07 november 2006

Så var det Måndag igen del II

Allt eller inget


Så var vi då digitaliserade när jag skulle åka till jobbet...Numera härskar principen allt eller inget....

Åter i tjänst


Efter tre veckors ofrivillig frånvaro är man åter i tjänst....

Tingarör


Vändhållplats Tingarör håller på att bli så mörk redan klockan 18:00 att man inte ser om det finns några hinder i det område man skall backa in i för att vända bussen.Jag stannade alltså bussen med näsan mot R27 och gick in i området för att se efter att det inte fanns några hinder och först därefter vågade jag mig på att backa in väl medveten om vart väderskyddet av sten befann sig. Det kändes som 1906 men tjänstgörande tfm ville ha det till 1946....Denna händelse må ha rubbat min uppmärksamhet något för när jag senare anländer till Lockryd vågar jag inte svära på om jag avgått från Tingarör 18:10 eller 18:15 (rätt tid). Eftersom jag inte fick en enda passagerare mellan Tingarör och Lockryd via Hillared kan jag inte riktigt avgöra om jag av en olycklig slump råkat dra iväg för tidigt eller om det faktum att jag aldrig behövde stanna bidragit till en hyggligt tidig ankomst till Lockryd. Jag kontaktade i alla fall TFM och sa att om någon passagerare hör av sig om att man missat bussen så "ge dom rätt".

Fritidskort "Hajen"

Ett fritidskort är hur lätt som helst att ladda om man bara kommer ihåg rätt tangentkombination. Det är när minnet slinter i cirka 120 sekunder det blir problem och man ger kunden ett nytt fritidskort för man har inte tid att tjafsa med maskinen.

Logisk kullerbytta

Personbil - normallast = 1 - 2 personer
Buss - normallast = 15 till 52 personer (våra bussar)
Personbil --> Vinterdäck och eventuellt dubbar
Buss --> Samma däck året om
En bussförare måste alltså lita på att väghållaren tillhandahåller sommarväglag året om....medan minoriteten (dvs personbilsföraren) tvingas ha förbättrad däcksutrustning för att kompensera för det sämre väglaget.
Jag har absolut en känsla av att det handlar om pengar = kostnader från bussföretagens sida och att man skyller på obehaglig gång i bussen och snarlika argument. Jag uppfattar det som sjukt!



Inte igen....


En ny busschaufför i Solna togs för rattfylla på måndag morgon...
Skall eländet aldrig ta slut...
Det förefaller som om vi måste avskaffa bussförare.
Alla skriker alkolås - jag säger andningsmask hela tiden. Säkrare än så kan det väl inte bli.
Kompettera detta med elektroniska rörelsesensorer som känner av hur bussen rör sig - eller varför inte ta steget fullt ut och sätta in en automatisk förare på en gång.




Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: