23 maj 2008

Fredagen den 23 maj 2008


Nu vänder konjunkturen åter nedåt och uppsägningarna står som spön i backen inom transportbranschen. Nu är det främst vi män som sparkas ut från arbetsmarknaden medan tjejerna är mer lyckligt lottade för tillfället. När arbetstillfällena inom den privata sektorn minskar drabbar det på något märkligt sätt även den kommunala sektorn - hummm och där jobbar tjejerna. Det är underligt hur det kan hampa sig.


MrBanco har vi upprepade tillfällen påpekat den totala bristen på toaletter för bussförarna på linjerna 301, 302, 303, 350 & 360 givetvis utan framgång. Det är lite trist att en sådan fråga så totalt blir nonchalerad, men fakta är fakta. Dessvärre har förarna varit så snälla så dom fixat detta diskret. Värre var det i storstaden Göteborg där taxiförarna blev av med sitt WC vid centralstationen. Ja då fick man uppsöka en valfri plats utanför taxibilen att pissa på...något säger MrBanco att dom nog har sin toalett rätt snart. Fast det sägs att erfarenhet är det värsta hindret för kreativt tänkande. MrBanco känner inte till sådant. Det kreativa tänkandet blir ständigt stoppat av en massa regler.


Läste om ett nytt försök med säkrare skolskjutsar någonstans i Sverige och det var flott värre med tilläggsinformation, färdplan med mera. Då började jag undra hur det förändrar något när skolbarnen här till stor del åker i bussar som formellt sett går i linjetrafik och saknar bussbälten och all annan lullull-utrustning. Vissa delar av skolbusstrafiken lastas på en massa extra kostnader och finesser medan andra och i vissa fall större delar är kvar på "stenåldern". Det känns inte som om man tar det hela på allvar. Om sant är att ett lågt pris går före trafiksäkerhet. Det räcker med att gå till resonemanget om vem som skall avgöra om däcken på Din buss är okey eller inte. I åkeribranschen jobbar man hårt med trafiksäkerhetsfrågor säger man, men ute på vägarna märks inte mycket av det snacket. Där är den viktigaste kunskapen hur man kopplar ur fartbegränsaren och hur man ställer upp pumpen. För det är samma sak i godstransporter som i persontransporter, det är priset som avgör och kunden skiter i hur Du utför transporten - huvudsaken är att Du är billigast och att Du är 'Just in time'.


Tranemo Kommun skulle ta strid för linje 351 mellan Gislaved och Tranemo och tvärt om och MrBanco undrar vad dom snackar om? Köp tjänsten av det lokala bussföretaget och se till att dom kör på de tider och i den omfattning kommunen önskar. Nu är sanningen den att Tranemo Kommun inte vill betala för tjänsten själva om ens alls. Nej det vore bättre om Västtrafik och Jönköpings Länstrafik står för pengarna och kommunen står för tjötet!
Fast om priset på diesel fortsätter att stiga som det gör nu så blir väl frågan akademisk eftersom man helt enkelt inte har råd att köra kollektivtrafik på diesel. Västtrafik redovisar en beräknad vinst - fast den sortens matematik är bedräglig. Den bygger på alla pengar som olika kommuner skjuter till för att vissa grupper skall få åka gratis.


Vi kan nu slå fast att denna bloggen har två (2) läsare och vi tre kan ju lika gärna e-posta till varandra. Och så skall MrBanco passa på att gratulera några kollegor på depån som bytt arbetsgivare. Hur det gått för en tredje vet MrBanco ännu inte? Att så sker är inte så märkligt! Vårt avtal löper ut nästa år så det gäller att se om sitt hus i tid. Det finns absolut ingen garanti för att en ny entreprenör anställer oss som jobbar där nu....


Vi hörs väl via e-post och MSN ni två läsare och MrBanco.......




Buzznet :

1 kommentar:

Svemicke sa...

Det finns alltid de som snubblar in och läser bloggar. Inte alltid de återvänder, men dåp gäller det att fånga deras intresse att vilja återkomma.

Själv har jag upptäckt att det länkats till min blogg på olika forum ute på nätet. Andra bloggare länkar till inlägg i min blogg då de finner att det jag skriver relaterar till deras vardag.

Så jag tror nog att Bancobloggen har fler än två läsare.