12 november 2006

Fars Dag Söndag 2006-11-12











Jämställdhet


Kan "kvinnlig" grön gubbe i kjol öka jämnställdheten i samhället. Islänningarna tycks tro det. Trots detta använder ju kvinnor dels den kvinnliga symbolen kjol dels den manliga symbolen byxor (sorry alla scottar). Skall man byta ut alla symboler på offentliga toaletter????
Jag bara undrade där jag satt vid rödljuset........

Mobil bakom ratten...igen


Anonym insändare i tidning beklagar sig över hur busschauffören beter sig. Som bussförare har man i vår busstyp -- Volvo B10M Carrus Region Boggie -- max 66 åsikter om hur Du beter Dig vid varje givet tillfälle.
Dessa eländiga rattsluskar kör antingen för fort, knappar på apparaten (vilken apparat???) eller pratar i telefon medan de kör. Vissa gör allt detta samtidigt och kör....
Vissa rattkulier är på toppen av allt annat dessutom nonchalanta och anställda av Västtrafik (?) och pratar i telefon 10 minuter och svär åt insändaren där hon ber honom sluta tala i telefon (läste nyss om en förare som sa åt en sådan passagerare att samtal med föraren är förbjudet).
Den aktuella bussen skall ha färdats på motorväg så strypningen till max 100 km/tim var väl ur funktion, fast å andra sidan är 100 km/tim väldigt fort på motorväg - speciellt för en buss.
Har busschaufförer någon moral över huvudtaget? De har ju ansvaret för minst tusen människor (??) varje dag, människor som vill åka ett säkrare, miljövänligare och billigare allternativ.

Nu kommer vi till faktarutan:
Inte undra på att antalet omkomna i bussolyckor under perioden 2000 till 2005 ökat med 19 personer jämfört med perioden 1995 - 2000 då det bara omkom två personer. Det var avdelningen blixtsnabba slutsatser.

Nu kommer vi till åsikterna:
Insändaren tycker att det skall vara tuffare bevakning av alla busschaufförer ute i landet (inte i stan??) och strängare regler (lite oklart vilka regler som skulle vara strängare).
Vi passagerare ska kunna känna att vi befinner oss i en säker och bekväm situation när vi åker buss.
'Insändare har uppenbart inte såpass insikt i branschen att hon inser att mängder av bussförare snabbutbildas för att klara bristen på förare och för att hålla ner arbetslösheten. Om vederbörande är lämplig eller inte är inte en politiskt korrekt fråga'.


RÅN IGEN


2006-11-11
När komm1er detta elände som heter RÅN att ta slut??? Aldrig skulle jag gissa!!! Denna gången var det kuponger man tog om jag fatta rätt... men ändå -- chauffören blir väl lika chockad som om det vore pengar?! Har inte folk nån skam i kroppen idag??? Kan dom inte tänka på sina offer nån gång? Vad skulle dom själva säga om dom blev utsatta för rån???
Tyvärr så kommer brottsligheten att fortsätta så länge det finns urspårade individer som fullständigt struntar i andra och struntar i alla konsekvenser, samt att samhället är så lamt när det gäller att stävja buset.
--->>> Och här rullar åsikterna vidare och alla möjliga och omöjliga lösningar presenteras. ---->>>>

Bussars bredd


Jag tittade i Trafikförordningen för att kontrollera vad som inte räknas in i ett fordons bredd. Då fann jag som väntat att bussar inte får vara bredare än 255 centimeter. Dock fann jag ett undantag: "Trots vad som sägs i första stycket får bussar som har registrerats före den 1 november 2004 och vars utförande därefter inte väsentligen har förändrats, till utgången av år 2020 föras på andra vägar än enskilda om fordonets bredd, lasten inräknad, inte överstiger 260 centimeter." Helt klart är att man minskade den tillåtna bredden från 260 cm till 255 cm år 2004. Orsaken är som alltid ett EU-direktiv.

Bussarna ska fram


Kollektivtrafiken borde få det lättare att komma förbi bilköerna i och runt Borås. Busskörfält in och ut ur staden samt på strategiska sträckor i staden borde göra susen. Jag hoppas att en sådan satsning skall göra kollektivtrafiken ännu mer attraktiv både i Borås och för dem som pendlar in och ut varje dag.

En extrem variant på temat vore att fixa busskörfält & göra kollektivtrafiken gratis. Alternativet vore att införa trängselskatter så betungande att de skrämmer bort vartenda motorfordon. Komplettera åtgärderna med extremt miljövänliga bussar. Se över alla tidtabeller och ha bättre komfort och service i varje buss. Olycksriskerna skulle automatiskt minska och även de farliga utsläppen. Troligen skulle gratis kollektivtrafik ge gladare trafikanter och friskare stadsbor, men å andra sidan finns tyvärr exempel på hårt vandaliserade fordon -- så dubbelbemanning och kameraövervakning kan behövas.

BL snart har man en hemsida












Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: