10 november 2006

Jaha Torsdag 2006-11-09

Dagen som gått


Fixat till en krånglande dator för en kollegas fru..... grafikkortet hade gett upp kunde konstateras.
Börjat göra i ordning en dator till hustrun... Det blir visst nr fem i drift samtidigt.
Radiopratat med TFM och bett dom fixa så att Lockryd blir städat.
Epelepsifall på Resecentrum i Borås. De nya Stationsvärdarna fick lite att göra - fast de såg mest handfallna ut. Verkar inte som de sett epelepsianfall tidigare.

Kör linje 303 från Borås mot Tingarör och rekommenderar påstigande passagerare till Länghem att inte glömma byta buss i Lockryd. Han ser något undrande på mig och frågar om inte 303 går till Länghem.....tyst....tyst...Självkart -- Inget bussbyte.

Hållplats = Uppställningsplats för fordon främst från yrkestrafiken.
Gathörn = P-plats för personbilar --- företrädesvis i Aplared, Länghem och Svenljunga.

Om ett periodkort gick ut i går så räcker det om man laddar det i morgon --- vissa passagerare som åker varje dag tycker att dom kan ta sig den rätten (och vem orkar bråka).

Färdbevis utfärdat för annat område -- i detta fallet Borås Stad -- dyker upp i Svenljunga. Kunden vill göra gällande att han inte kan annat språk än sitt eget (variant i Afrika) och det har han kört med länge nu. Han blev helt sonika avvisad eftersom han inte ville betala för en resa till Borås.

Vagn 241 är en ljuvlig liten pärla som man lämpligen kör med hörselskydd. Motorljud och växellådevinande samt remtjut och luftljud från sidofönster och framdörr gör att man sitter i ett ljudinferno. Dessvärre har man lyckats undvika att klassa förarplatsen i en buss som arbetsplats. Pengar är viktigare än arbetskraften.

Åkt MC till jobbet: + 4 grader C på vägen dit och - 5,1 grader C på vägen hem.

S-E har förhoppningvis fått stopp på en del skitprat, på gränsen till ärekränkning, som förekommit den senaste tiden. Vad det har rört sig om kommer inte i denna blogg.

Vi kan slutligen konstatera att BL föredrar att informera sin personal -- eller åtmindstone delar av den -- via BT. Sålunda kommer BL att belöna färre skador på bussarna står det i BT. Det märkliga med detta är att när vi gjorde iordning våra 5 bussar under semesterperioden var det ingen som egentligen reagerade speciellt på det. Nu skall de certifierade bussförarna i den så kallade framtidstrafiken (för det finns anledning att misstänka att det är dem som vår VD menar) få någon difus belöning om skadorna på bussarna minskar (gärna rejält). Personligen tror jag att det är en attitydfråga och inget annat. Om man fick tillbaka det äldre synsättet (som jag är uppfostrad med och utbildad i) som innebar att alla skador som man fick på en buss var ett misslyckande som man gick och skämdes för - vilket innebär att man gör i stort sett allt för att undvika minsta repa.

Så här på de sista raderna har vår VD bett undertecknad avlägsna informationen om våra tjänster som tidigare fanns på hemsidan. Innehållet i våra tjänster -- det vill säga den del som inte framgår av tidtabellen -- är att betrakta som en affärshemlighet (så det gäller att inte drälla omkring med körspecarna och att inte vem som helst´kan läsa innehållet i bussen).
Orsaken skulle dessutom vara att det skulle störa någon nära förestånde förhandling.....oklart vilken-- sådan angår ju inte förarkåren -- dom skall bara hålla käft (lyda order är den militära termen) och jobba.

Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: