11 november 2006

Lördag 2006-11-11





Texten nedan är direkt utklippt ur Bussnack och redigerad så att språkfel och vissa namn försvunnit. För faktafel ansvaras inte.

----------------------------------------------------------------------------------

Borås Lokaltrafik återfinns på Bussnack



Skrivet 10 November 2006 av en mycket kunnig och regelbunden "Bussnackare"

Svar till Borås Tidning: "Lokaltrafiken belönar färre skador på bussar".
Skadekontot för Borås lokaltrafik måste sänkas. Nu föreslår Lars Holmqvist, vd för BL, ett belöningssystem för förarna för att bryta den negativa skadeutvecklingen." Så skriver Borås Tidning idag. Sista stycket i artikeln kan ju också vara värt att citera: "I övrigt behöver man köpa minst 15 bussar under år 2008 och han hoppas på att man kan få loss pengar redan nästa år för att kunna hugga på om man får chansen att köpa buss billigt."
15 Bussar?? Jo det låter de ..... Men när man gör en samanställning på alla 95or så är det totalt 49 bussar som faller för åldern ... Undrar just hur BL kommer att lösa detta? Om BL skulle byta alla på en gång är ju summan minst hundra miljoner.
I Skaraborg har ju aktören i detta fallet Swebus föryngrat sin vagnpark.
Likadant i Göteborgsområdet där har väl blivit en förbättring, kan tänka mej Connex har någon gammal reservbuss och kanske spårvägen har någon gammal reservbuss... men personligen så tycker jag BL har skött detta fruktansvärt dåligt!!
Kunde ju börjat byta ut bussar för några år sedan så hade de fått en spridning på årsmodeller.. men som sagt det är min personliga åsikt.

Det är alltså följande bussar som faller för åldersstrecket under nästa år (och inte 2008).
De allra flesta i mitten av juni.
008 - 017,
034 - 036 Volvo B10BLE Säffle
018 - 033 Scania CN113 MaxCi (037 faller först 2009)
150 - 154 Volvo B10M Carrus Region
200 - 207 Volvo B10M Carrus Region boggi
208 - 212 Volvo B10M Säffle boggi
Jag får det alltså till 46. Har jag glömt någon?
Verkar inte så... bra S!! att du är uppmärksam. Vi ska ju hålla oss till verkligheten. Det är ju illa nog ändå, var lite för ivrig och de blev visst tre för mycket...
Men hur som helst så närmar det sig en affär på runt 100 miljoner..
Tycker inte det är rättvisst mot alla andra aktörer om de får dispens!!
Visst! 46 är mer än "minst 15". Och 2007 är tidigare än 2008.
Den bittra sanningen är väl att Borås Lokaltrafik aldrig klarar den här affären.
Återstår två möjligheter: att gå till pappa kommunen och begära mer pengar.
Hundra miljoner räcker ju inte heller till nya bussar, i synnerhet inte som 18 av dem bör ha regionalstandard.
Kanske man klarar sig med något färre bussar än i dag men mindre än 100 mille lär man inte komma undan med om man inte lyckats hitta begagnat. Den andra möjligheten är att be Västtrafik att få ålderskravet prolongerat ytterligare ett eller ett par år. Bussarna från 1995 är trots allt i hyfsat skick så kanske... Men det är ju inte rättvist mot andra anbudsgivare. Orusttrafiken hade t ex räknat på helt nya bussar för tätortstrafiken.
Ska de köra med samma antal tursatta bussar som i dag så räcker det inte med mindre än det antal som är i dag.
Det är ofta kaotiskt på morgonen när alla bussar ska ut och det står kanske 15 på verkstad....
då blir det ställda turer som följd...
Kanske var det olyckligt att BL fick trafiken?? Kanske det varit bättre om det varit Orusttrafiken som det var meningen först...
Men när BL lägger sig 5 procent under vad Orust räknat hem trafiken för, ja då kan nog alla räkna ut att det blir på Boråsarnas skattsedel som det belstas.
Om man inte hade räknat ut något revolutionerande sätt att köra trafiken 5% billigare med samma vinstmarginal.
Något underlag till priset måste man ju i alla fall haft.
Lars Det stod mellan Orust och BL. Orust vann ju trafiken och då överklagade BL! Då blev det till följd att BL lägger sig under Orust med 5 procent i andra upphandlingen.
Jag är övertygad att de bara skulle ha trafiken och då blev det ju som det blev.
Det är ju lika illa som när BL tog trafiken från Bivab företagen -01. Den trafiken går med miljonförlust varje år.
BL har försökt att få Bivab att ta tillbaka trafiken men det blir till ett pris som gör att det inte funkar, Så det får fortsätta och gå med förlust på Tranemo-Svenljunga avtalet tom år 2011 då det blir en ny upphandling.
Det här visar ju även ett annat problem med upphandlingar. Det blir ju lite patetiskt när alla vet vilka anbud som las förra gången och nu -- så att säga sitter med facit i hand. Kanske extra osmakligt att detta utnyttjades av ett kommunalt bolag.
Jag är/var inte det minsta insatt i upphandlignen så är det någon som kan ge en kort sammanfattning på vad det var som fällde avgörandet som gjorde att man fick göra om upphandlingen.
Den första upphandlingen vanns av Orusttrafiken men överklagades av Borås Lokaltrafik och Göteborgs Spårvägar på grund av oklarheter i anbudshandlingarna hur olika faktorer utöver priset skulle värderas. Orusttrafiken vann t ex poäng på bättre utlandserfarenhet (???) än BL, något som BL ansåg sakna betydelse. Eftersom länsrätten gick på samma linje så var de väl inte helt fel ute. Den nya upphandlingen innehöll helt andra förutsättningar. Plötsligt krävdes inte längre nya biogasbussar (vilket man med hänsyn till Borås stads möjligheter att få fram biogas nog skall vara tacksam för) och en hel del indragningar i trafiken gjordes. Den nya tidtabellen passade helt enkelt bättre in på BL:s tidigare trafik. Som redan sagts låg BL:s bud 5 procent under Orusttrafikens och var således synnerligen slimmat. Vilket visade sig att BL redan året efter fick begära en garanti från ägarna, Borås stad, på 24 miljoner kronor för att kunna klara trafiken utan konkurs. Det fick de.
Apropå de gamla bussarna borde väl ändå risken att Västtrafik skulle få betala skadestånd till de andra anbudsgivarna vara ganska liten. Det finns väl i de flesta kontrakt möjlighet att förändra trafiken om både parterna (BL och Västtrafik) är överens om detta. Rimligen bör ju Västtrafik i vilket fall som helst i så fall betala mindre för trafiken eftersom man får en sämre produkt än vad som beställts.
Ingen har väl talat om skadestånd. Jag vet inte om det går att föra talan mot Västtrafik för avtalsbrott i ett sådant här fall. Alfredssons Buss förre ägare för nu ett intressant mål om upphandlingen av skolkörningar, där BL lyckades få trafik med ett lägre anbud tack vare att de körde med äldre bussar än vad det stod i anbudsupphandlingarna. Målet är vad jag vet inte klart än men om Alfredssons Buss får rätt öppnar det onekligen nya möjligheter.

----------------------------------------------------------------------------------
Denna texten ger ju också en vinkling på begreppet kollektivtrafik och problemen som uppstod när man beslutade att den sortens trafik skulle uppkandlas i konkurrens. Jag har tidigare bloggat om upphandlingssystemets avigsidor. Har ännu inte upptäckt några rejäla fördelar. Kanske har priset för en resa stigit lite långsammare......

Trogen bloggläsare kanske påminner sig att jag vid ett möte med BL-ledning blev uppmanad att ta bort körspecar från min hemsida då dessa kunde röja "affärshemligheter". Sanningen var snarast den att vår VD spelade 'under mattan' och inte ville att t ex BivAB skulle se hur vi räknat ej effektiv körtid.



Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: