11 juli 2007

Onsdagen den 11 juli 2007

---Tankar för dagen!---


Axel reagerade på min fundering igår och i grunden bekräftar han det jag vetat länge.
"Kan det vara så att lönereglerna är för svåra? Eller är förmän och andra lönerapporterare inkompetenta? Innan jag blev fast anställd, räknade jag ut lönen själv och under över ett år fick jag det bara en gång till samma belopp som det jag fått in på mitt konto. Alla andra gångerna fick jag "det som fattades" på en extra utbetalning en vecka senare. Allt som kan bli fel, fick jag fel. Övertid, timlön, mertid, OB-tid, helg-OB, semestertillägg, fridagstillägg, tidsförskjutningstillägg, traktamente (trodde dom inte att vikarier skulle ha!! Som om vikarier inte behöver äta??). Jo, dom fixade till det när jag ringde, och en gång när jag fått för mycket, ringde jag om det också, men då var det antagligen för svårt att rätta till, så jag fick behålla några kronor. Det blev lite bättre när jag blev fast anställd, för då kom månadslönen automatiskt och jag behövde bara kolla tilläggen. Men då och då, ganska ofta, fattades det ändå. Visst är det irriterande att man själv måste hålla kollen så man inte blir lurad på sina pengar. Särskilt när man vet att det finns personer som är anställda för att räkna ut lönen rätt. Förresten: Vänsterrattstillägg. Härligt ord. Någon mer än jag som kommit i åtnjutande av det?"

Hej på Dig lilla dagbok.....idag har vi en liten fridag....och ändå inte helt. Märkligt!
Nu tycks uttrycket Vilda Västern som ett begrepp för Svenljunga riktigt frodas. Fick idag bakvägen veta att vår avskedade och återanställde lagledare nu lämnat in ett eget förslag till tjänster för depån. Det verkar som om samarbete blivit ett sällsynt begepp. Här om dagen kunde vi konstatera att listombud är otidsenliga -- ack ja, nu finns det ingen att lita på längre.

Apropå lögner så är ryktesspridningen runt depåerna i full swing. Representanter för Västtrafik liksom vår egen trafikchef kan berätta att det minsann inte skall ske någon sammanslagning, medan andra minsann med lika stor trovärdighet kan berätta att Tranemo skall upphöra och allt skall utgå ifrån.... ja den har jag hört förr. Ingen tycks längre kunna skilja på saga och sanning.

När det gäller lönebiten är det av allt att döma dags att fixa ett litet program som kollar att lönen blir rätt. Turligt nog för bolaget är de flesta inte intresserade av om dom jobbar för mycket eller inte...vi få som har koll har fått kompledigt.

Våra så kallade listor är inte speciellt lagliga.....det är en massa regler runt detta.

---Gjort bra idag!---


Hustrun och jag tog oss en trevlig biltur i Småland. Regn gjorde allt utomhusarbete omöjligt!
Gett lite datasupport per telefon.

Reagera på det Du läser och mejla mig på.....
Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: