faktiskt?

Svemicke, Västra Götaland, Sweden, Socialdemokrat, Busschaufför, Skåning, Boråsbo [måste varit ett misstag], förtryckt, ledsen, glad, besviken, rolig... Ja, det mesta kan nog beskriva honom. Jo! Höll på att glömma - språkkunnig. Född på BB i Lund, torsdagen den 1. december 1977 klockan 2.52. Uppvuxen i Arlöv, Burlövs kommun. Flyttade till Borås i april 2006 för att köra buss för Borås Lokaltrafik. Är frispråkig och ibland allt för ärlig för mitt eget bästa [välkommen i klubben]. Antingen gillar man mig eller så hatar man mig. Finns nog inget mellanting. [Det ligger oerhört mycket i detta - personer som ocensurerat uttrycker en åsikt kommer aldrig in på hitlistan].

Texten nedan har jag "lånat" från författaren ovan och redigerat lite... Skälet är att jag träffade en i texten omnämnd person som refererade till samma händelse i korta kärva ordalag som absolut inte passar att teckna ned.
Känner att jag bara måste delge er alla en mycket komisk händelse som inträffade i torsdags. Förra lördagen blev jag tillfrågad av trafikledningen om jag kunde hjälpa dem. De hade kris. En förare skulle köra linje 302 till Svenljunga och kunde inte vägen. Man frågade då mig om jag ville ställa upp och visa honom vägen, vilket jag gjorde. Jag har bevistat denna linje några gånger. Föraren hade fått utbildning på linjen, men inte kommit ihåg hela så det var mest en uppdatering av linjen han fick. (Han var icke utbildad av depån märk väl) Väl i Svenljunga inträffade en incident som kan hända vem som helst. Frågan är om jag inte gjort samma sak själv. Om det hade varit så vet jag ju inte eftersom jag inte körde och sannerligen lärde mig att vara observant på just det stället. Det var en stolpe, oerhört felaktigt placerad, direkt vid bussparkeringen i Svenljunga. (Den har faktiskt stått där i många år - och jag är ledsen att behöva skriva det, men bussar har faktiskt överhäng). Jag ansåg att vi kunde stå på parkeringen så länge eftersom vi hade 25 minuters rast i Svenljunga. När vi sedan körde från parkeringen kom bakstycket i bussen i närkontakt med stolpen och bakstycket revs av. Det blev till att skriva trafikrapport på det. På BL har vi en mycket kompetent och duktig trafikchef för vilken jag hyser stor respekt. Vår trafikchef har också en assistent, vars funktion många förare ifrågasatt har jag hört. Han har dessutom fått en chefstitel tilldelad sig. Föraren blev dagen efter (måndagen) inkallad till assistenten och fick redogöra för vad som hänt. Han hade då fått svaret: "Det är sånt som händer. Tänk inte mer på det." Det var ju ett rätt förnuftigt svar eftersom olyckor kan hända och man kan göra saker ibland utan att tänka sig för. Men nu kommer det roliga. Samme assistent kallade in mig i torsdags. "Vad fan höll Du på med i Svenljunga?" sa han. Frågande stod jag där: "Va?" "Ja, Du leder in våra förare på villovägar. Vad är det bra för?" fortsatte han då. När jag då undrade vad han yrade om så visade det sig att bussparkeringen var hans så kallade villoväg. Han undrade vad jag skulle där och göra. Sa då som det var att jag ansåg att vi inte skulle vara ivägen för andra bussar. Då ansåg han att det var helt onödigt och att det inte finns några andra bussar i Svenljunga om söndagen. (Och hur f-n ska en gästförare kunna veta det?) Efter en del dividierande sade han: "Dessutom skulle inte Du och han ha kört då. Vi har utbildade chaufförer och instruktörer som kan göra sådant." Indirekt var det alltså mitt fel och jag skulle minsann veta att jag var värd så lite som möjligt. Då är min fråga: Var var dessa utbildade chaufförer och instruktörer eftersom jag fick spendera fem timmar av förra söndagen på vägen mellan Borås och Lockryd? Uppenbart inte tillgängliga!! Och var finns dessa instruktörer idag? Fick återigen åka med en kollega till Lockryd som aldrig kört linjen förr. Är samme assistent medveten om att jag sparat BL enorma kostnader i utbildning eftersom jag lärt mig alla linjer som BL kör, utöver de jag fick utbildning på när jag började ifjol, helt gratis för företaget? I det senaste veckobrevet stod något om en ursäkt. Denna ursäkt var väl befogad och jag tyckte det var bra gjort med tanke på det som den var ämnad för, men jag förväntade mig också en ursäkt. Här ställde man upp för BL:s bästa och så blir man utskälld och anklagad. För att citera en av våra trafikledare: "Det var väl inte Du som körde bussen?" Nä, just det! Det var inte jag som körde. Lustifikationer i vardagen som man kan råka ut för hos Borås Lokaltrafik.
Nu har polaren ovan en lite bredare profil på sin blogg men den är läsvärd och den behandlar sådant som händer i Borås Stad och inte på depåerna.

Virus på MSN.... inte troligt...jag har kopplat mina virusscannar även till MSN så jag tror och hoppas att de håller väck eländet och med dubbla brandväggar borde det i alla fall vara besvärligare att ställa till elände.

---Gjort bra idag!---


Lilla torktumlaren gav upp när han skulle tumla uniformen. Den tumlaren fick pension och blev ersatt av en ung och oerfaren kollega som tog betydligt mindre energi.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

Efter att de senaste åren ägnat mig åt att ge service i kollektivtrafiken känner jag att här står utvecklingen still och jag vill fortsätta att utvecklas och skaffa mig nya erfarenheter. Hos min nuvarande arbetsgivare har jag slagit huvudet i taket.

I Borås är det vanligt att man vänder sig till tidningar och liknande så fort en busschaufför, enligt resenären själv, gjort något fel. Tänkte här skriva ner lite bra knep att ta till då ni ska ut och åka buss.

  • Stå väl synligt för busschauffören vid hållplats. Busschauffören har ingen röntgensyn.

  • Om tid finnes då ni väntar vid hållplatser placerade en bit från vägen, försök ta er till en hållplats belägen närmare vägen. Dessa hållplatser är placerade en bit från vägen för resenärens trygghet, men ibland glömmer kommunen bort att tänka på att busschaufförerna inte ser ifall det står någon vid en sådan hållplats.

  • Bär alltid reflex eller ficklampa ifall det är mörkt. Sannolikheten att busschauffören missar er då är mindre.

  • Visa tydliga tecken att ni vill åka med. Busschauffören stannar inte ifall ni tittar åt ett annat håll.

  • Tryck på "Stop" i god tid när ni vill gå av. Busschauffören måste tänka på trafiksäkerheten och kan därför inte bara kasta in bussen eller tvärstanna för att någon vill gå av. Ropa inte "Hallå? Jag vill gå av här!" om bussen åker förbi den hållplats ni tänkt gå av på ifall ni tryckt för sent. Då bevisar ni bara att ni har låg intelligens och det kan vara ganska pinsamt för er själva.

  • På bussen; tänk på att andra resenärer inte är intresserade av att höra er medhavda musik eller ert skrikande.

  • Läs tidtabellen för er egen skull så ni kommer rätt och slipper onödigt väntande eller att hamna på fel platser.

  • Ha alltid kort och biljetter framme när ni går på bussen. Andra ska inte behöva lida för er fumlighet. Undvik att gå på bussen om ni inte är väl förberedda.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Var har du stulit denna texten?
Har läst den på ett annat ställe.

"Stå väl synligt för busschauffören vid hållplats. Busschauffören har ingen röntgensyn.

Om tid finnes då ni väntar vid hållplatser placerade en bit från vägen, försök ta er till en hållplats belägen närmare vägen. Dessa hållplatser är placerade en bit från vägen för resenärens trygghet, men ibland glömmer kommunen bort att tänka på att busschaufförerna inte ser ifall det står någon vid en sådan hållplats.

Bär alltid reflex eller ficklampa ifall det är mörkt. Sannolikheten att busschauffören missar er då är mindre.

Visa tydliga tecken att ni vill åka med. Busschauffören stannar inte ifall ni tittar åt ett annat håll.

Tryck på "Stop" i god tid när ni vill gå av. Busschauffören måste tänka på trafiksäkerheten och kan därför inte bara kasta in bussen eller tvärstanna för att någon vill gå av. Ropa inte "Hallå? Jag vill gå av här!" om bussen åker förbi den hållplats ni tänkt gå av på ifall ni tryckt för sent. Då bevisar ni bara att ni har låg intelligens och det kan vara ganska pinsamt för er själva.

På bussen; tänk på att andra resenärer inte är intresserade av att höra er medhavda musik eller ert skrikande.

Läs tidtabellen för er egen skull så ni kommer rätt och slipper onödigt väntande eller att hamna på fel platser.

Ha alltid kort och biljetter framme när ni går på bussen. Andra ska inte behöva lida för er fumlighet. Undvik att gå på bussen om ni inte är väl förberedda."

Anonym sa...

Skulle Västtrafik vara intresserade av att anställa dig?
För du menar väl inte att dom skulle tipsa dig om ngt bussförarjobb?
I så fall känner dom inte till vem du är med allt ditt gnäll.
Hoppas sannerligen dom inte gör en sådan blunder.

Axel sa...

till anonym:
Visst har vi läst texten förut, men den är värd att spridas.
Förresten har Bancoboy talat om exakt var han hämtat texten...

Svemicke sa...

Så trevligt att lilla jag blivit omnämnd i Din blogg. Det fann jag smickrande och kul. Det betyder att det jag skriver berör.

När det gäller utbildning så är jag inte utbildad alls på "Lockrydlinjerna". Denna utbildning har jag skaffat själv. Man behöver således ingen avancerad utbildning om man har lite huvud. Det räcker med att kunna ScanPoint sedan innan och lära sig zonerna. Eftersom jag fått en gedigen och grundlig utbildning i ScanPoint nere i Malmö (där det ställs högre krav på chaufförerna än här), så är de biljetter som trycks ut på Lockrydlinjerna ingen konst för mig. Har man dessutom lokalsinne så är det onödigt att gå avancerade utbildningar i linjesträckning också.

Dock tillkommer det ju rutiner som kanske inte anammas. Ni har säkert särskilda rutiner nere i depåerna som vi inte har. Jag ser bara på linjen till Alingsås. Den linjen har särskilda rutiner.

Den här så kallade chefen som lyckats få samma rum som vår trafikchef är ett mysterium i sig. Jag har inte analyserat det mysteriet så ingående, bara undrat hur f-n han lyckats med att få en så hög position. Dock är det inte min ensak att bedöma det, varför jag inte gått närmare in på det, men jag tänker börja nu efter den behandling jag fått av honom. Han har egentligen ingenting med oss busschaufförer att göra, har jag hört. Han vill bara visa sig på "styva linan" sägs det.

Kul att Du även tog med min lilla checklista för bussåkande. Skrev den mest för att jag satt och retade mig på Borås tidnings eviga skrivande om bristerna i busstrafiken i Sjuhärad. I Malmö skrevs det aldrig i tidningen om att Agda blivit frånåkt på hållplats. Eller att chauffören varit otrevlig.Kanske för att malmöiten i så fall bara hade sagt: "Jaha. Synd om henne, men vad bryr jag mig om det?" Klimatet där är ett annat än här uppe.