03 november 2006

Fredag 2006-11-03

Expertbutiken


Expertbutiken i Tranemo är ombyggd! Den är ombyggd för att alla Expertbutiker skall vara lika....
Därför har man ändrat lite i sortimentet, fast å andra sidan har vissa Expertbutiker också datorer och vitvaror ... men det kommer man inte att ha i Tranemo som återinvigde sin ombyggda butik den 19 oktober som byggdes om för att alla Expertbutiker skulle vara lika men ändå inte vara lika....?????????
Jag fattade nog aldrig riktigt detta....

Sjukdomshistoria


Fick dubbelsidig lunginflammation och hamnade på Borås Lasarett måndagen den 16/10. Insjuknade dagen innan (söndag) och anände till SÄS med 41 graders feber. Oklart hur länge den varit innan. Tre dygn på sjukhuset säger räkningen (4 dagar säger almanackan) och båda har rätt. Alltnog kom jag dit måndag eftermiddag och processen startade på Vårdcentralen i Tranemo klockan 14:00 med en motvilligt erhållen sjukskötersketid som efter provtagning raskt flrvandlades till akut läkartid -- och ytterligare provtagning med alla apparater dom hade och som sedan fortsatte med sjuktaxi till SÄS Akutintag --> liggvagn på akuten --> provtagning --> röntgen --> massor av vatten. Allt detta är sporadiska ögonblicksminnen eftersom jag samtidigt kämpade med en jättehög feber som om den steg det minsta skulle leda till en förtidig grav. Jag minns också att jag i något skede fick en nål i armen vid handen för att sedan tydligen få dropp med febernedsättande medel. Nåja -- vid c:a 22:00 landade jag i ett eget tvåbäddsrum på infektionkliniken. Jag hade då tydligen privat rum i två timmar på måndagen. Ca 24:00 (det vill säga tisdagsdygnet) fick jag en medpatient som försvann senare samma dag (tisdag) eftersom han blev utskriven. Sålunda hade jag eget rum några timmar på tisdagen som jag är sisådär halvt medeveten om för samtidigt vill jag minnas att febern sjunkit ca: 1,5 grader till 39,5 vilket ändå är högt så rörligheten och möjligheten att uppskatta eget rum var "noll". Någon gång under tisdagen fick jag en ny medpatient... Samtidigt så sjönk febert långsamt så jag blev av med själv droppet men fick behålla nålen som vid något tillfälle hamnade på andra armen och där fick jag nog flytande antibiotika. Sedan försvann nålen helt och jag fick antibiotika i fast form. Klockan 13:10 åkte jag med "våra" bussar från SÄS. Vi gick alltså ej i trafik från SÄS till Resecentrum och linje 360 därifrån till Svenljunga och vår bil därifrån och hem. Fick antibiotika i ca 10 dagar och sjukskriven t o m 2/11. 3/11 ledig pga av urnsättníng av min mor som avlidigt 5/10 och vars begraving jag var på den 13/10. Den 15/10 körde jag min dotter till tåget och blev sedan hemkörd av min hustru där jag i något luddigt tillstånd fick lotsa henne ur Borås.
Fast egentligen började eländet redan 2/9, men då vägrade Vårdcentralen låta mig komma eftersom det bara var en vanlig förkylning och dom går över på 4 till 7 veckor.
Om Du på något sätt hängt med och förstått denna fullständigt korrekta och virriga beskrivningen är det bara att gratulera. På kuppen har jag tills vidare beslutat av avstå från att röka just i dag och jag har alltså tagit samma dagliga beslut i 19 dagar, men jag har inte slutat röka fast jag röker inte just i dag för jag kan lika gärna göra det i morgon....och så vidare. Så jag är en tillfälligt rökfri rökare.

Landstingen


Staten skall ta hand om sjukvården och kommunerna primärvården eftersom poitikerna i landstingen gått längre och längre ner i organisationerna - till nivå vårdcentraler och kliniker och utan medicinsk kompetens bestämt hur arbetet skall skötas och organiseras. Samtidigt omorganiseras landstingen ständigt eftersom den första omorganisationen tydligen inte blev tillräckligt bra fast det blev nog inte den andra heller ... undrar om en tredje kan bli bättre.
Läkarna använder alltmer tid till onödig administration och vi får väntetider till sjukvården som inre finns på något annat håll i Västeuropa fast sedan 1975 har antalet läkare ständigt ökat samtidigt som antalet vårdplatser minskat och det ökande antalet läkare tagit emot färre patienter. På grund av detta plockar vi bort mellanledet landsting och ger dessa pengar till sjukvården och låter staten via den återupprättade Medicinalstyrelsen bli huvudaman för sjukvården.
ALLA HÄNGDE MED --- Kanon....

Elproblem


Om Du som elkund blir utan el i ett visst antal timmar skall Du få ersättning för avbrottet, som orsakades av dåligt väder, av nätleverantören - men om nätleverantören pga av det dåliga vädret som gjorde att Du blev strömlöst inte kan skicka ut sina reparatörer behöver dom inte ersätta Dig fast Du blev utan el.....??????? Moment 22 eller....
Samtidigt vill C-partiet att vi skall få fler småföretag i Sverige, men vi kan dessvärre inte sänka elpriset för att få igång dessa småföretag, men det höga elpriset resulterar däremot i att elintensiva företag lägger ner sin verksamhet i Sverige och skapar arbetslöshet som inte kan sväljas av småföretag som aldrig kom igång.....


Åter till hemsida

Inga kommentarer: