16 juli 2007

Måndagen den 16 juli 2007

---Tankar för dagen!---


Tjena dagboken - nu är det nytt jobb som är det som gäller.

Detta med miljövänligheten i kollektivtrafiken är faktiskt en myt har jag kommit fram till. Visserligen kör det runt några gasbussar i Borås och några etanolbussar också, men vi förare måste ju ta våra privata bilar och åka fram och tillbaka flera gånger per dag, kallades visst delade tjänster och är trafikföretagens bidrag till miljöförstöringen.

Makt är ett abstrakt substantiv som syftar till bestämmande/ansvar över/gentemot andra. Se även synonymerna Ansvar, Befogenhet och Allsmäktig. Justa synonymer som verkligen belyser vad makt handlar om. Allsmäktig betyder att man har all makt och förmåga att göra vad som helst. Vanligen tillskrivs olika religioners gudar denna egenskap. Å andra sidan har religion tagit livet av miljarder människor och det har alltid handlat om makt - inte religion.

Varför jiddrar jag om makt? Jo därför att våra depåerna har förlorat sin makt och sitt inflytande samt sin förmåga att påverka. Förlorat eller blivit fråntagen - det är hugget som stucket eftersom det till stor del beror på fall på eget grepp. Eftersom depåernas makthavare bråkade sins emellan om makt förlorade man all makt istället. Så nu är frågan - hur tar vi ta tillbaka makt så att vi får inflytande och förmåga att påverka igen?
Den fackliga vägen verkar rätt körd och även lokala fackliga representanter tvivlar på det lokala fackets förmåga när man talar med dom. Som listombud vet jag redan att jag är överkörda av förmågorna närmare makten. Så min tro på den fackliga vägen är definitivt krossad.

Då uppstår automatiskt frågan: Vill vi på depåerna kunna påverka när något är fel sett ur vår synpunkt? Eller ska vi bara gilla läget och stå i Lockryd och gnälla....och ingen kommer att bry sig.
Om vi på depåerna vill återta makt och inflytande får vi göra det i GRUPP och på egen hand...för inte f-n kommer det någon frälsare och gör det åt oss. Dags för exempelvis arbetsplatsombuden att organisera lite och visa framfötterna. Kanske kan kontaktmännen vara lite mer än kontaktmän? Det gäller ju att styra upp det hela organisationsmässigt. Dessutom är det nog dags för både AO och fd lagledare, som nu degraderats till kontaktombud, att göra klart om dom är arbetsgivare eller arbetstagare och välja sida.

Eftersom bara jag läser min kära dagbok så kan jag ju lugnt propagera för lite civil olydnad.....det kan vara uppfriskande och stärker gruppsammanhållningen. Den som aldrig testat får aldrig klart för sig vilken kick det är. Dessutom är företagsledningen på semester --- ???? fritt fram för tolkningar.

Synen på arbetskraft har genomgått en radikal förändring i och med att flertalet företag idag kan köpa sin arbetskraft där den är billigast. Arbetskraft jämnställs med maskiner och andra tekniska lösningar.
Resultatet är att det finns ett överskott på arbetskraft som utnyttjas för att försämra avtalade villkor. Passar inte skorna kan Du sticka, vi plockar in någon som vill jobba gratis. Så ser verkligheten ut. Det är också detta som skapar så stora skillnader mellan de som utför jobben och de som tror att dom gör det.

Därför vore det intressant att se hur BL utför sitt uppdrag om produktionspersonalen helt sonika stannade hemma och sa att delade tjänster vill vi inte ha - fixa det så kommer vi tillbaka (om vi inte hittar något bättre). Jag måste vara rätt tokig för att jobba 11 - 13 timmar per dygn och i bästa fall få betalt för 8. Så valet är mitt eget.....jag måste stå upp för det JAG tycker är rätt.


---Gjort bra idag!---


Stått upp för det JAG tror på...

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

2 kommentarer:

Anonym sa...

Mr Banco.
Det är bara att inse och försöka fatta att arbetsgivaren sköter sitt uppdrag som förväntas.
Hans uppgift är naturligtvis att lura arbetstagarna på tid och pengar så långt det bara är möjligt och som sin bästa hjälp för detta har han lyckats köpa fackföreningspampen.

Problemet är som du skriver att arbetstagarsidan inte längre kan skilja på arbetstagare och arbetsgivare. Vem är vem och i vems intresse agerar vi?

Arbetsgivaren ropar ut att om företaget ska överleva så måste han göra si och så och arbetstagaren som då känner anställningen hotad ställer upp på vad som helst.
Företagets överlevnad, i vårt fall, handlar dock om VD och styrelsen ska överleva eller ej -det har inte med bussförarnas anställning att göra -bussarna kommer att gå oavsett vem som kallar sig arbetsgivare.

Vi måste alltså fråga oss: Förtjänar denne VD och styrelse att vi gör alla dessa uppoffringar och eftergifter för deras personliga överlevnad i företaget?

Vi måste även fråga: Förtjänar denna fackförening, SKAF, de enorma belopp vi betalar till dem varje månad?

Vi borde ha någon slags intresseförening för att bevaka och ta vara på våra möjligheter. Tyvärr är vi spridda såväl geografiskt som i tid och det blir i stort sett omöjligt ordna möten då jobbet splittrar oss.
Skulle det vara möjligt att här på nätet hålla något slags rullande möte för enbart godkända medlemmar? Dvs med en moderator som håller ordning på frågorna och efter att de flesta är överens sammanfattar och sätter upp protokoll och beslut om åtgärder?

Kanske någon slags forumsida med lösenord skulle fungera (där endast medlemmar godkända med rekommendation) kan ta sig an det som facket inte längre klarar?

/Z

Anonym sa...

Jag har haft en underhållande stund när jag efter min semester gått igenom några veckors bloggande.
Som sig bör får jag också en och annan skrapa vilket ibland, dock inte alltid, är befogat.
Nåväl, jag står ut och som helhet är det nödvändigt med öppen dialog och kritik.
Jag är inte heller nöjd med att vi inte lyckats hålla tider och riktning men samtidigt kan det ibland vara bra att saker tar tid (även om det blir spekulationer).
Vi hamnar nog rätt så småningom...