27 maj 2008

Tisdagen den 27 Maj 2008 (Veckopeng)


Problemet med bilar som använder våra hållplatser som rastplats torde vi nog få dras med i eviga tider. Och med ett stigande antal bilar lär väl problemet snarare öka än minska. Det som jag tycker är mest märkligt är att Arla hade ställt sitt släp på Slättholmens Hpl. Vi som kör yrkesmässigt antas ha bättre vett. Fast i Borås har bussförarna i högre grad börjat hjälpa fram varandra och det är en fröjd för ögat må jag säga.

På Resecentrum börjar det bli lite "krig" mellan linje 450 och linje 100. På morgonen går ständigt dubbla linje 100 och då 'snor' man 450's hållplats och om man nu skall öka frekvensen på linje 100 lär det bli ännu trängre på Resecentrum. Grejen är den att Resecentrum gjordes för litet när man byggde om och det visade sig rätt snart. Snålheten bedrog visheten kan man säga.



Nu skulle jag inte vara negativ så jag säger att det är ju tur att det mesta fungerar i alla fall. Och lite slag i ratten får man väl stå ut med samt taskiga däck, den rullar ju nästan jämt. Och då skall man inte gnälla. Lite motorstopp ett par gånger per dag tillhör väl den normala rutinen för alla bussförare har jag nu fått veta.

Så kallad insticksreklam i olika tidningar - för vår del BT och GP - är ett gissel som skapar stor nedskräpning inuti bussarna.


Vad gör det att inte alla stolar sitter fast som dom skall - platt intet och nu har jag noterat en annan trend. Man sitter i väderskyddet på hållplatsen och väntar på den man ska samåka med och råkar det dyka upp en buss så vinkar man förbi den... Ny trend alltså!



Man skall inte heller gruffa om inhyrd/inlånad förare drar hela dörrundersidan i backen heller. Det skall nog betraktas som normalt även om passagerarna hade en och annan inte alltför smickrande kommentar. Dom satt alla på parkett när gnistorna rök om bussen.

Inga kommentarer: