01 maj 2008

Torsdagen den 1 maj 2008 - Röd Dag


Så var det dags för alla motorcyklar att ta plats på arenan! På bilprovningen är det full fart! Det dom tittar på är däck, lampor och avgassystem.
Annars är Säfflebussen/Bus4You i farten igen. Man söker bussförare. Då skall man hålla i minnet att en annons under lediga jobb också skall ses som en signal att företaget får bra och det är inte alltid som man verkligen söker personal, det skall bara ge sken att det. Fast det var nog ingen nyhet.
Att det är mer panering än fisk i fiskpinnar känns spm en gammal nyhet. Jag skulle däremot vilja ha svar på hur mycket vatten man sprutat in i de lilla fiskrest som gömmer sig i paneringen? Nån som vet?


Här kommer en bild av kollektivtrafiken utanför storstäder & storstadsregioner. En hållplatsstolpe sticker upp ur dikesrenen och på den stolpen har närmsta hushåll satt upp sin brevlåda. Nymodigheter som väderskydd, bussficka etc lyser med sin frånvaro. Vi befinner oss långt från städerna ute på bystan som stabon skulle säga. Det är denna trafiken och dessa idyller som nu får stryka på foten. Här gäller knappast slagorden "Hela bygden skall leva". Här är det den hårda verkligheten som styr och finns det ingen efterfrågan behövs givetvis ingen lokaltrafik. Det är upp till samhällsplanerarna att se till att det skapas förutsättningar för ett fortsatt liv på bystan och för tillfället är detta lågprioriterat. I en grannkommun läggs en hel hoper byskolor ner. Det finns inga barn och orterna avfolkas och befolkningen åldras samt avlider och ingen inflyttning sker. Det är med andra ord kört.
Som en illustration på denna lantligt ljuva bild kommer Västtrafik att korta restiden med pendeltågen genom att dra in hållplatser utmed linjerna. Det anses löjligt att resenärerna skall ha så kort väg som möjligt till tåg- eller busshållplats. I konkurrens med bilen är det snabbhet och endast stopp i befolkningstäta områden som gäller. Hur var det nu med begreppet levande landsbygd? Inte ekonomiskt lönsamt.


Läste i ett sådant där Veckobrev att Realtidsutrustningen ramlat ner och det lät seriöst jobbigt. Surpuppan MrBanco har aldrig sett dessa realtidsutrustningar så han har ingen aning om hur dom ser ut, men att dom kan ramla ner låter inte särkilt bra. Att bussföraren låter en äldre dam sitta på sin rollator kanske är naturligt i stan. Hos oss hade vi inte tillåtit det varesig den var bromsad eller obromsad. Vår depåchef är ledig i 14 dagar och under tiden är depåerna utan ansvarig chef enligt Veckobrevet. Inga bussvärdar och kamror som inte fungerar - så ser visst verkligheten ut för det som skulle höja förarnas säkerhet - mycket snack och lite verkstad verkar det vara tycker gnällspiken MrBanco. Man riktigt känner att det är förarna som står i focus i dessa sammanhang.
Fast då det gäller bussolyckan utanför Uppsala känns det verkligen som föraren är i focus. Tingsrätten dömer tjejen till villkorlig dom... Hallå!! säger surkarten MrBanco - hur var det nu med väghållaren och bussföretagets ansvar...kom det bort i hanteringen?
Och fy faan för att få en människa under bussen och det helt oavsett denne blivit knuffad. Chock och ännu mer chock torde vara ordet för dagen och ändå har det hänt.. det är inget majskämt utan bister verklighet.




Buzznet :

Inga kommentarer: