16 november 2006

Onsdag 2006-11-15





Först läser man i BT om rondellhundar och tycker att det kanske är en kul idé - sedan kommer man till rondellen i Hillared mitt i natten och vad stirrar på mig från dess mitt om inte en rondellhund modell Hillared. Det var faktiskt rätt kul.

Något mindre kul är väl möjligen SMS bussbiljett men å andra sidan har viss klarhet uppnåtts via dagspress och TV - dessvärre inte via arbetsgivaren. Dessa elektroniska biljetter gäller på linjerna 1 - 9 samt 60 -69 och inget annat. För Dig som vill försöka så skall Du starta ett nytt meddelande och skriva BV=Vuxen; BU=Ungdom och BN=Natt (skall vi gissa att B står för biljett eller Borås). Skicka kommandot till 724 50 och strax därefter skall det dyka upp ett svars-SMS som samtidigt utgör Ditt färdbevis. Denna elektroniska biljett gäller i 90 minuter. Se bara till att Du har pengar på Ditt kontantkort och spänning i batterierna. Död telefon = ingen biljett...... Hårda bud.
BL informationsorgan BT meddelar nu också att trafikchefen ångrar att man hoppade på projektet samt att eftersom utbildningen slopades så är utfallet väntat. Allt är Västtrafiks fel enligt BL fast enligt Västtrafik själva så har man inte gjort några fel och så vidare. Vår trafikchef skyller på Västtrafiks dåliga planering och det kanske är korrekt, men i mina ögon har inte heller BL rosat marknaden när det gäller att informera och utbilda. Vi är ett kommunikationsföretag där de interna kommunikationerna inte fungerar.
Nåväl - rapporter gör också gällande att de första falska SMS-biljetterna redan producerats.

Sverige kan tvingas få in oönskad TV-reklam via ett EU-direktiv. Undrar just när vi får bussar med olika typer av reklambudskap inne i fordonen. Varför inte någon typ av TV-reklam som skall betala en del av driftskostnaderna och hålla biljettpriserna nere. Fast då blir väl återigen linjer med få resenärer lidande.
För övrigt tycks det vara så att flertalet av oss som bor i Sverige börjar förvänta oss kärvare tider så vi håller hårdare i plånboken och då spelar ju reklam eller inte så stor roll. Nya a-kasseregler och hårdare tag hos arbetsförmedling och försäkringskassa dämpar köpfesten i Sverige.

Sveriges kortaste skräckhistoria: Amatörkirurg. Den kortaste lyckohistorian: Imorgon
Tröst: Dåligt minne är ofta något helt naturligt och inget att hetsa upp sig för...

När jag råkade hamna på SÄS för ett tag sedan klickade det till i maskineriet och jag fick hem en bunt papper från Försäkringskassan i Östersund (??).
Det var då jag upptäckte att man inte alls är sjuk när man är sjukskriven av en läkare. Jag kunde då inte låta bli att undra om man verkligen är död bara för att en läkare skrivit ut en dödsattest. Det är ju bara ett medicinskt underlag där min arbetsgivare och försäkringskassan skall bedöma om jag verkligen är död eller om jag kan jobba lite grann. Det är alltså inte sjukdomen som avgör om jag är sjuk eller inte utan arbetsgivaren och FK. Bedömer BL i mitt fall att han har varken rätt till sjuklön eller sjukpenning så är det ju bara att då och jobba. Frågan som då inställer sig är vem som blir ansvarig när det händer en trafikolycka?????. Är det jag, arbetsgivaren eller FK? Kunde inte riktigt hitta svaret på den frågan.
Nu är ju trafiklagstiftningen rätt så tydlig så jag "åker dit" och blir av med både sjukpenning, sjuklön och lön.
Trött och deppig beslutar jag mig för att åka till Göteborg för att se ett av ICA rabbaterat evenemang och riktigt koppla av...Ica har visst avtal med Scandic hotels också så vi kan bo där en natt innan tillgångarna tryter helt. F-n dom har varken barn- eller hundpassning så det blir till att stanna hemma och deppa. Fast om man åker till fjällen istället i en vecka kan man få med sig barnen, men hur går det med djuren? Står inte... och det blir mycket dyrare... Kan socialtjänstlagen ingripa (?). Lite försörjningsstöd skulle sitta bra nu....
På "After Darks 'La Dolce Vita' " kan jag inte gå för den diskriminerar herrar och säger Tjejkväll.
Så var det slut på den dagdrömmen.

Just det ja - jag blev visst arbetslös efter den fiktiva trafikolyckan ovan. Så jag kliver iväg till arbetsförmedlingen som godtyckligt avgör om jag söker jobb tillräckligt aktivt. Vår nya finansminister jagar mig med blåslampa så att jag hittar ett av alliansen nyskapat jobb fort som bara den... Det råder dock en stor skillnad mellan straffen för att vara arbetlös och skapandet av alla de nya jobben som skulle lösa problemen. Det var lättare att strypa utflödet av bidrag än att skapa alternativen. Att stypa i samma takt som det skapas nytt i andra ändan är inget som föresvävat någon.....(?).
Herr Borgs teori går ut på att arbetslösa är lata och inte vill arbeta - tveksamt om han kan bevisa att det förhåller sig så - och att det självklart finns arbete till alla arbetslösa (och det tvivlar jag på).

----------------------------------------------------
En man blev överkörd av en buss. Bussen stannade efter några meter och föraren lutade sig ut genom sidofönstret och skrek: - Du ska akta dig!- Va? stönade den överkörde. Ska du backa?
----------------------------------------------------
Ett klipp i körkortet varje gång Du överträder trafiklagstiftningen - kan det vara något som skulle verka avskräckande. Våra danska vänner tro på det i alla fall....Här litar vi till plåtpoliser och liknande. Nu inbillar sig Vägverkets folk att chockhöjda bötesbelopp för fortkörning har reducerat antalet trafikdöda. Jag är tacksam för varje gång vi lyckas undvika en trafikolycka, men jag köper inte bötesbeloppsförklaringen. Jag ser fortfarande bilägare i dyra lyxbilar som äger vägen och som har satt sig själva över trafiklagar och annat trams. Däremot kan jag köpa att vädret har gett oss hyggliga vägbanor i stora delar av landet.
Apropå att sätta sig över lagen så har den tunga trafiken i än högre utsträckning börjat använda busshållplatser som p-plats för sina långa fordon. Dessutom anser lastbilsförare i allmännhet att han minsann inte skall stanna sitt tunga fordon för att en sketen buss vill ut ur sin hållplats inom 50 sträcka.

Nu påstås det att Vägverket luras ge ut falska körkort och då undrar jag ju självklart om dom också luras att ge ut falska körkort med högre behörighet. Bussbehörighet t ex?????


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: