09 november 2006

Dax igen

Plockat


Den gamle vänsterpartisten är nu pensionär och ordförande i den partipolitiskt oberoende föreningen Vägval Vänster. (Detta är vad man kallar humor)

EG domstolen har fastslagit att rent generellt ger längre anställningstid bättre erfarenhet vilket ger anledning till högre lön.

En tydligt manlig jargong på en arbetsplats får bara förekomma om det bara finns män närvarande samt att dessa alla har samma läggning i alla avseenden??? Finns kvinnor och personer med annan sexuell läggning än majoriteten i den aktuella gruppen gäller det att hålla käften för då gäller yttrandeförbud. Öppnar Du munnen löper Du en stor risk att bli anklagad för sexuella trakasserier även om Du haft båda händerna på ratten.

Denna är bra: "Den som får ett arbete i Sverige får ett uppehållstillstånd för två år, vilket kan förlängas i ytterligare."
Exakt där tog meningen slut......

En person som har som yrke att tala i radio pratar inte i radio utan han/hon gör PRATOR.


Kontantstopp


Arbetsmiljöverkets beslut att begränsa kontantstoppet på bl a bussar till att enbart gälla bussar som körs i Stockholms stad vilket innebär att en person som arbetar i Stockholm är mer skyddsvärd än alla andra i samma situation.

Gratis färdtjänst med buss


Det förefaller vara ett helt företag att åka buss gratis i Borås. Man skall tydligen ha både färdtjänsttillstånd, legitimation och månadskort. Tur att vi aldrig träffar på den typen av passagerare för vi hade inte haft en aning om vad som gäller.

Mobil bakom ratten


Nu är det dags att ta bort regeln om att man inte får tala i mobiltelefon när man kör buss. Politiker har ju länge trott att det är farligt men nu har ju forskare sagt att det politikerna trott inte är sant.
Alltså är min lilla fundering så här: Vilket av dessa tre alternativ är farligast?
  • Att tala i mobiltelefon via trådlös handsfree

  • Att lyssna på ett spännande sportreferat i radion

  • Att trassla med handmikrofon och knappar på bussens kommunikationsradio

Det har ingen forskat på minsann...

Trafiksäkerhet?


På vissa turer "spetsvänder" bussen vilket innebär att den anländer och lämnar en ändhållplats omedelbart. Trots detta skall föraren hinna ändra två biljettmaskiner och destinationsskylten och detta skall i princip vara gjort när man kommer fram för att lasta så att kunden direkt ser vart bussen skall gå och omgående kan rusa på eftersom bussen ju skall avgå innan den ens anlände. Detta innebär att föraren måste ändra på detta på något sätt innan han når vändpunkten. Det är inte ovanligt att detta sker medan bussen är i trafik. Är det bra eller?

Åter till Hemsidan

Inga kommentarer: