21 juli 2007

Lördagen den 21 juli 2007

---Tankar för dagen!---


Jaha Du stora värld och lilla dagbok...det finns anledning att ta sig en ny funderare....

Min trafikchef sa att han skulle göra reklam för denna blogg - men kom tydligen på bättre tankar för det blev aldrig någon reklam i veckobrevet.

En första fundering rör jul och nyår. Med mångfald i bland annat religiösa värderingar vore det väl värdefullt om de som inte omfattas av traditionen att fira jul och nyår körde för mig då och på så sätt lät mig firar jul och nyår. Sedan kan jag köra när en annan religiös inriktning har sin stora högtid...Detta är en ordning som bara skulle ha vinnare. Nåja det var bara en seriös fundering.

"Från depåer: Det har inte mottagits väl, det faktum att det blir ett stort antal delade pass på depåerna fr.o.m. hösten.
Det är dock så att trafiken ju är tung på morgonen och på eftermiddagen medan det inte rullar mycket trafik mitt på dagen. Tidigare har det lösts på allehanda sätt vilka alla har kostat orimligt mycket pengar. Vi får ju bara betalt när vi kör passagerare och inte för att vi städar buss eller kör tomkörning eller vad vi nu gjort tidigare. Enligt de beräkningar som gjorts nu så sparar vi uppåt 20 timmar OM DAGEN.....
Det finns siffror och förutsättningar som ni kan ta del av och om det finns andra smarta förslag som ger samma effekt och som inte bryter mot avtal så kom fram med dessa. Det är ju inget självändamål att göra medarbetarna irriterade.....men det är ju samtidigt tjänstefel att inte effektivisera det som går...."

För min del innebär det dels att det är jag som får betala för att en klant en gång i tiden inte kunde räkna hem ett anbud. Det innebär i praktiken en rejäl lönesänkning - eftersom jag måste vara på jobbet mellan 11 -13 timmar per dag och får betalt för mellan 6 - 8 timmar. En jättestor lönesänkning. Det är jag som förare som får bära hundhuvudet oavsett hur företaget vränger till det.
Sedan tidigare har man tagit bort julklappar och personalsammankomster - nu tar man även bort arbetsglädjen.
Vid kontroll av nyckel visar det sig att man även schemalägger förkortad vilotid.


Nu är det ju knappast någon idé att hota företaget på olika sätt - rätt meningslöst faktiskt. Däremot är det dags att fatta ett beslut om jag vill acceptera eller inte acceptera de nya arbetstidsvillkoren med långa arbetsdagar, bussbyten a la staden här och där och långa stärkande vinterpromenader för att hitta en annan buss. På flera av tjänsterna förekommer mer än två omloppsbyten (dvs byte av buss ute på linjen). Jag kommer inte att ha en aning om vilken skrothög jag hamnar i till sist.
Vad jag förstod på ledningsgruppen räknar man med att tappa 3 förare på förändringen, och dom kanske får rätt. Tre har i vart fall redan tagit Mats ur skolan. Jag antar att utfallet i övrigt lite hänger på hur arbetsmarknaden ser ut framöver. Finns det alternativ så försvinner nog flertalet misstänker jag, men snacka är ju en sak och handla är en annan.
Det hela påminner mig om SOLSKENSAVTAL: - som i korthet går ut på att arbetsgivaren endast vill att JAG jobbar när solen skiner.


Ju mer jag detaljgranskar dessa nya tjänster ju fler underligheter hittar jag. Någon tror att Svenljunga Station erbjuder möjligheter till rast t ex och på ett flertal ställen tar rasten slut när bussen avgår eller så börjar rasten när bussen ankommer. Att den skulle kunna vara försenad finns inte....
Vissa körvägar är lite lustiga, men man skall vara öppen för nya idéer!
Jag såg också att det är oerhört viktigt att följa körspecarna till punkt och pricka och det skall bli ett sant nöje att göra exakt detta i höst. Alla klagomål kommer jag att hänvisa medelst skylt i bussen till BL.... Mycket av den så kallade tidsbesparingen går tydligen ut på att jag jobbar på min fritid...och det tänker jag inte göra. Samma fenomen har jag noterat förekommer inne i Borås vid avlösningar...ge f-n och res Er från stolen innan rasten är slut!!!!

Det finns liksom inga människor inblandad i detta nya och barnfamiljer samt gifta par undanbedes eftersom umgängestiden är starkt begränsad per dygn. Detta är ett uppdrag för arbetsnarkomaner utan ambitioner på ett socialt umgänge (det är nämligen totalt omöjligt).

Något som förvånar mig i detta sammanhang är att trafikavtalet faktiskt tillåter denna typ av vantolkning, som på sikt kommer att skapa livsfarligt trötta förare på glashala vägar i höga hastigheter för att klara av tidtabellsbyten.

FÖRSLAG FRÅN EN LÄSARE:
Vi borde ha någon slags intresseförening för att bevaka och ta vara på våra möjligheter. Tyvärr är vi spridda såväl geografiskt som i tid och det blir i stort sett omöjligt ordna möten när jobbet splittrar oss. Skulle det vara möjligt att här på nätet hålla något slags rullande möte för enbart godkända medlemmar? Dvs med en moderator som håller ordning på frågorna och efter att de flesta är överens sammanfattar och sätter upp protokoll och beslut om åtgärder?Kanske någon slags forumsida med lösenord skulle fungera (där endast medlemmar godkända med rekommendation) kan ta sig an det som facket inte längre klarar?

En lätt sak att lösa egentligen -- det är bara en fråga om någon är villig att hålla i detta eftersom det tar en hel del tid att sköta. (Jag kan inte - har bara cirka 2 timmar per dygn och dom vill jag inte offra - mat är viktigare.)
En något simplare variant är e-postlistor där alla brevväxlar med alla.

Apropå våldtäkten i Svenljunga kan man spekulera i om kamror i bussen hindrat gärningen! Man kan ju alltid hoppas att så vore fallet. Det får ju inte kännas så otryggt för 'våra' ungdomar att åka med oss att dom riskerar våldhandlingar när dom klivit av bussen. I så fall får väl Västtrafik se till att väktare vaktar vid hållplatserna i samhället så att de resande kan gå hem oantastade. Den mest smarta idén just nu är en tjejtaxi som möter bussen och kör dom hem.

Nej nu kan jag inte sitta här och dega - måste fortsätta att söka nytt jobb...... på nuvarande villkor för de kommande 43 veckorna får jag inte ihop livspusslet.
Dessutom hinner jag inte med min kommande skrivarkurs...
Hustrun vägrar att acceptera att jag är hemma knappt två timmar per dag...

---Gjort bra idag!---


Försökt få arbetsledningen att inse att 13 timmars arbetsdag inte är acceptabelt.
Informerat kollegor om att man har TVÅ VAL: Gilla läget eller sök nytt jobb, men gnäll inte!

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

7 kommentarer:

Anonym sa...

"Informerat kollegor om att man har TVÅ VAL: Gilla läget eller sök nytt jobb, men gnäll inte!"

Tänk att du äntligen kommit fram till detta själv

Anonym sa...

Intresseförening i all ära, men vad gör fackföreningen som man betalar dyra pengar till för nytta då? Det är ju facket som ska ta tillvara bussförarnas intressen viket dom nu inte verkar göra. Det enda fcket behöver göra är att säga: -Vi skriver inte på ett avtal där våra medlemmar måste jobba på fritiden. Man kan fråga sig varför vi bussförare ar ett så tandlöst fack?

Vi bussförare behöver starta ett nytt fackförbund där våra intressen och behov tas tillvara. Som det ser ut idag verkar fack och arbetsgivare vara våra största fienden.

Anonym sa...

Svar till anonym. Ska man gilla läget eller söka nytt jobb tycker du? Låt mig då citera norska vestnytt hemsida där man slår larm om chaufförsbrist.

"Mangelen på bussjåfører blir stadig større, særlig på Straume. Nå starter Tide vervekampanje blant sjåførene for å bedre rekrutteringen.

For hver nye sjåfør de verver, får Tide-sjåførene 15.000 kroner i premie. Vervekampanjen er et av flere tiltak for å bedre rekrutteringen til busselskapet.

Vervekampanjen som belønner Tide-sjåførene med 15.000 kroner dersom de skaffer en ny sjåfør med de nødvendige sertifikatene, er et forslag fra en kreativ arbeidsgruppe bestående av ledelsen og de ansatte.

– Jeg opplever at det er stor vilje hos alle til å finne gode løsninger, sier hovedtillitsvalgt.

Nakken mener de har en vei å gå også når det gjelder arbeidsforholdene.

– Ny tariff vil nok hjelpe litt, men det er ikke bare lønnen som er problemet. Slik ordningen er nå, må noen sjåfører gå på jobb to ganger daglig. De jobber gjerne om morgenen og har pause noen timer på dagen før de må ut og kjøre igjen. Hvem er det som vil ha en sånn jobb, spør Nakken."

Är det så vi ska ha det i Sverige också? Chaufförsbrist?

Svemicke sa...

Torbjörn:

Vi har i regel chaufförsbrist även i Sverige. Borås Lokaltrafik är ett av de få företag i branschen som lyckats klara sig väl undan chaufförsbrist. Om det beror på begränsade valmöjligheter i den lilla staden mitt ute i skogen (Borås)eller hög trivsel inom företaget är dock inget jag vill uttala mig om.

Anonym sa...

Svemicke.

Borås har och har alltid haft en dynamisk arbetsmarknad med hög omsättning. Ingen behöver köra buss som inte vill det.

Det måste alltså bero på BL:s framstående personalpolitik att här alltid finns gott om förare.
Arbetsledningen är sedan flera år känd för högsta kompetens och dess omtänksamhet om personalen vet inga gränser. Om det finns en tävling för landets bästa företag så är BL en given vinnare!
En ny satsnig: "Personalbefrämjande åtgärder" lär ha genererat miljonbelopp som nu ska delas ut till de anställda så här finns all anledning att "gilla läget"!!

Anonym sa...

Banco, det är en djävla tur att du inte är placerad hos oss i Borås.
Känner många av dina kollegor i Svenljunga och dom anser dig som en riktig glädjedödare som tar ner arbetsglädjen för dom.
Dom håller ofta med dig i dina synpunkter när du pratar med dom, sedan vänder dom sig om och skrattar åt dig.
Det finns inget som kan fördärva en arbetsplats så som sådana som du kan göra.
Den största tjänsten du kan göra dina kollegor på BL är att göra allvar av dina tankar och skaffa dig ett annat jobb (men det är väl ingen som vill ha dig)

Svemicke sa...

Anonym # något:

Jag betvivlar inte BL:s positiva personalpolitik. Tycker själv att det finns en enorm positiv anda på företaget. Ett och annat rötägg finns också, men det gör det ju överallt.

Dock är väl det nya fridagssystemet föga uppskattat och här upplever jag det som att BL inte riktigt tar tillvara sina anställdas välbefinnande. Det var ett enhälligt beslut på fackmötet den 26/4 att ingen som närvarade vid fackmötet godkände det nya systemet. Ändå infördes det. Jag skulle nog rekommenderat en återremiss och ett framtagande av ett nytt system till tjänsterna för våren 2008 istället.