07 juli 2007

Lördagen den 07 juli 2007

Svaret från Vägverket & Polisen


Fordon som används för persontransporter i linjetrafik, om linjens längd inte överstiger 50 kilometer. Linjens längd räknas som tillryggalagd vägsträcka. Linjens längd räknas mellan första och sista hållplats. För ringlinje räknas hela sträckan från utgångspunkten och tillbaka till utgångspunkten. Om samma linjenummer har varierande körsträcka för olika turer, räknas linjelängden för den längsta körsträckan som linjens längd. Byte av chaufför och/eller längre uppehåll räknas inte som att ny linje påbörjas. (Källa: Svea Hovrätt dom B 1358-96 av den 02 febr. 1999, ECJ nr: C-47/97 E. Clark & Sons med flera och nr C-387/96 Anders Sjöberg.)
Tidtabell och tjänstgöringslista: Möjligheten att köra utan färdskrivare gäller i nationell linjetrafik för persontransporter på linjer som är längre än 50 kilometer. Detta gäller till och med 31 december 2007 och under förutsättning att fordonet saknar en installerad färdskrivare. Om en färdskrivare är installerad ska den alltså användas. En färdskrivare anses som installerad om den fysiskt finns på plats även om den föreskrivna pe-riodiska kontrollen inte utförts. En färdskrivare ska genomgå en ny periodisk kontroll senast 24 månader efter föregående godkännande. Transportföretaget ska i dessa fall upprätta en tidtabell och en tjänstgöringslista för varje enskild förare. Föraren ska alltid ha dem med sig och de ska innehålla förarens namn och tjänstgöringsort. De ska också alltid innehålla uppgifter om vad föraren arbetat med under de närmast föregående 28 dagarna. Det måste tydligt framgå var föraren börjat och slutat sin arbetsdag och om föraren utfört annat arbete för samma eller annan arbetsgivare. Dessutom måste förarens olika perioder av annat arbete, raster och tillgänglighet redovisas. Tjänstgöringslistan skall vara undertecknad av transportföretagets chef eller dennes företrädare. Tjänstgöringslistan måste sparas i minst ett år av företaget.
Kommentar till begreppet dygnsvila enligt Europaparlamentets och Rådets förordning (EG)nr 561/2006: Under varje 24-timmarsperiod skall föraren ta en sammanhängande dygnsvila på minst 11 timmar.

Jag gick in på Kommunals hemsida och sökte på ordet listombud och fick inte en enda träff. I Kommunals webbvärld finns inte begreppet. Faktum är att när man sedan råkade läsa i KA13/2007 så fattar man vad majoritet betyder: "Antalet bussförare bland KA:s läsare är ungefär 20.000 medan nästan 300.000 har ett vårdyrke." Det är då man med fog undrar vad 20.000 bussförare gör i Kommunal. Det borde finnas ett bättre forum för dom där just den gruppen får en mer seriös representation. Transport kanske? 6,25% i Kommunal är inget att räkna med precis.
Det tycks råda någon typ av förvirring om arbetstidsreglerna när man läser KA, men att det är slut på mobilpratandet för bussförare har man med och konstaterar samtidigt att ur ren säkerhetssynpunkt är det rent skitsnack när arbetsgivarna hävdar att man skall använda bussens kommunikationsutrustning. "Det är inte bättre ur trafiksäkerhetssynpunkt att använda kommunikationsradion. Man ska hitta en mikrofon och trycka på en knapp på radion (och undvika att trassla in sladden i ratten). All kommunikation borde ske när bussen står still."

Listombud = Arbetstagarnas representant vid schemaläggningsarbetet. Detta är allt som står i nu gällande kollektivavtal. Det sa inte så speciellt mycket.....En sak är dock tvärsäker: Arbetstagarnas representant får INTE delta i schemaläggningsarbetet.

Begreppet ARBETE är tydligen inte så lätt i den politiska världen (ingen av dessa herrar och damer har väl praktiserat innebörden av ordet). (S) anser det vara en rättighet & en skyldighet - Alliansen anser det vara en skyldighet och inget mer ("ta vilket jobb som helst i riket" - "försämrad a-kassa"). Man driver ut folk i arbete. Fast arbete kan nog också vara en nyttighet eftersom det skapar skatteintäkter. Sysslolöshet och dagdriveri skapar bara osunda vanor och skall bekämpas. (miljö) lever på sin friårsreform eftersom arbete nog är ett tvingande ok.
I den riktiga världen är arbete ett nödvändigt ont. Säga vad man vill om politik, men dom befinner sig rätt långt från verkligheten.

Läser sedan i bladet att BLs chaufförer minsann får gå kurs mot våld och att man på BL har klara riktlinjer för hur en chaufför ska agera i hotfulla situationer. När man läst detta inser man att man inte jobbar på BL utan för BL, som en liten separat grupp. Sanningen är nämligen den att vi aldrig ens hört talas om några klara riklinjer. Jag vände mig därför till PERSONALHANDBOKEN, men ack nej där fanns heller ingen kunskap att hämta. Dock hittade jag några andra trevliga saker: "Utbildningsbehovet fastställs vid medarbetarsamtal (vad nu detta är för något). Samtliga förare skall ha HLR - Första hjälpen utbildning." Därmed kan vi slå fast att vi på depå inte tillhör gruppen samtliga förare. Den enda policy som förekommer i personalhandboken är datapolicy - och vi som kör vet alla hur stor nytta vi har av en sådan policy.
För övrigt kan man under fliken 15 fackliga representanter snabbt konstatera att depåerna inte ens existerar och inte heller deras fackliga representanter.
............

Gjort nått bra idag!


............
Kopplat av från jobbet och hälsat på hos de stora grabbarna. Se bilder!





Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

1 kommentar:

Anonym sa...

Nya tider Mr Banco!
Enl vår fackpamp är det arbetsgivaren som leder och fördelar arbetet (t ex tjänster och listor) och pampens uppgift inskränker sig numera till att granska om det är lagligt eller inte.
Listombud väljs endast för att protokollet ska se bra ut. Hårda tider stundar... Kanske är syndikalisterna enda fackliga alternativet?