09 juli 2007

Måndagen den 09 juli 2007

---Tankar för dagen!---


Tjena bästa dagbok.....
Satt och lyssnade på lobbyister i Almedalen på Gotland och man talade i termer som strategi och liera vilket är gamla krigstermer. Lobbyverksamhet är alltså en form av krigföring och det är faktiskt marknadsföring också. Det gör oss som kommer ivägen till kanonmat.
Under tiden satt jag och tittade på Econen II och på spaken till farthållaren och undrade vad dessa dumheter har kostat företaget i ogenomtänkta utgifter. Man har aldrig fullföljt åtgärderna i akt och mening att tjäna pengar på dom utan enbart tagit kostnaden.
Vägbulor och låggolvsbussar är ingen höjdarkombination och nu hoppas BL:s huvudskyddsombud (i dagligt tal enbart skyddsombud eftersom de övriga nog inte har så mycket att säga till om) att Borås Stad skall plocka väck dom. Återstår att se hur staden tolkar Täbyfallet. Men ur stadens synvinkel är nog bussförare klassat som förbrukningsartiklar. Hade man verkligen velat bli av med problemet "på riktigt" hade det varit löst långt innan det ens blev ett problem. Sedan finns det ju vägavsnitt på olika håll som fungerar som naturliga farthinder. Några exempel är ju 'vårt' kära Aplared och även gamla R27 har ju förfallit rätt rejält sedan den blev degraderad.

Jag var uppe en sväng på HK och träffade där en trevlig gentleman som sysslade med listor för avprickning av tjänstgörande förare. Det fick mig att reagera på en detalj. I det upplägg han visade mig fanns inget om vilken förare som förväntades infinna sig och inte heller hörde jag något om en rutin för att försöka säkerställa att någon tog hand om tjänsten om nu den förväntade föraren av olika skäl uteblev, men det kanske fanns med i bakgrunden utan att synas. Det var som sagt bara en tanke baserad på gammal otidsenlig kunskap.

Att brott lönar sig är en allt tydligare sanning i både stort och smått. I stort tycks kopparstölder vara ytterst lönsamt just nu. I det lite mindre sammanhangen lönar sig mindre trafikbrott. Att t ex köra in på Borås Resecentrum med turistbuss eller taxi är ett trafikbrott och lönsamt.
Att parkera husvagnar för tätt på en camping är ett brott och lönsamt. Att publisera annonser för utländska spelbolag är ett brott och djälvligt lönsamt.

Att spara på energi är just nu högsta mode - vi skall t ex stänga av stand-by på TV:n, men sedan knallar alla villaägare ut och drar igång åkgräsklipparen (eller motorgräsklipparen för den lite fattigare). Handgräsklippare vete katten om det ens finns att köpa längre. Några kör elgräsklippare i tron att dom spar energi. Senare tar dom fram den maskindrivna häcksaxen eller den maskindrivna sekatören för att längre fram slita åt sig den maskindrivna röjsågen eller grästrimmern.

Nu skulle ju (C) och (M) höja bensinskatten men utan att erbjuda alternativ. Kan man inte erbjuda alternativ så straffar man enbart de som är mindre bemedlade. (M):s väljare märker väl knappast skillnaden och (C) känns inte trovärdiga som miljövärnarparti om man enbart vill radera ut glesbygden. Jag har dessutom en känsla av att man samtidigt kommer att höja dieselskatten för att plocka hem stora pengar även på kollektivtrafiken, som i så fall måste höja priserna och dra ner trafikvolymen ännu mer.

---Gjort bra idag!---


Sagt hej till kollega som varit sjukskriven i 5 månader och nu var tillbaka, samt retat Anonym bloggläsare som helst ser att jag inte bloggar. (Fattar bara inte varför han/hon läser då).

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: