27 november 2006

Måndagen den 27 november 2006






Öppet brev om åtalet mot TV-mannen S O från Göteborg. Efter den senaste tidens myckna skrivande och spekulerande om vem den kände tv-mannen är, väljer jag nu helt på eget bevåg att träda fram för att få möjlighet att framföra min bild av det inträffade. Detta eftersom jag anser att det annars finns en uppenbar risk att historien blir något ensidig då mina motparter i detta ärende beretts möjlighet att tidigare uttala sig i diverse medier och övriga sammanhang. Upprinnelsen består i en händelse som utspelade sig på Kungportsavenyn i Göteborg tidigt på morgonen den 13 mars förra året. Efter ett verbalt meningsutbyte med mitt kvinnliga sällskap, varefter hon avlägsnade sig ifrån platsen, ringde en av hennes väninnor upp personen i fråga för att sedermera överräcka luren till mig. Då jag i fullt samförstånd med nämnda ägarinna mottog dennes telefon för att påbörja samtalet, formligen kastade tre av hennes medföljande väninnor sig över mig för att återta luren i fråga. De hade nämligen fått för sig att jag olovligen hade tillskansat mig densamma, och ansåg sig därför inneha full rätt att överösa mig med såväl sparkar som slag, allt medan jag försökte backa undan för att få tala klart med mitt, vid tillfället, något uppbragta kvinnliga sällskap. Att jag i den uppkomna situationens hetta söker freda mig emot tre (!) aggressiva och därtill i olika utsträckning av alkohol påverkade kvinnor i 40-årsåldern, renderar sedermera i att jag ställs inför Göteborgs tingsrätt för misshandel!
Detta visar ju med önskvärd tydlighet en sak. Kvinnor är jordens mest opålitliga djur och skall hållas på minst 1 km avstånd och ej tittas på. För övrigt är det ovanligt duktigt av denne TV-man att med bara en hand spöa upp 3 arga fruntimmer som tränar kampsport, det hade jag aldrig klarat. Han skulle tagit spårvagnen direkt hem!

............ Stulet av Farbror Sid ............
...efter en resa norrut under veckslutet, måste jag berätta om bussföraren som fick nog av supandet och stöket i bussen. Tonåringar bär ombord flak och kassar med sprit och öl och sitter och super på vägen in till stan. Det var flaskor och burkar överallt, och en outhärdlig ljudnivå, efter en stund stannade föraren bussen. Han sa att han vägrade köra längre med sådant liv i bussen. Bussen är ingen festplats, sa han. Här ska inte supas och skrikas. Så han vände och körde tillbaka alla ungdomarna, under väldiga protester från de små liven. Men det gav han tusan i, bussen är min arbetsplats och jag vill ha lugn och ro när jag jobbar, sa han. Där mötte en kollega upp och tillsammans plockade de ifrån ungdomarna alla öppnade burkar och flaskor. Sedan gjorde föraren klart för dem, att de fick gå av här, om det inte var lugnt i bussen under turen in till stan. Nu är det ingen som super och för liv på den förarens buss i fortsättningen...
...............................................................

Undrar vart i lagen det står att jordbruksredskap skall göra ren däcken innan de kör ut på allmän väg, för ingen har läst den bestämmelsen (och f-n vet om den ens går att tillämpa).

En mening jag gillar som jag fann i en avtalstext på kollektivavtalssidan för bussförare: "Det kan också gälla situationer där sjukdom föreligger, men där arbetsförmågan ändå bedöms finnas till ordinarie arbete." Vad är det då för mening med en sjukskrivning [Fast det heter inte sjukskrivning längre utan Läkarutlåtande, som är ett medicinskt underlag] om jag kan utföra mitt jobb?
Fast om man tittar på ordet 'Försäkringskassan' så är det ju egentligen inte någon försäkring i rätt mening utan något annat och regelverket runt sjukersättning är rätt så häftiga och krångliga som f-n. Man måste vara rejält frisk för att vara sjuk alltså.

För att nu köra en liten buss på sisådär 15 meter måste man kunna Kollektivavtalet, ATL = Arbetstidslagen, Väg-ATL = Arbetstidslag för mobil personal, 3820 = EUs arbetstidsdirektiv plus en massa andra lagar....bara för att flytta på en buss(?). "Vakna, vilan är slut, det finns tid för arbete!!!!!" Den lilla devisen är mycket korrekt eftersom EUs direktiv har som syfte att göra transporter konkurrensneutrala när det gäller arbetstid. Syftet är alltså inte i första hand att göra livet drägligare för t ex en lastbilschaffis som kör långtrafik utan att han inte skall konkurrera med arbetstid och det är inga förare som skrivit EUs regler.


Åter till Hemsidan

Skriv gärna mail till mig!!!!!!

Brev till Bancoboy

Inga kommentarer: