18 november 2006

Fredag 2006-11-17





Det finns en hel del att grunna på en fredag kväll. En sak är hur en spetsvändning fungerar ihop med begreppet städning och svaret är givetvis att det inte fungerar och att bussen därmed inte är tillfredställande trevlig innuti när nästa grupp passagerare kommer ombord.
Sedan kan man fundera på hur det är med barnvagn på & av. Som förare måste man minst släpa med sig kassan varje gång någon skall på eller av med sin barnvagn (och skall man vara riktigt petig skall ju båda kassamaskinerna parkeras).
Sedan kommer man tuffande med en buss med moppemotor inne i Aplared där det går fyra (4) i bredd och tycker att bussen kan väl hålla åt sidan - hur kul är det.
Noterade att BL börjat snygga till en gammal Scaniabuss (157). Vad har hänt? Sedan kom tankarna in på dessa hållplatser som är så smala att om bussen skulle köra helt in i dem så att bussen inte längre står på själva vägen får passagerarna gå av rätt ner i diket. Jag har sett bussförare som kör in så långt i dessa "fickor" att passageraren bokstavligt får hoppa ner i ett dike eller landa i en buske och som passagerare skulle i vart fall jag bli mindre glad.
Sedan fick vi sent på fredagen en NY förbindelse till Hillared från Tranemo. Två munviga Hillaredsbor lyckades lura Tranemoföraren att hålla Svenljungabussen i Kilarondellen så att dessa två kunde åka in i Hillared med 22.10 från Svenljunga. Dom två hade minsann talat med Trafikledningen så det var helt i sin ordning -- De två ljög för jag ringde Anki o Ola efteråt och ingen av dom fattade ens vad jag pratade om och än mindre hade dom talat med några resenärer om en ny förbindelse till Hillared.

Lite märkligt är det med vissa frågor man ställer. För en längre tid sedan ställde jag en fråga till Västtrafik som skulle klargöra när sprit räknas som sprit....(alkohol då da). Lustigt är att den frågan tydligen inte var så självklart enkel att svara på - för det har inte kommit något svar ännu.

Åtta av tio personer som har rätt till färdtjänst reser trots det regelbundet med den vanliga kollektivtrafiken. De väljer oftare vanlig buss än de speciellt anpassade linjerna. För att ha rätt till färdtjänst ska man enligt lagen ha "väsentliga svårigheter" att klara den vanliga kollektivtrafiken. Det verkar som om det ibland är för lätt att få rätt till färdtjänst om man kan tala för sig - medan de som verkligen är i behov av färdtjänst inte får det.

Detta är nog en av de dråpligaste rubriker jag läst på länge: Olyckligt att det började snöa i rusningstid StorStockholms Lokaltrafik riktar skarp kritik mot Vägverket för snökaoset i Stockholms kollektivtrafik. Snälla rara, det händer att det snöar i Stockholm också och det är inte Vägverkets fel att bussbolagen inte har råd att sätta riktiga däck på fordon i kollektivtrafik. Binder man ris åt egen rygg får man väl stå sitt kast eller?
Det började snöa just i rusningstrafiken och då kan sånt här hända. Tusentals resenärer kunde inte åka med bussarna i Stockholms kollektivtrafik efter snöovädret. SL kritiserar Vägverket för att de inte skött sitt uppdrag med att hålla vägarna snöfria. Det var extremt dålig timing att det började snöa kl 16.00. Vi fick ut hela vår flotta med 100 bilar men då var det rusningstrafik och då är det svårt att få bort all snö. Vi har gjort vad vi kunnat med de statliga vägarna som är under vårat ansvar. Resten är kommunal vägar och vad som skett med dem kan inte Vägverket ta ansvar för. Dessutom är det många bilister som inte haft vinterdäck och därmed ställt till det i trafiken samt samtliga tunga fordon som inte får eller vill använda vinterdäck. Sedan var det den vanliga visan om vem som har ansvaret för den vägstumpen. Att det började snöa just när alla bilar var ute och åkte samtidigt är ju helt klart vädrets fel. Det får bara inte börja snöa när det är rusningstrafik och sedan måste det vara sommarväglag året om för kollektivtrafiken -- det bara är på det viset. Tidtabeller, anslutningstrafik, hållplatser, däcksutrustning, ja allt som rör kollektivtrafik är uppbyggt på att det är sommar året runt. Vem 'ända in i h3älve3' uppfann vintern.

Appropå SMS-biletterna, som har varit något av en följetong de senaste dagarna, så hävdar Västtrafik att det inte går att fuska. Beroende på vilken kod som skrivits in i meddelandet debiteras biljettpriset för barn, vuxen alternativt nattaxa på nästa telefonräkning, och det är ingen idé att försöka fuska. Kommer det en kontrollant måste resenärerna kunna visa upp en giltig bekräftelse - precis som vid en vanlig biljettkontroll. Det nya betalsystemet är ett försök att på långsikt minska kontanthanteringen på Västtrafiks alla bussar och spårvagnar. På så sätt minskar risken för rån och hot mot våra chaufförer. Dessutom är det ju bra för alla de resenärer som inte har pengar på sig. För att kunna betala med telefonen måste resenären ha abonnemang hos antingen Telia, Tele 2/Comviq, Tango eller Halebop. Det dyker upp nya fakta hela tiden runt dessa nya SMS-biljetter. Nu kan man inte ha vilket mobiltelefonabonemang som helst längre. Har man t ex Djuice är det kört. SMS-biljetten gäller ju bara en kontantbiljett ännu så talet om minskat hot mot förarna verkar orimligt överdrivet. Det är trevligt med visioner.

Det har oroat chauffören som kör skolbarn om vad som skulle hända om det bli en brand i bussen. Han tror inte att han ensam kan få ut 30 barn ur bussen vid en brand. Har han en chans att få ut mer en än en tredjedel av barnen ur bussen skall han vara glad. Därför är övning viktig om det inte skall sluta i en jättekatastrof. Så efter mer än tre års uppehåll blir det en brandövning med skolbarn i en buss. Frågan har kommit upp i skolrådet och man har fört fram önskemålen till kommundelen, men fram till att pressen uppmärksammat problemet upplevde man att man inte fått något gensvar. Eftersom alla barn skall sitta bältade så måste de komma ihåg att trycka på den röda knappen för att komma loss och hur många bara rycker och sliter i panik. Frågan togs upp vid ett krisgruppmöte men har blivit något fördröjd.
Vad händer med ALLA skolbarn som åker med en vanlig linjebuss? När de vuxna också grips av panik kan man bara spekulera i hur många barn som kläms ihjäl. Förvisso saknas bälten i våra linjebussar så problemet med att komma loss slipper vi. Vi förare har varit på en (1) brandövning och då var alla passagerare kolugna. Men så ser ju inte verkligheten ut och våra elever kommer aldrig att få öva brandutrymmning. Sådant finns inte pengar till - så lite svinn får man räkna med.

Snart blir det lättare att sköta kontakterna med försäkringskassan via telefon och nätet. Men den som vill ha personlig service kan tvingas åka till en annan kommun. FK skall minska antal kontor och bygga ut sin kundtjänst på Internet. All i sina försök att förbättra servicen och minska på personalen. Detta kallas i företagsvärlden för kostnadsjakt. Det blir ett kontor i varje län och Västra Götaland är ett geografiskt stort län -- vi får väl hoppas att FK ger bra rabatt på kollektivtrafiken för alla som av någon obegriplig anledning vill besöka dem. Opersonlig service är den offentliga förvaltningens nya motto. Samma sak sker ju både hos polisen och arbetsförmedlingen samt skattemyndigheten.

Och nu till något helt annat. Reklam på och i bussar har växlat genom åren. Ibland har det varit tabu, ibland helt i sin ordning. Nu har Hallandstrafiken överlåtit reklamplats på bussarna till entreprenören Swebus som i sin tur har sålt rättigheterna till en annonsbyrå som i sin tur får betalt av annonsörerna som i sin tur...

Mariestadsförare dömd till fängelse och det var väl bra... En busschaufför från Mariestad som i somras körde
mellan Karlstad och Kristinehamn med 1,88 promille alkohol i blodet har dömts till fyra månaders fängelse. Han hade omkring 15 passagerare i bussen när den stoppades efter en vinglig färd. Bussföraren avskedades kort efteråt. I domen ingår även en två år gammal, månadslång, villkorlig dom för grovt sjöfylleri.
Det är ju f-n att yrkesförare inte kan sära på sprit och arbete.

Två personer omkom och flera skadades i en kollision mellan en buss och två personbilar på riksväg 41 vid 16-tiden i eftermiddags. Olyckan inträffade i närheten av hundkapplöpningsbanan, fem kilometer söder om Borås. Det blev helt stopp i trafiken. Två demolerade personbilar stod efter olyckan kvar på vägen, medan bussen, som kom från Boråshållet, låg i diket. Bägge omkomna satt i en av personbilarna medan flera personer i bussen, inklusive busschauffören, fick lindriga skador. Den ena personbilen kom av okänd anledning över på fel sida och frontalkrockade med bussen. Bussen hamnade därefter i diket medan personbilen kastades runt och blev stående på vägen. Därefter körde en andra personbil in i den, men de personer som satt i den sistnämnda bilen klarade sig oskadda.
Tyvärr drabbades vi av en svår olycka mellan Borås och Kinna. Vår buss, som var på väg till Kinna, krockade med en personbil som av någon anledning kommit över på fel vägbana. Smällen blev kraftig och personbilen blev närmast skrot. Bussen fortsatte ut i terrängen på höger sida och som genom ett under så lyckades föraren behålla bussen på hjulen och dessutom missades ett stort antal tallar med bara någon meter.
De som färdades i bilen omkom tragiskt nog medan bussens förare och 3 andra kunder fördes till sjukhus. Enligt uppgift lämnade de tre kunderna sjukhuset under kvällen medan föraren fick stanna kvar. Han bedöms vara lindigt skadad. Räddningstjänst och polis gjorde en mycket bra insats i och med att samtliga kunder togs om hand, av en VL-buss som tagit sig till platsen, och fördes iväg för behandling av chock. Jag måste säga att jag var imponerad av den insats som gjordes. Beröm vill jag också ge till våra egna insatser där informationsflödet och samordningen varit bra. Tack till er alla!
Det är ju skönt när informationsflödet fungerar innåt till Trafikledningen -- tyvärr fungerade det inte så bra ut till omgivande bussar, så oroliga passagerare kunde inte lugnas. Men det är inte lätt och tänka på allt i en situation som denna.

Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: