22 november 2006

Onsdagen den 22 november 2006





Kära lilla Blogg... Nu är jag här igen...
Vår VD konstaterade efter den gångna vintern att trots att den varit kall har värmen i bussarna varit acceptabel och det kanske har varit så, men jag undrar bara hur många bussar han kopplat loss och kört iväg med i vintras. Något svar på den frågan hittade jag inte.
Vår verkstadschef har skrivit en rutin om hur man skall hantera spyor och blod i bussarna. Denna rutin riktar sig till tvätt- och tankpersonalen på Strömsdal och de handskar som skall till finns i Borås. Depåerna existerar inte i sinnevärlden vilket kan illustreras av följande tänkvärda visdom: "Nedspydda stolsdynor som byts under trafik skickas snarast i en sopsäck till tvätthallen på Strömsdal." Vi får minsann ta hand om skiten själva. Högtryckstvätten brukar lösa de flesta sådana problem.

Sedan läste jag en annan sak som fick mig att dra på munnen: "Toalettbesök på linje X har knappt om tid." Vad gnäller dom om - dom har ju i alla fall en toalett att gå till. Linje 301, 302, 303, 350 & 360 har endast toalett på Borås Resecentrum utmed sina respektive linjer. I övrigt gäller naturen.

Men visst har bussförarna i Borås bättre service på många sätt. Dom hämtar en buss som är tankad och städad (förhoppningsvis) och dom lämnar bussen till tank- och städpersonal och dom har samma lön som oss på depåerna. Nu vill man ha lunchmat av typen salladsbuffé i lunchrummet intill Södra Torget. Det är knappast en service som depåerna kan påräkna av naturliga skäl.

Många busskador sker idag på grund av slarv och eftersom Västtrafik idag inte längre godtar skadade bussar så gäller det att hålla i hatten - ratten skulle det vara. Skall man måhända kolla nyanställda i olika register innan man anställer dom? Finns det ett skaderegister?

Det jag gillade bäst var nog när jag läste några rader om företagets långsiktiga mål: Mindre sjukfrånvaro, ökad trivsel & arbetsmotivation samt fler kvinnliga förare. För att sedan öka trivseln och motivationen skall deltidssjukskrivna arbeta 50% och det är ju faktiskt snällt.
För övrigt kan meddelas att våra nuvarande tjänster gäller fram till sommartabellen 2007.

Från den 1/1 07 lär vi för övrigt få 500:-- mer i lön och efter 1/2 07 får de som kör framtidstrafiken ytterligare 500:-- fastän dom inte ens hanterar god, tvättar, städar, tankar eller gör miniservice på bussarna.
Detta påminner mig om att de som har rätt till arbetstidsförkortning plockar rent det kontot före nyår - om inte brinner den tiden inne.

Skene Depå lär ha fått utökad trafik på linje 450 så det är bara att grattulera.

Stationsvärdarna vid Borås Resecentrum har inte riktigt hittat sin plats i systemet ännu vilket gör att dom är undersysselsatta och understimulerade som det verkar.

Det har som bekant varit mycket snack om hot och våld och i Ulricehamn både ölar man och röker på kvällsturerna. Annars tycks 'smockan' hänga i luften i hela regionen. Avståndet från ord till handling tycks överlag vara rätt så långt och där bussar redan fått någon typ av kameraövervakning verkar inte intresset för att systemet fungerar alltid vara så stort. I alla fall inte när man läser olika typer av rapporter. BL har ju bevakning på vissa nattbussar inne i Borås och ingen på de som trafikerar regionalt.
Problemet med kontanter måste ju vara ofta förekommande kassaredovisningar och korta nattpass per förare.
Ett annat problem i sammanhanget är att Västtrafik ännu inte kunnat presentera en definition på alkohol och en policy som går att tillämpa i praktiken.

Kärringsnacket fortsätter, men det är inte av den arten att det lämpar sig för bloggen. Det vore att elda under brasan.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: