22 juli 2007

Söndagen den 22 juli 2007

---Tankar för dagen!---


Hej lilla dagbok....ännu har jag inte drabbats av skrivkramp. Fast det finns alltid belackare som hoppas på det.

Då och då dyker det upp kommentarer på innehållet i min lilla webbdagbok. De flesta är vettiga, varesig dom är för eller emot ämnet. Men ibland dyker det upp kommentarer som den här nedan. Då börjar jag fundera på om det är fel på mig eller Anonym och hur det funkar i huvudet på en sådan person. Om man nu ständigt irriterar sig på det jag skriver i min webbdagbok - varför läsa överhuvudtaget??? Några skruvar måste vara lösa som jag ser det.

Från ANONYM:
"Informerat kollegor om att man har TVÅ VAL: Gilla läget eller sök nytt jobb, men gnäll inte!"
Tänk att du äntligen kommit fram till detta själv.

Fast NI som råkar läsa och kommenterar skapar ju en egen debatt och det är jättesunt.

En sak har jag noterat, sant eller inte, men det är tydligen skillnad att köra för Borås Depå och för de övriga depåerna. Kan sanningen vara den att man har ett större urval i Borås och därför kan "anpassa" tjänsterna efter förarnas önskemål? Om så är fallet är det fantastiskt. Tyvärr är inte verkligheten sådan ute på depåerna. Den enda depå som fått göra sina egna tjänster i år är Skene -- och jag grattar dom av hela mitt hjärta. Vi andra får acceptera vad någon i Borås totat ihop. Vad förarna egentligen innerst inne tycker har jag inte en aning om. Sanningen är den att vi nästan aldrig träffas, eftersom vi börjar och slutar på olika tider. De flesta av mina kollegor använder sällan eller aldrig en dator. Jag har aldrig hört att någon som ens läst denna webbdagbok (utom en). Detta innebär att vi inte påverkar varandra i jobbet.

Jag råkade läsa i någon kommentar från en Anonym "som kände många av mina kollegor i Svenljunga" att dessa kollegor anser att jag är en riktig glädjedödare som tar ner arbetsglädjen för dom och att dom alla vänder kappan efter vinden och egentligen inte håller med mig .... utan tvärtom garvar bakom ryggen på mig. Det var verkligen tur att jag fick reda på detta redan efter 7 år. Tänk vad som kunnat hända om det gått längre tid. Jag bävar! Alla (utom jag då) kommer glatt att köra de nya tjänsterna utan att knota. Jag känner personligen att ett sådant klargörande besked är befriande skönt. Äntligen får jag veta att jag är ensam om att tycka illa om de kommande tjänsterna. Jag kunde ju inte undgå att lägga märke till fortsättningen på denne Anonyms inlägg.
"Det finns ingen som kan fördärva en arbetsplats så som JAG kan göra. Den största tjänsten JAG kan göra mina kollegor på BL är att göra allvar av MINA tankar och skaffa MIG ett annat jobb (men det är väl ingen som vill ha MIG)."

Jag kan bara konstatera att detta faller under konstruktiv kritik - inte tu tal om den saken och sådan ska man ta på djupaste allvar. Och så går det om man är kritisk på en arbetsplats! Men jag håller på att söka andra jobb, men tyvärr växer dom inte på träd. Inte för oss som växt igenom håret i varje fall. Skall se om det finns något på BL i Borås. Positiva kollegor är guld värda!

I veckans veckobrev hittade jag dessa rader:
"Det är dock så att trafiken ju är tung på morgonen och på eftermiddagen medan det inte rullar mycket trafik mitt på dagen. Tidigare har det lösts på allehanda sätt vilka alla har kostat orimligt mycket pengar. Vi får ju bara betalt när vi kör passagerare och inte för att vi städar buss eller kör tomkörning eller vad vi nu gjort tidigare."
Som jag ser det är delvis inte korrekt. Vi har styv tidtabell och 1-timmastrafik hela dagen. Vi har någon 30-min tur på morgonen. Men vad som inte framgår är att BL lejt bort all trafik mitt på dagen. Om jag funderar på resonemanget ytterligare blir det lite konstigt. Alla former av fordonsvård är att betrakta som en onödig kostnad och kunderna får räkna med att åka i rullande soptunnor(??). Om någon t ex spytt i bussen anses vi inte ha betalt för att städa buss - skall jag bara att stänga och gå hem(??). Vi har bara betalt när vi kör linjetrafik. PUNKT. Verkar konstigt sätt att resonera tycker jag, men det är ju bara att göra som det är te sagt!

Vårat trevliga "kontaktombud" (???) kan se fram emot veckodagar som börjar klockan 07:05 och slutar 19:41 (med andra ord 12 timmar och 36 minuter som då skall motsvara 8 timmar). 'Ombudet' kan dock trösta sig med att aldrig behöva jobba helger eller nätter. Ombudet i Tranemo börjar 07:09 och slutar 18:51 (vilket innebär 11 timmar och 42 minuter för en 8-timmars dag). Det är nästan en timmes skillnad till Tranemos fördel.

Sedan har jag funderat på en annan sak. Eftersom jag nu skall tillbringa 4 - 5 timmar ovanpå Garagen i Svenljunga är det väl rimligt med ett vilorum....???

---Gjort bra idag!---


Trädgårdsarbete åt hustrun - motvilligt dessvärre.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy
eller skriv en kommentar.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Vänta lite nu, Arbetsmiljölagen föreskriver 11 timmars dygnsvila inom en 24 timmars period, (i det här fallet ett trafikdygn 04:00 - 04:00,13§ 1st.)Det spelar ingen roll hur långt det är mellan arbetspassen utan det är vilotiden/dygn som räknas. 07:05-18:51, Här blir det inte 11 timmar vare sig före eller efter passet. Ett sjukhus i Göteborg blev anmäld för brott mot denna lag vid 7 tillfällen och då gäller det övertid och inte schemalagd tid, det ligger hos åklagaren nu,det blir intressant att se vad det blir av det.Om man nu skulle få för sig att anmälla tjänsterna så görs det till Arbetsmiljöverket,Ekelundsvägen 16,171 84 Solna.Tfn 08 730 90 00.

Jöran Spångberg sa...

Hej! Vägverkets utgåva kör- och vilotider samt Vägarbetstidslagen säger en massa saker. Inget som tillämpas hos oss. Gäller från 11/4 2007.

Anonym sa...

Hej Bloggen och Bancoboy!

Rättelse och ursäkt!

Vi har inte diskuterat hur många som kan tänkas sluta i ledningsgruppen. Däremot blev jag möjligen orolig själv när jag fick se hur tjänsterna blev....jag har ju haft semester...

Sedan ber jag om ursäkt för att marknadsföringen av bloggen inte blev av men jag fick stryka en del annat också - av platsbrist.
Länken kommer nästa gång!

Anonym sa...

Är det inte dags att pröva det rätsligt,det kostar inget för dej som förare om du inte anlitar en jurist som skriver anmällan.(Det skulle jag göra,kostar ca 1500:-, är man några stycken blir det inte så mycket för var och en.) Sen tar det lite tid medan kvarnarna mal,blir det sen fällande dom,mycket talar för det av vad jag läst på bloggen, då kan det bli kostsamt både för företaget och den ansvarige.Det är svårt för myndigheter att agera på egen hand utan någon form av anmällan, oftast från facket vilket inte gällde i det här fallet,man får handla på egen hand det behövs bara lite civilkurage.(och ca 1500:-)

Anonym sa...

anonym 1 & 2

Problemet är att "facket" godkänt att stora delar av Arbetstidslagen undantas för linjetrafik inom 50 km...

anonym 3

Svemicke sa...

Vad gäller tjänster i Borås kontra Svenljunga/Tranemo så är det som Du säger: Det finns fler linjer att köra i Borås men det gör inte alla glada för det. Själv minns jag att jag avskydde att köra servicelinjer och linje 3. Få som åker på servicelinjerna och för mycket dötid på linje 3.

I BL:s lunchrum framlade jag då förslaget att linje 3 och linje 6 skulle gå till samma ändhållplats och därmed kunde man införa en linjekombination så man slipper de "kiliga" 20 minuterna på Svensgärde varje gång. Jag trodde jag skulle bli lynchad.

ror nog BL ändå försökt att ge er lite variation även ute på depåerna, men det är svårt. Det finns inte så mycket att köra. Men ni är ju inne på varandras körningar. En tur från Tranemodepån går väl till Älvsered? Och ni i Svenljunga kör ju till Länghem och Tranemo.

I Malmö är det samma sak. Det fanns tidigare tre bolag som körde i stan varför variationen blev mindre. Jobbade man på Arriva eller Swebus hade man bara tre stomlinjer att köra varje dag.

En kompis till mig kör på Veolia i Malmö på region. Han har bara två linjer att köra varje dag. De enda två Veolia har kvar i Malmö. Det låter inte särskilt lockande.

Borås depå har fortfarande en del variation och Du som redan finns inom företaget borde väl kunna avancera så att Du kör på båda ställen? En del som kör på Borås depå har ju avancerat att även köra i Svenljunga och Tranemo, varför borde det då inte gå att göra tvärtom?